linux v

• Onderwerp starter Onderwerp starter ibiza
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ibiza

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 apr 2002
ik wil ne keer expirenteren met linux
nu zie ik dat er verschillende versies zijn ,en zijn zijn de verschillen,welke zou ik best nemen ik ken van linux niets

Hoi

Je zou Ubuntu 9.04 kunnen proberen dat schijnt een mooi besturingssysteem te zijn. Op het forum van Ubuntu nl staat veel informatie hierover. Kijk hier maar even. www.ubuntu-nl.org

Laatst bewerkt:
heb ubuntu geinstaleerd als vm image en is inderdaad niet mis :confused:

Linux kan je opdelen in drie, 1 het OS, 2 de GUI en 3 de tools.

Het OS is bij de meeste distributies hetzelfde (voor 90%)
Voor de GUI (je windowmanager) kan je kiezen uit heel wat verschillende mogelijkheden, de meest uitgewerkte zijn KDE en GNOME. Ubuntu komt met Gnome en Kubuntu met Kde. Heb je een oude PC dan kies je voor een minder zware zoals de goede ouwe Fvwm bvb.
De aangeleverde tools darentegen maken het verschil. Zelf draai ik OpenSuse 11.1 en KDE4. OpenSuse komt met Yast een configuratie tool die in zowat alles voorziet. Je kan een DVD iSO downloaden best met BitTorrent van hun site voor 32 en 64 bit, installatie op een XP of Vista PC loopt zoals het hoort:thumb:

Als je KDE4 kan draaien met 3D drivers krijg je een prachtige GUI, je weet dan gelijkertijd waar Microsoft zijn mosterd haalt

Laatst bewerkt:
mijn test pc is een amd 6000x2
welke kan ik dan best gebruiken ubuntu,kubuntu,of open suise

mijn test pc is een amd 6000x2
welke kan ik dan best gebruiken ubuntu,kubuntu,of open suise

Wat bedoel je precies met 600x2 ?? het geheugen?? Ik heb even bij mijzelf gekeken, en volgens mij kan daar het beste Ubuntu bij gebruikt worden. Maar wacht even op een antwoord van ook een ander.

Groet,
Reindert

Laatst bewerkt:
neen cpu amd 6000x2
geheugen is 2 gig

neen cpu amd 6000x2
geheugen is 2 gig

Hoi,

Ubuntu is +- 760mb en Kubuntu ook zoiets. Maar open SUSE is 4,3 GB en dat is vrij groot. Ubuntu en Kubuntu zijn beiden lichter dan XP en zijn goed te doen met jou systeem. En van open SUSE weet ik het eerlijk gezegd niet. Je zou het eens aan DROPL moeten vragen want hij is een expert in linux.

Groet,
Reindert

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ubuntu is +- 760mb en Kubuntu ook zoiets. Maar open SUSE is 4,3 GB en dat is vrij groot. Ubuntu en Kubuntu zijn beiden lichter dan XP en zijn goed te doen met jou systeem. En van open SUSE weet ik het eerlijk gezegd niet. Je zou het eens aan DROPL moeten vragen want hij is een expert in linux.

Groet,
Reindert

De installatie CD Ubuntu/Kubuntu is inderdaag rond de 700MB (past op een CDtje) en heeft net genoeg aan boord om Linux te installeren. Nadien zal je via het net de ontbrekende software opladen.
OpenSuse darentegen heeft een installatie DVD (4,3GB) en bevat een grote bibliotheek aan software. In theorie kan je volledig off-line een uitgebreid Linuxsysteem opzetten. Slechts voor de upgrades en patches heb je je internet verbinding nodig. (gewoon een ander concept van werken)
Naar gebruik van resources zijn beiden elkaar waard wat inhoud dat het geen verschil maakt welk van de twee je gebruikt. Naar meegeleverde tools is er wel een verschil, mijn keuze is SuSE wegens de volledigheid en voldragenheid van de distributie, sinds enkele jaren wordt OpenSuSE gesponsord door Novell wat je wel voelt in de beschikbaarheid van drivers.
Zoals ik reeds zei is de keuze van de grafische interface, je windowmanager afhankelijk van de kracht van je PC. Je kan natuurlijk meerdere windowmanagers gelijktijdig geïnstalleerd hebben. Als voorbeeld, mijn ouwe Pentium 4 2.4Gig draait met 1gig RAM perfect KDE3 (zonder gebruik te maken van zijn swap :thumb:) Dus ik denk niet dat dit een probleem zal zijn, je bent trouwens niet met MS Windows bezig :D :D:D

De installatie CD Ubuntu/Kubuntu is inderdaag rond de 700MB (past op een CDtje) en heeft net genoeg aan boord om Linux te installeren. Nadien zal je via het net de ontbrekende software opladen.
OpenSuse darentegen heeft een installatie DVD (4,3GB) en bevat een grote bibliotheek aan software. In theorie kan je volledig off-line een uitgebreid Linuxsysteem opzetten. Slechts voor de upgrades en patches heb je je internet verbinding nodig. (gewoon een ander concept van werken)
Naar gebruik van resources zijn beiden elkaar waard wat inhoud dat het geen verschil maakt welk van de twee je gebruikt. Naar meegeleverde tools is er wel een verschil, mijn keuze is SuSE wegens de volledigheid en voldragenheid van de distributie, sinds enkele jaren wordt OpenSuSE gesponsord door Novell wat je wel voelt in de beschikbaarheid van drivers.
Zoals ik reeds zei is de keuze van de grafische interface, je windowmanager afhankelijk van de kracht van je PC. Je kan natuurlijk meerdere windowmanagers gelijktijdig geïnstalleerd hebben. Als voorbeeld, mijn ouwe Pentium 4 2.4Gig draait met 1gig RAM perfect KDE3 (zonder gebruik te maken van zijn swap :thumb:) Dus ik denk niet dat dit een probleem zal zijn, je bent trouwens niet met MS Windows bezig :D :D:D

Hoi,

Ik gaf in mijn bericht al aan dat ibiza beter kon wachten op een antwoord van iemand die meer vertsand zou hebben van Linux als ik. En als ik jou bericht lees heb jij ook redelijk veel verstand van Linux Ubuntu Kubuntu en nog meer wat Linux allemaal te bieden heeft. Ik ben gewoon eerlijk om tegen jou te zeggen dat ik maar een beginner ben met Ubuntu van Linux. Ik ga 16 mei aanstaande naar een install party van de Ubuntu club in Den Haag:) Ik hoop dat zij mij daar aan een Ubuntu cd kunnen helpen zodat ik hiermee thuis aan de slag kan gaan want ik ben best nieuwschierig naar dat Ubuntu besturingssysteem. Om het verhaal af te maken heeft ibiza meer aan jou uitleg dan aan de mijne:) Dus bij deze bedankt voor jou uitleg aan de vraag van ibiza:thumb: ( Misschien kan ibiza ook naar Den Haag komen voor deze install party, kan hij gelijk zien hoe het werkt. )

Groet,
Reindert

Laatst bewerkt:
heb een paar verschillende versie afgehaald
dan kan ik effe kijken hoe gemakelijk het werkt en hoe gebruiksvriendelijk het is

den haag is veel te ver ,naar gent zou ik kunnen gaan op 9 mei maar dan doet mij vrouw mij dood huwlijksverjaardag te vieren :p

heb een paar verschillende versie afgehaald
dan kan ik effe kijken hoe gemakelijk het werkt en hoe gebruiksvriendelijk het is

den haag is veel te ver ,naar gent zou ik kunnen gaan op 9 mei maar dan doet mij vrouw mij dood huwlijksverjaardag te vieren :p

Hoi,

Gent is voor mij weer te ver:) Ga wel naar Den Haag woon daar vlakbij. Ik zie wel hoe het werkt als het eenmaal op mijn laptop zit dat Ubuntu. Maar het moet wel goed te doen zijn dat Ubuntu besturingssysteem. Oh ja, dan neem je moeders gewoon mee naar die imstall party in Gent

Laatst bewerkt:
heb dualboot gemaakt met opensuse 11.1 en ubunto
werkt wel anders dan windows maar daar was ik mij bewust van

dus maar ne boek gekocht van linux 400 pag leesvoer :p

heb dualboot gemaakt met opensuse 11.1 en ubunto
werkt wel anders dan windows maar daar was ik mij bewust van

dus maar ne boek gekocht van linux 400 pag leesvoer :p

Hoi,

kun je mij een beetje uitleggen wat er anders aan is? Ik ben er erg nieuwschierig naar naar dat Ubuntu besturingssysteem? En waarvoor een boek kopen, je kan het ook in een bibliotheek halen?

Groet,
Reindert

Laatst bewerkt:
Ik ben ook nog niet zo lang gebruiker van ubuntu, heb dus al veel van die website gebruik gemaakt. Heb hier 9.0.4 draaien via een dual boot met windows vista, gebruik windows vista zelden nog hier. De link in het tweede bericht heeft ook veel informatie ook via het forum aldaar.

Ik ben ook nog niet zo lang gebruiker van ubuntu, heb dus al veel van die website gebruik gemaakt. Heb hier 9.0.4 draaien via een dual boot met windows vista, gebruik windows vista zelden nog hier. De link in het tweede bericht heeft ook veel informatie ook via het forum aldaar.

Hoi,

Ik ga volgende week zaterdag naar een install party van de Ubuntu club in Den Haag:) Ik laat mij daar goed voorlichten over dit besturingssysteem want ik heb het 2 maal geprobeerd te downloaden maar zonder succes:( Ik laat het hun daar wel instaleren dan weet ik dat het tenminste goed is:)

Ik ben er tevreden over in ieder geval. Het is alleen even wennen allemaal als je windows gewend bent. Veel succes volgende week in ieder geval.

U kunt beter op het Ubuntu Forum verder gaan.

Ook Pjotr van die link zult U daar tegen komen.
Ook Arie in regio Rotterdam is vaak aanwezig.

Ik zit zelf vaak op Arabische en Russische Ubuntu forums.
Als problemen zijn de Duitse en Engelse ook erg behulpzaam en deskundig.
Dus U heeft meerdere mogelijkheden indien U deze talen beheerste.

Ubuntu heeft meer taal keuze dan Windows dus niet verdwalen.
Naast 9.04 kunt je als je betrouwbaarder wilt 8.04 er naast zetten.

Voor meer snelheid desnoods de kleine Xubuntu 8.04, die helaas niet volledig Nederlands is.

Ik werk met Xubuntu 8,04 op een oude legerdump Toshiba uit 1994, gemaakt voor 3.11 en op Win 95 bij aankoop al traag en nu, nog steeds tevreden en net zo snel en vrijwel dezelfde mogelijkheden als Vista of Windows 7RC.

Nadeel; Batterij niet meer te koop en na 4 minuten leeg!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan