Linux voor gameserver

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimwimwim

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2006
Hallo allemaal,

Ik draai thuis 2 gameservers (halflife-counterstrike 1.6) op twee oude P3`s op Windows XP
(548Mhz / 192Mb Ram & 996Mhz / 128Mb Ram)

Nu hebben de PCU`s het best zwaar als de server een beetje vol begint te lopen, met als gevolg lagg en een hoge ping, waardoor er weer spelers verdwijnen.

Zojuist heb ik wat stukjes over Linux gelezen (er is echt héél veel)...
Nu dacht ik, misschien kan ik de servers onder Linux laten draaien? Misschien loopt dit beter, sneller? Vraagt Linux minder van de PC? Wat denken jullie? Heeft dit zin? Lopen de gameservers misschien beter onder Linux? Ik weet dat ze het wel kunnen: http://forum.counter-strike.nl/showthread.php?t=23165 En met welke Linux kan ik dan het beste beginnen? Kan ik de PC`s dan gewoon weer in het MSHOME netwerk hangen? OF zal ik het maar gewoon bij windows houden?

Een heleboel vragen dus, en dit is nog maar het begin:p
Willen julie me advies geven?

Heeft meer te maken met de netwerkkaarten, met een eigen processor lopen ze veel sneller, een oude 3com, ofzo, met de verbinding, voor de bandbreedte en met het geheugen, wat erg summier is, voor een gameserver.

Hoeveel clientslots worden er gebruikt? en welke verbinding?

Hoeveel clientslots worden er gebruikt? en welke verbinding?

Hey, jij bet er snel bij ;) Thx

Als ik het goed begrijp denk jij dat Linux niets toe gaat voegen. Jammer

De ene heeft 12 slots en de andere 20 slots. Ik heb 1 MB upload en 4 MB down.
Het geheugen te summier denk je? Owke... ik zal eens wat proberen.
Ik begrijp eigenlijk niet wat je met de netwerkkaarten bedoeld.....

Groet!

Wim

Sodeju, op 1 mb upload, kun je hooguit 20 spelers soepel laten spelen, vooral als die lijn ook nog door andere dingen wordt gebruikt, internetten b.v., of een p2p progje mee laten draaien, 32 is dan ook erg veel.

Een netwerkkaart met een eigen processor, snoept geen resources van de processor, vooral de onboard en de goedkope kaartjes van b.v. Realtek doen dat, en dat kost veel bandbreedte.

Weer zo snel :thumb:

Sodeju, op 1 mb upload, kun je hooguit 20 spelers soepel laten spelen, vooral als die lijn ook nog door andere dingen wordt gebruikt, internetten b.v., of een p2p progje mee laten draaien, 32 is dan ook erg veel.

Jah, dat 20 zo`n beetje maximaal is weet ik, maar als er op één server 8 man spelen en de andere is leeg, dan zijn er al problemen. De maximale bandbreedte wordt dan nog lang niet gebruikt. Dus dat is het problemen (nu nog) niet.

Een netwerkkaart met een eigen processor, snoept geen resources van de processor, vooral de onboard en de goedkope kaartjes van b.v. Realtek doen dat, en dat kost veel bandbreedte.
Daar had ik nog nooit van gehoord:o Vandaar dat er zo`n prijsverschil in die dingen zit, lol.
Ik gebruik idd de aansluiting op het MB. Hoeveel % van de CPU zouden ze grbuiken schat je? 1% 5% 10%? Toch niet meer?

Goeie tips, ik ga eens kijken of ik ergens waaan wat extra MB`s kan komen. Gebruikt WindowsXP meer werkgeheugen daar Linux?

Als er nog iemand een mening over mijn LINUX vraag heeft... ik hoor um graag!

Over Linux, als je die in een/de commandline laat werken, zal deze idd veel minder resources gaan gebruiken, Debian b.v., maar die is weer erg moeilijk te configureren, zodra je ze laat werken met een gui, maakt het allemaal niet veel meer uit.

Enne, idd, onboard lan is crap.

Over Linux, als je die in een/de commandline laat werken, zal deze idd veel minder resources gaan gebruiken, Debian b.v., maar die is weer erg moeilijk te configureren, zodra je ze laat werken met een gui, maakt het allemaal niet veel meer uit.

Enne, idd, onboard lan is crap.

Met GUI bedoel je toch de console, de interface met de server zeg maar.

Owke, kan dus Linux gaan leren gebruiken, er veel tijd in investeren met de káns dat het me lukt :p en de káns dat de server beter gaat draaien.
Of ik kan wat geld investeren in de servers, met een redelijk kans dat het verbeteringen oplevert, zonder dat het al te veel tijd kost.

Ik denk dat ik dat LINUX verhaal vooralsnog maar even laat zitten..... misschien heb ik er later (als de kinderen de deur uit zijn, ik met pensioen ben, m`n vrouw me heeft verlaten en m`n vrienden me hebben laten zitten) nog wel eens tijd voor.

Ik heb trouwens ff gekeken. Zonder spelers gebruiken Windows, de server en VNC(remote desktop) al 50-80% van de CPU :( Daar moet dus echt iets aan gebeuren.....

Bedankt voor het meedenken Lange Pier :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan