Linux, Ubuntu 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tiennes

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2010
Berichten
207
Beste,

Ik heb Ubuntu versie 10 geinstalleerd, maar ik heb een paar vraagjes.

1. Hoe krijg ik een software geïnstalleerd? Heb bijv. Webmin gedownload, ik krijg hem alleen niet geïnstalleerd.

2. Ik heb ook meerdere gebruikersaccounts, hoe kan ik met het administrator account toegang krijgen tot de andere gebruikers mappen? Om zo alles in de gaten te kunnnen houden.

Weet iemand antwoord op deze twee vraagjes?
 
@1) gebruik hiervoor liefst de package-manager die standaard wordt meegeleverd met ubuntu. Dit voorkomt een hoop misverstanden als je net begint

@2) Indien je een root account hebt kun je standaard in alle mappen.
 
Zoek maar eens rond in het programma Synaptic pakket beheer :) .
 
Klopt

BEdankt voor jullie reactie.

@1 Dit is ook wat ik doe, ik dowload een installatie van webmin (.rpm bestand) mount ik met die package manager, dan krijg ik twee mappen te zien: een etc map en een usr map, waar kan ik de installatie vinden, hoe profileert een installatie bestand zich in Ubuntu? Hoe kan ik dat bestand mounten?

@2 Waar kan ik de mappen van de andere gebruikers vinden dan?
 
Laatst bewerkt:
Vraag 1 ben ik nog aan het uitpuzzelen. Intussen heb ik de oplossing voor vraag 2:
  1. Toets:
    Code:
    ALT+F2
  2. Typ in:
    Code:
    sudo nautilus
    01.png
  3. toets je wachtwoord in
  4. Succes, je kan nu alles veranderen. in /home vind je de andere gebruikers!
    02.png
 
Ubuntu is gebasseerd op Debian, niet Redhat. Desondanks kan je wel rpms installeren, maar waarom kiezen voor de moeilijke weg? Installeer inderdaad gewoon via package manager; volledig visueel. En wil je toch persee eerst downloaden, is een .deb bestand makkelijker.

Command prompt? rpm -Uhv "naampje"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan