Linux, welke

Status
Niet open voor verdere reacties.
debian als je er een server van wil maken. Gemakkelijk te installeren en gemakkelijk te onderhouden en up te graden.
Met debian kan je bv ook een heel klein systeem maken waar je geen grafische omgeving hebt. Waardoor je niet veel hd ruimte nodig hebt. Je kan er natuurlijk ook een uitgebreid systeem van maken met kde gnome ooffice etc
documentatie zou ik niet aankopen er zit genoeg op internet in de vorm van howto's etc meestal wel engels maar er is ook al veel vertaald voor debian bv
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/

Mja.. Het moet echt als een veilige, stabiele, krachtige webserver kunnen draaien.

Een GUI mag wel.

Documentatie op papier vind ik wel zo handig. Het neemt sneller mee en in een boek blader je zo lekker ;).

wat ik daar geef kan je afprinten en een boek van maken.
Debian is een van de stabielste ze hebben natuurlijk niet de nieuwste versie van alles omdat die gewoon nog niet fatsoenlijk getest zijn om in stable van debian te komen.
Als webserver apache dan? apt-get install apache .
Natuurlijk ook nog een firewall iptables configuren.
tegenwoordig worden er ook veel distro's op debian gebasseerd dus het is echt wel een goede distro.

Geplaatst door lamp
wat ik daar geef kan je afprinten en een boek van maken.

Jaha ;), maar je snapt wel wat ik bedoel.

Geplaatst door lamp
Debian is een van de stabielste ze hebben natuurlijk niet de nieuwste versie van alles omdat die gewoon nog niet fatsoenlijk getest zijn om in stable van debian te komen.

Natuurlijk? Wat wordt het meestgebruikt dan?

Geplaatst door lamp
Als webserver apache dan? apt-get install apache .
Natuurlijk ook nog een firewall iptables configuren.
tegenwoordig worden er ook veel distro's op debian gebasseerd dus het is echt wel een goede distro.

Apache spreekt voor zich maar die werkt ook op Win 2k3.

En wat is een distro?

30 mei zou eigenlijk de nieuwe versie van Debian uitkomen.....

Dus als je even wacht.....

Je kan ook de laatste software draaien op debian alleen dan moet je het zelf installeren...

Geplaatst door KaWouter
30 mei zou eigenlijk de nieuwe versie van Debian uitkomen.....

Dus als je even wacht.....

Je kan ook de laatste software draaien op debian alleen dan moet je het zelf installeren...

Jullie zijn te wazig voor me.

1. Ik wil niet wachten maar NU werken. Die ene update komt wel :).

2. Hoe bedoel je? Software installeer ik altijd zelf?

waarom even wachten. Ik zou gewoon nu sarge installeren en gewoon altijd met apt upgraden.
Debian is heel veel gebruikt voor server maar voor desktop is het niet zo populair aangezien het wat moeilijker te installeren is dan suse, mandrake en fedora

Geplaatst door lamp
waarom even wachten. Ik zou gewoon nu sarge installeren en gewoon altijd met apt upgraden.
Debian is heel veel gebruikt voor server maar voor desktop is het niet zo populair aangezien het wat moeilijker te installeren is dan suse, mandrake en fedora

Wat is Sarge?
Wat is APT?
Hoe moeilijk kan een installatie zijn??

Ik weet vrij weinig van Linux jongens..

Komt wel goed; ik ga er tijd in steken maar moet wel even op weg geholpen worden ;).

Geplaatst door XP_PC

Jullie zijn te wazig voor me.

1. Ik wil niet wachten maar NU werken. Die ene update komt wel :).

2. Hoe bedoel je? Software installeer ik altijd zelf?

hmm software kan je op de debian manier installeren dan haal je de versie van de debian mirrors door het commando apt-get install apache bv. Je kan het natuurlijk altijd zelf gaan halen op de site van apache maar zeg nu zelf wat denk je dat het simpelste is.

Ik heb al uitgelegt dat wachten zinloos is het is daarbij nog niet zeker dat sarge snel stable word ik dacht dat de release een jaar eerder ook al eens geplant was :p .

Geplaatst door XP_PC

Wat is Sarge?
Wat is APT?
Hoe moeilijk kan een installatie zijn??

Ik weet vrij weinig van Linux jongens..

Komt wel goed; ik ga er tijd in steken maar moet wel even op weg geholpen worden ;).

sarge ? sarge is testing. http://www.debian.org/releases/

apt ? advanced package tool for debian. Hiermee kan heel simpel pogrammas installeren en upgraden door bv deze twee regels breng je al je software op de laatste stand
apt-get update
apt-get upgrade

Ik heb de posts stiekem gevolgd :O. Ik ga Debian ook maar eens downen.

this eerst al de vraag welke debian wil je hebben.
sarge die binnen een paar weken gaat uitkomen en al heel stabiel is bij nog nooit gecrashed staat al op mijn pc sinds een half jaar.

woody met redelijk oude software maar het stabielste dat er bestaat.

ten tweede zou ik voor een net install opteren dan download je een cd van 130 mb en je download later de paketjes die je nog extra nodig hebt dan moet je bv maar 600 mb downloaden voor een heel systeem inplaats van 7 * 650
dus deze voor sarge 3.1
http://www.debian.org/devel/debian-installer/
of deze voor woody 3.0
http://ftp.fi.debian.org/debian-minicd/

Normaal moet je de i386 of een ia64 voor een amd64
ik zou echt opteren voor sarge aangezien ik hier een pc heb staan als server constant op nog nooit vastgelopen

Ik zou eerder sarge nemen. Ubuntu is trouwens op de testing release van debian gebouwd dus kan nooit zo stabiel zijn. Begrijp me niet verkeert testing is al heel stabiel maar een release die in testing zit heeft nog altijd een lange weg van uitesten voor zich voor hij stable komt. Dus debian is beter en daarbij nog uitgebreider :p

Geplaatst door lamp
Ik zou eerder sarge nemen. Ubuntu is trouwens op de testing release van debian gebouwd dus kan nooit zo stabiel zijn. Begrijp me niet verkeert testing is al heel stabiel maar een release die in testing zit heeft nog altijd een lange weg van uitesten voor zich voor hij stable komt. Dus debian is beter en daarbij nog uitgebreider :p

Kwestie van smaak. Ik ben toch sowieso meer een fan van Gentoo :)

btw. sarge is toch de testing release?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan