Linux @ VMware

Status
Niet open voor verdere reacties.

justmehaxe

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2001
HEy,

Heeft er iemand ervaring met het installeren van Linux in het programma VMware....want ik krijg de grafische modus niet aan de gang. Krijg telkens een soort van Dos mode..het gaat om Redhat 7.2

Greetz,

ja ik weet hoe het moet zo doe je het.
Een virtuele computer?
Je kent het wel, heb je linux op je pc en dan kan je nix meer met je Windows programma's. Tja, dan kan je Wine proberen ,maar die is erg beperkt.Een veel betere oplossing is om VMware te gebruiken.Deze kost wel geld,maar je kan ook een serial zoeken.
De laatste versie is momenteel versie 4 Workstation. Wij gebruiken in deze howto versie 3.2 Workstation.
Met vmware heb je een Windows cd nodig , want je installeerd Windows in een image , dat gelzen kan worden door vmware.

Hoe kom ik eraan ?
Je kunt de versie die wij gebruiken nog maar amper vinden.Probeer het eens op google.com, daar staan chineese sites tussen die dit programma wel nog hebben. Kom je er echt niet meer aan dan vraag het aan mij.
Je kunt wel versie 4 downloaden , maar dan moet je die wel betalen , of een crack zoeken.

De Installatie.
Het installeren van het programma is makkelijk. Het is programma is in RPM formaat te downloaden.Open een shell , en tiep "su" + het wachtwoord.
druk op enter en CD naar de map waar je het bestand hebt opgeslagen.
Typ vervolgens het commando "rpm -i vmwarebestand.rpm , en druk op enter. VMware wordt nu geinstalleerd.
Eenmaal klaar, dan moeten we er zeker van zijn dat de kernel-source van linux op de hd staat.
Staat ie er niet op , dan kan je deze als nog installeren van je linux cdroms.
Bij Mandrake 9.1 klik je in Gnome of KDE op Start > Configuratie > Pakketten > Software Installeren. Het venster dat nu opent , moet je zoeken naar : source en druk op enter.
kies vervolgens de kernel source en klik op installeren.
Na deze installatie kan je vmware configureren door het commando : su + wachtwoord en vevolgens "vmware-config.pl" , in te typen.
Je krijgt nu een aantal vragen die je kan beantwoorden ,deze kan ik niet beschrijven want die vragen verschillen per computer.
Na de vragen is vmware klaar voor gebruik.

VMware starten en gebruiken.
Heb je de serial bij de hand , log dan in als gebruiker (niet als root) en typ het commando "vmware". Het programma start nu op en je kunt meteen beginnen met de serial op te geven.
Eenmaal klaar , dan komt er een wizzard in beeld (zo niet dan klik in eht menu op wizzard), je kunt nu kiezen voor een virtuele computer, stel alles in zoals je het wilt hebben (easy as ****) , en eenmaal klaar, dan kunnen we starten.Kies de configuratie en klik op power on. Druk gelijk op de toets F2 om in het nep-bios te komen.Controlleer of alles goed is , en zet met de pijltjes toets en de + en - toetsen , de cdrom speler bovenaan de lijst onder rubriek Boot.

Sla het bios op en exit.
Plaats de cdrom van Windows , of een ander OS in de cdrom speler ,die je hebt aangegeven tijdens de configuratie. En installeer het.
Houd er wel rekening mee, dat je eerst je virtuele hd moet partitioneren en formateren.

heyz,

ik wil niet vervelend doen maar er staat: Linux @ Vmware.....niet VMware @ Linux.

ik wil dus Linux draain op een Win2k systeemm met VMware. jij snapt

greetz,

tip: lees de help bij VM-ware...

Daarmee is het mij ook gelukt om x-windows aan de praat te krijgen...

Het heeft te maken met de Vm-ware tools, die je moet "installeren".
Hierna moet je in linux een viruele cd-romspeler mounten en een .tar bestand copieeren..
Dit bestand untar je en moet je vervolgens installeren (ik d8 RPM-pakket)
Hierna werk x-windows (startx) normaal)

Wat de namen van de files zijn, en hoe alle stappen precies zijn, staat in de help van VM-ware...

Suc6...

Laatst bewerkt:
Linux in vmware de oplossing.

Het heel makkelijk om gnome en kde onder vmware aan de praat te krijgen.
Install eerst de distro dan rebooten, dan krijg je een prob dat xserver niet gestart kan worden en kom in commandlinemode terecht.
DAn CtrlÃLt uit vmware sessie, dan vmware clietn tools installeren.
Er gebeuert nu niks op het scherm.
Ga naar linuxsessie type mount /mnt/cdrom
Ga dan naar de cdrom cd /mnt/cdrom
dan zie een een tar bestand die naar /tmp exporteren
tar zxvf bestand,
dan ga je naar de source van het bestand en zie je een file install.pl deze runnen en dan startx en je bent klaar.

Gr. Rob

niet helemaal te volgen

heyz,

ik heb mijn CD-rom gemount maar waar vind ik dat .tar bestand dan?? en hoie moet ik exporteren...welke commando moet ik dan geven..

thanx

greetz,

Heb hier pagina uit help van VM-Ware!!!

Installing VMware Tools in a Linux Guest Operating System

Power on the virtual machine.

Note: If you have an older version of VMware Tools installed, terminate the running version before installing the new one.

When the guest operating system starts, prepare your virtual machine to install VMware Tools.

Choose Settings > VMware Tools Install.

Note: If you decide not to proceed with the installation of VMware Tools, you may cancel the operation by selecting Settings > Cancel VMware Tools Install.

In a terminal, become root.
su

Mount the VMware Tools virtual CD-ROM image, copy its contents to /tmp, then unmount it.

Note: You do not use an actual CD-ROM to install VMware Tools, nor do you need to download the CD-ROM image or burn a physical CD-ROM of this image file. The VMware Workstation software contains an ISO image that looks like a CD-ROM to your guest operating system. This image contains all the files needed to install VMware Tools in your guest operating system. When you finish installing VMware Tools, this image file no longer appears in your CD-ROM drive.

cd /
mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt
cp /mnt/vmware-linux-tools.tar.gz /tmp
umount /dev/cdrom

Untar the VMware Tools tar file in /tmp and install it.
cd /tmp
tar zxf vmware-linux-tools.tar.gz
cd vmware-linux-tools
./install.pl

Start X and your graphical environment if they are not started yet.

In an X terminal, launch the VMware Tools background application.
vmware-toolbox &

You may run the VMware Tools background application as root or as a normal user. The application has additional capabilities if you run it as root.

Note: The ./install.pl installation script included with the VMware Tools package for Linux guest operating systems does not recognize Linux-Mandrake installations. To install VMware Tools on top of Linux-Mandrake installations, add redhat as a command line parameter when you run the installation script. For example, run the following command:
./install.pl redhat

Starting VMware Tools Automatically
You may find it helpful to configure your guest operating system so VMware Tools starts when you start your X server. The steps for doing so vary depending on your Linux distribution and the desktop environment you are running. Check your operating system documentation for the appropriate steps to take.

For example, in a Red Hat Linux 7.1 guest using GNOME, follow these steps.

Open the Startup Programs panel in the GNOME Control Center.
Main Menu (the foot icon in the lower left corner of the screen) > Programs > Settings > Session > Startup Programs
Click Add….
In the Startup Command field, enter vmware-toolbox.
Click OK, click OK again, then close the GNOME Control Center.
The next time you start X, VMware Tools starts automatically.