linux ubuntu begin vragen mbt installatie en programma,s

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
hallo allemaal
ik zou graag op mijn htpc die ik via de tv bedien linux en ubuntu willen installeren.
mocht het goed bevallen dan daarna ook op de laptop.
de laptop is na verloop van jaren steeds langzamer.
alleen zit ik nog met een paar vragen.
op de htpc (specs weet ik niet precies maar dual core processor aardige videokaart paar gig werkgeheugen etc)
ten eerste moet ik zelf de harde schijf formatteren of gaat dat via de installatie cd?
welke programma,s heb ik daarna nodig om alle normale dingen te kunnen doen zoals firefox en thunderbird?
hoe installeer ik die na de ubuntu installatie?
zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
heb ik een virus programma nodig?
hoe kan ik mijn avchd bestanden van mijn panasonic camcorder achter elkaar monteren tot 1 dvd?
bedankt alvast.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je uitleg
ik heb de links gelezen en misschien nog een domme vraag hoor maar als ik lees hoe ik ubuntu moet installeren
dan lees ik nergens dat de harde schijf geformatteerd moet worden.
ik neem dan aan dat de installatie dat zelf regelt?
virusscanner kan nog handig zijn heb ik al gevonden.

dubber zei:
ik neem dan aan dat de installatie dat zelf regelt?
Klopt kan hoor.

Over virussen in Ubuntu:
Een virusscanner heb je niet nodig in Linux. Om zich te installeren op je computer, heeft een virus jouw wachtwoord nodig. En dat heeft hij niet.

Het grootste gevaar zit in het toevoegen van onbetrouwbare pakketbronnen en onveilige code die een (onwetende) beheerder uitvoert,
dus het installeren van programma's van buiten de pakketbronnen. Losse installatiebestanden (doorgaans met de extensie .deb) die je binnenhaalt vanaf een website, net zoals in Windows: vage schermbeveiligers, onduidelijke "leuke" grafische thema's, bepaald inbrekersgereedschap. Kortom, de bekende rotzooi. Blijf ervan af, dan loop je geen risico.

ik heb het inmiddels op de htpc staan en werkt goed.
op de laptop is even lastiger want dan moet ik eerst de bestanden overzetten die ik wil houden.

het staat inmiddels ook op de laptop en ook hier werkt het goed.
de gewenning komt nog.
een aantal dingen,
- moet ik voor een map kiezen nu elke keer zoeken bij de dash home (is dat de startknop bij windows?)
- hoe krijg ik een voorbeeld te zien als ik door foto,s wil bladeren? (in windows kon ik kiezen voor grote pictogrammen)
dit is erg lastig om alleen mappen te zien als je een foto wilt toevoegen aan een advertentie bijvoorbeeld..
- ik heb nog geen programma gevonden waarmee ik avchd video bestanden van mijn panasonic camera op dvd te zetten.
ik heb nu een vakantie film van een 2 uur ongeveer maar die is meer dan 20 gig.

het staat inmiddels ook op de laptop en ook hier werkt het goed.
de gewenning komt nog.
een aantal dingen,
- moet ik voor een map kiezen nu elke keer zoeken bij de dash home (is dat de startknop bij windows?)
- hoe krijg ik een voorbeeld te zien als ik door foto,s wil bladeren? (in windows kon ik kiezen voor grote pictogrammen)
dit is erg lastig om alleen mappen te zien als je een foto wilt toevoegen aan een advertentie bijvoorbeeld..
- ik heb nog geen programma gevonden waarmee ik avchd video bestanden van mijn panasonic camera op dvd te zetten.
ik heb nu een vakantie film van een 2 uur ongeveer maar die is meer dan 20 gig.

ja. Ik zou zeggen probeer eerst te wennen aan Unity. Dit is de nieuwste desktopomgeving van Ubuntu.
Mocht je dit na verloop van tijd niet fijn vinden, kun je een klassieke desktop installeren:
-
Schermafdruk-1204-klassiek2.jpg

Je kunt dan linksbovenin in de werkbalk bij Locaties voor Bestanden zoeken kiezen
Die klassieke werkomgeving installeer je er als volgt bij:
Open het Ubuntu softwarecentrum (klik op het pictogram met de uitpuilende papieren boodschappentas) en installeer het volgende programma:
gnome-session-fallback.

Meld je af (niet afsluiten, maar afmelden). Klik in het aanmeldscherm op het Ubuntulogo rechts van uw gebruikersnaam, en klik op Gnome Classic (No effects). Meld u weer aan.

Als je bestandsbeheer opent (typ: Bestanden) in Dash), kun je dubbelklikken op een afbeelding zodat een voorbeeld tevoorschijn komt

Op de laatste vraag kan ik geen antwoord geven. open het Ubuntu Softwarecentrum zou ik zeggen en zoek bij Geluid & video naar een geschikt programma. Welk programma onder Windows gebruikte je eerst?

ik heb het toestel nog niet zo lang dus dit was mijn eerste opname.
de originele software werkt niet.
afbeeldingen heb ik inmiddels voor elkaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan