linux programming

Status
Niet open voor verdere reacties.

pol672

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2013
Ik heb een vraagje. Ik heb een server draaiend op ubuntu 13.04 32 bit. Ik zou graag een programma maken dat ik vanuit mijn laptop draaiend op windows kan manage. Nu om sommige specs van de pc op te vragen gebruik ik de win32 classes maar ik neem aan dat die niet voor linix bestaan of ingebouwd zijn. Dus is mijn vraag weet er hier iemand hoe ik het wel moet programmeren of een guide?

Beetje afhankelijk van wat je wil weten. Met root access kun je bijvoorbeeld gewoon /dev/cpu uitlezen om de processorinformatie te verkrijgen zonder extra tools of calls.

of /proc/cpuinfo

of lshw gebruiken

Laatst bewerkt:
wel in .Net ga je zeker niet kunnen programmeren op linux
Mogelijke programmeertalen die wat aanleunen bij .NET (c#):
1) Java : Simpele dingen, console. Je kan redelijk wat informatie bemachtigen
2) Python : met de juiste libarys kan je gpu/cpu informatie opvragen, en zelfs temperaturen
3) C++ : wel.. the sky is the limit , maar er zit wel een leercurve op als je het goed wil gebruiken.

gr,
Maxim

Wel c++ kan ik ma zal net iets te moeilijk zijn vo mij dus denk dat ik het beste ga werken met c#. Mar zelf ken ik het linix systeem niet wel hoe ik ermee moet werken. Ik heb ook geleeen dat je .net framework kan gebruiken met mono. Daarvan heb je ergens een guid dat ik kan gebruilen. Mvg pol

Je kunt inderdaad voor Linux programmeren in .NET door gebruik te maken van Mono, al heb ik daar zelf niet echt ervaring mee. Maar zelf vind ik het verschil tussen C# en C++ wel meevallen en is ook een GUI erg snel (cross-platform) te maken met iets als Qt.

Ik beweer toch niet dat het geen gui kan? Ubuntu server heeft meestal geen grafische interface.
"simpele dingen" er staat verder wel "redelijk veel info"
Ik bedoel enkel dat je voor iets simpel, niet te veel zal moeten leren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan