linux proberen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Confictius

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 okt 2002
Ik heb hier een verouderde p3 en wil hem gebruiken om mezelf te verdiepen in linux.
Vraag 1: Bestaat er een gratis downloadbare versie?
Vraag 2 : Waar haal ik die gratis versie vandaan?
Vraag 3: Wat heb ik nodig om het hoe op die pc te krijgen?

Vraag 1: Ja, de meeste distributies zijn los te downloaden.
Vraag 2: http://www.linuxiso.nl staan er heel veel. Voor de rest zijn er ook nog andere distributie's. Een distributie is trouwens een verzameling van linux-software die je in 1 keer kan installeren. Knoppix (http://www.knoppix.com) is een distributie die zelfs vanaf cd kan draaien, en is daarom een goede voor beginners, of mensen die het eens willen uitproberen.
Vraag 3: De meeste distributie's kan je downloaden als ISO, die kan je dan op cd branden, en als je computer dat ondersteund kan je vanaf cd opstarten. En anders bieden ze allemaal wel de mogelijkheid om diskette's aan te maken waar je dan vanaf kan opstarten.

En als je er echt iets meer over wilt leren, kan je ook een boek kopen. De meeste linuxboeken hebben er gratis een cd bij met een distributie. En het voordeel van zo'n boek is dan ook nog eens dat dat ook nog eens het boek is wat precies past bij die cd.
Omdat het al een oudere computer is, hoef je niet persé een nieuw boek te kopen, tweedehands kan ook. Of eventjes lenen bij de bibliotheek ;)

Laatst bewerkt:
Knoppix wil niet echt ge-download worden . De keuze is gevallen op Suse. Hier gaan we mee aan de slag. Ik ben reuze benieuwd.

Foutmelding

Suse staat op cd, deze gaat in de speler en de pc wordt opgestart. Ik kom in het keuzescherm en kies voor "instalatie". Inmiddels heb ik met Partition Magic mn windows partities verwijderd en een nieuwe aangemaakt.
Nadat de instalatie begonnen is krijg ik na korte tijde de volgende foutmelding:

VFS Cannot open root device "<NULL>" or unknown block (8,5). Please append a correct "Root=" boot option. Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on unknown block (8,5).

Ongeacht of ik wel of niet een partitie aanmaak en ongeacht of deze geformateert is (met Partition Magic) , ik krijg elke keer deze melding. Overigens kan ik met mijn versie van Partition Magic geen Linux-partitie aanmaken.

Wat is er aan de hand

Laat ten eerste de gedachte los dat partition magic handig is :)

daarna is het even van belang welke stappen je hebt gehad na het opstarten van de suse cd.

In elke installatie van linux word er gevraagd om het aanmaken van partities.
Aangezien je begint met linux zou ik hier 2 partities aanmaken welke allebij verplicht zijn.

ten eerste
1 Linux SWAP partitie van de grote 1.5 tot 2x je RAM geheugen
Deze zal dan gebruikt gaan worden voor je virtuele geheugen (net zoals de pagefile.sys onder windows)

ten tweede
1 Linux partitie (een gewone) van de rest van je harde schijf
geef deze als Filesystem EXT3 mee. (de "NTFS" van Linux)

de installatie zal dan ook vragen om welk "Mountpoint" of in het nederlands "Koppelpunt" deze partitie moet gebruiken.
als dit nog niet is ingevuld zet er dan / neer (dit betekend "root")

dan zal de installatie (als het goed is) geen melding als "root=" meer geven

Okè, en wat voor partities worden dit? Fat? Ntfs? Unformatted? Of loos ik alle bestaande partities en laat ik het aan Suse over?

In het grafishe opstartscherm kies ik trouwens voor "Instalatie" is het niet? Dan krijg ik een hele waslijst met regels en vervolgens die melding. Nix geen gevraag over partitioneren of wat dan ook.............. Zaken als "Mountpoint" heb ik dan nog niet eens voornij zien komen.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik me met Linux bezighoud, maar ik vind het nu al leerzaam.

Nu ben ik geen SuSe goeroe dus durf ik niet exact te zeggen

Maar anderen hebben een complete beschrijving van schermen. (deze is van Suse 9
http://www.sun.com/bigadmin/features/articles/suse_sol_redhat_proc.html

Let op na de software selectie, hier zul je je schijf moeten gaan partitioneren.

Je schijf kun je gewoon laten zoals je hem nu hebt, bij die partitionereing vanuit de suse installatie kun je alles wel verwijderen

Als je een hele harde schijf beschikbaar hebt voor Suse kun je het beste het voorstel van Suse accepteren. Dat resulteert in een Swap partitie van ong. 2x je RAM hoeveelheid en de rest zal geformatteerd worden als ReiserFS. Ook je / mountpoint wordt dat automatisch goed gezet, evenals je bootloader.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan