Linux Swap volume?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hfoppen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 nov 2000
Goedenavond,

ik heb een Buffalo NAS (1TB) die niet meer reageert via het netwerk. Wellicht is de schijf defect en moet deze vervangen worden.
Echter zal het dan via data recovery moeten, en dat kost aardig wat.

Iom de helpdesk van Buffalo begreep ik dat ik ev. ook de schijf eruit kon halen en via bijv. een SATA>USB-connector kon aansluiten.
Heb dit gedaan, maar de schijf wordt niet herkend. Ik zie ook dat het een Linux Swap Volume is, en heb diverse tools geprobeerd maar zonder succes.
1 Explore2fs (herkend geen schijven?)
2 DiskInternals Linux Reader (herkend wel, maar kan niet openen. Moet disk-check doen, maar geen idee hoe)
3 Ext2 Installable File System For Windows (doet het niet in Win7)

Iemand een suggestie of ervaring mee hoe de schijven in Windows herkenbaar te krijgen zodat ik mijn data kan kopieeren?

Herbert

Meeste kans maak je nog met IsoBuster onder Windows. Maak als eerste een volledig image van de schijf met dit programma. Vanuit dit image kun je dan proberen de data te recoveren zonder het risico de schijf verder te beschadigen.

Meeste kans maak je nog met IsoBuster onder Windows. Maak als eerste een volledig image van de schijf met dit programma. Vanuit dit image kun je dan proberen de data te recoveren zonder het risico de schijf verder te beschadigen.

Dank voor deze tip. Ik ga even kijken hoe het werkt.
Heb IsoBuster inmiddels gedownload. Begrijp ik 't goed dat ik de schijf moet aansluiten, en dan een zgn. "IBP/IBQ bestand" moet creeren die ik daarna met een ander programma kan openen/scannen?

Start met een live Linux zoals Knoppix of Ubuntu op en kijk of die een ext2/3/4 partitie ziet, aan de swap partitie heb je niets.
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

Ik heb 0.0 verstand van Linux dus lijkt me niet direct een handige optie? Zeker niet als kans op verder vergroten van schade aanwezig is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een open deur. maar voor een NAS zou ik altijd gaan voor minimaal 2 harddisks in raid. Er staat vaak teveel spul op om risico van verlies te nemen.

Je zou deze kunnen proberen :
http://www.stellarinfo.com/linux-data-recovery.php#a

De demo kan niets redden maar doet in ieder geval een scan om te kijken wat er te redden is.

Ik heb 0.0 verstand van Linux dus lijkt me niet direct een handige optie? Zeker niet als kans op verder vergroten van schade aanwezig is.

Met alleen kijken beschadig je niets en wil je de partitietabel repareren, eigenlijk de reserve partitietabel terugzetten, dat kan met TestDisk wat ook op de Knoppix live dvd staat en alles werkt met een gui, heb je geen verstand van Linux voor nodig.
https://www.howtoforge.com/data_recovery_with_testdisk

Met alleen kijken beschadig je niets en wil je de partitietabel repareren, eigenlijk de reserve partitietabel terugzetten, dat kan met TestDisk wat ook op de Knoppix live dvd staat en alles werkt met een gui, heb je geen verstand van Linux voor nodig.
https://www.howtoforge.com/data_recovery_with_testdisk

'k Ga eens proberen. Met dergelijke aanpassingen kan ik niets verknallen begrijp ik? Zag wel dat hij meerdere schijven herkend (naast de 3 die in de pc zitten). Zal anders een screenshot plaatsen als ik er niet uit kom

welke kiezen

Hoe weet ik nu welke ik moet hebben. Voor zover ik weet zijn er geen (door mij) aangemaakte partities op de schijf?
Dit is een 500GB-schijf.

Knipsel.JPG

De grootste partitie zal de data schijf zijn, das ca 1 GB geen 500 MB?? How come??
Als dit plaatje echt bij die schijf is mss de partitie tabel niet stuk ?
Dan is hooguit de boot partitie gecrahsed.

Ik zou toch booten van een Live Linux CD/usb zoals aangegeven. Als de data niet encrypted zijn kun je er wellicht bij.
Probeer eerst dat want dan heb je de minste kans dat je iets verkeerds doet, immers de schijf hangt aan een andere pc en je boot vanaf een CD of usb Linux.

Als je de disk utility gebruikt ... dan zie je vanzelf wel welke de data partitie is. Als ie nog niet gemount is, mount je hem via het menu (even zoeken) en dan kun je het bekijken of alles terug te vinden is en ja... dan kopieer je dat naar een andere externe disk...

Laatst bewerkt:
Dit is een screenshot van de betreffende 1TB-schijf
Knipsel2.JPG

Ding staat er dan niet bij, zie je hem wel in de bios?

Had van een andere schijf screenshot geplaatst, zojuist de juiste.
Via USB aangesloten schijf zie je niet in de bios toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Indien een wat moderne comp staat die er ook bij, maar dan ziet TestDisk hem ook wel.
Mogelijkheid om de schijf in de pc erbij te hangen?

Als je een Linux boot hebt zie je toch welke schijf het is met disk utility?
Meestal koppel ik altijd alles (tijdelijk) af om vergissingen te voorkomen; soms wordt er na crashes wat anders aangegeven dan je verwacht, dat wil je uitsluiten....
C en L zijn 1 GB schijven... welke is nu de "ware"?
Bij disk utility kun je heel eenvoudig het serie nr zien... kan er nooit een vergissing zijn...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan