linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulburuma

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2001
Berichten
382
hoi,

ik heb een aantal vragen:

- waar kan ik aan linux komen?
- is dit gratis?
- ik wil dit op een pentium III 650 20 GB schijf, 192 Mb geheugen installeren (graag samen met win 2000 kan dit? (dualboot linux op c:, windows op d:)
(ik wil linux gaan gebruiken als webserver om mee te testen)

- ik heb in diezelfde computer nog een harde schijf met mp3s (40 gb schijf) kan ik deze zonder problemen eruit schoeven en in m'n nieuwe computer plaatsen (amd 1300 128 mb geheugen, 20 GB schijf)

Wie kan mij helpen aan de antwoorden??

Grtz Ptje.nl
 
Geplaatst door paulburuma
hoi,

ik heb een aantal vragen:

- waar kan ik aan linux komen? http://www.linuxiso.org/
- is dit gratis? Ja
- ik wil dit op een pentium III 650 20 GB schijf, 192 Mb geheugen installeren (graag samen met win 2000 kan dit? (dualboot linux op c:, windows op d:)
(ik wil linux gaan gebruiken als webserver om mee te testen)
Eérst Windows op C: en dan Linux op D:
Linux maakt dan een dualboot aan.
Weet niet of het andersom kan.


- ik heb in diezelfde computer nog een harde schijf met mp3s (40 gb schijf) kan ik deze zonder problemen eruit schoeven en in m'n nieuwe computer plaatsen (amd 1300 128 mb geheugen, 20 GB schijf)
Moet geen probleem zijn.


Wie kan mij helpen aan de antwoorden??

Grtz Ptje.nl
 
als ik de harde schijf in de andere computer monteer en daarna aan doe zal die t dan gewoon doen? en hoe komt het met de gegevens op de schijf en de schijfaanduiding d: e: enz.

en dan nog weer ff een vraagje: ik heb linux nu gedownload (3 iso bestanden) deze ga ik branden met nero dit heb ik inmiddels uitgezocht hoe het moet en wat moet er dan gebeuren? Ik dacht zelf eerst win 2000 op de c schijf en daarna linux op de d:
maar moet dit vanuit windows gebeuren of niet?
en is linux makkelijk te verwijderen?

Grtz Ptje
 
Geplaatst door paulburuma
als ik de harde schijf in de andere computer monteer en daarna aan doe zal die t dan gewoon doen? en hoe komt het met de gegevens op de schijf en de schijfaanduiding d: e: enz.

en dan nog weer ff een vraagje: ik heb linux nu gedownload (3 iso bestanden) deze ga ik branden met nero dit heb ik inmiddels uitgezocht hoe het moet en wat moet er dan gebeuren? Ik dacht zelf eerst win 2000 op de c schijf en daarna linux op de d:
maar moet dit vanuit windows gebeuren of niet?
en is linux makkelijk te verwijderen?

Grtz Ptje
Wow, je woont ook dicht bij de server...
[/offtopic]

even kijken, situatie 1, je monteert de hd met daarop windows en linux in een andere pc.
Ok, windows zal waarscheinlijk niet echt willen werken zou ik zeggen, of je moet verschillende hardwareprofielen hebben die ook nog eens echt werken.
Linux zou zichzelf wel aardig aan moeten passen, behalve als je een i386 mobo gaat gebruiken terwijl je installatie voor een i686 is ofzo. Ik heb dit een keer geprobeerd met rh6.2, ging goed... Toen met LFS, en toen wou de kernel niet meer booten.
Als je zelf een kernel bakt moet je ff uitkijken dat je de hardware voor beide computers aanzet...

Wat gebeurt er met je partities :
Ik ga even over op de linux methode om dit uit te leggen doordat de dos/windows methode ronduit slecht is doordat ext2 en ext3 niet worden ondersteund en er niet zoiets als een swap partitie is, al is deze niet altijd nodig.

Je primary master drive heet in linux hda, daarachter staat het partitienummer.
Bijvoorbeeld, je hebt windows staan op hda1, dan is dit de c drive, hda2 is dan een volgende partitie MITS het niet extented is. Zo wel zal hij bij (dacht ik) hda5 verder gaan.
Een 2e harde schijf heet voortaan hdb (primary slave).

(Als je een raid card heb zal het waarscheinlijk ietsje anders zijn omdat hij dan van hde naar hdg springt (bij mij tenminste)).

Windows heeft geen toegang op linux partities, gewoon omdat ze geen zin hebben om hun systeem compatible te maken [nofi]
Linux daarentegen heeft bij FAT en FAT32 wel toegang tot windows/dos schijven (bij haast iedere kernel compile zit dit support er wel in).

Voorbeeld:
Je hebt een linux installatie op je hda2 staan, maar al je mp3'tjes staan op hda1 (c:\), dan kan je hem mounten.
Mounten dat is het 'inschakelen' van de drive, dit zal zeker even wennen zijn, maar zodra je er eenmaal aan gewend bent lukt het vaak wel goed.
Vaak mount je schijven in je /mnt directory. Nu wil je dus je windows drive mounten, maar je hebt nog geen lege map ervoor in je /mnt staan. Dit betekend dat je eerst : mkdir /mnt/windows moet runnen, dan wordt de lege dir /mnt/windows aangemaakt waarin je je windows drive kan mounten.
Dit kan je doen door (ook weer als root) mount /dev/hda1 /mnt/windows in te tikken.
Als je eenmaal wat verder bent kan je je /etc/fstab eens aanpassen, dit zijn partities die de computer onder het booten automatisch mount, maar je moet hier wel een beetje mee uitkijken :D

ok, inmiddels heb ik een halve faq getikt :D

Nu het laatste probleem, je wilt windows op de c drive houden, dit is mooi...
Zorg er wel even voor dat je met bijv partition it magic een leeg stuk hebt aangemaakt.
Bij de bekende linux distro's gebeurt het vaak wel dat de installatie procedure je de keuze geeft om zelf partities aan te maken, in jou geval zou ik er 2 aanmaken.
Een EXT3 met als mountpoint / en een swap van .5 * je intern geheugen.

Als je de bootloader in het bootrecord op de hda of op de hda1 zet zou het wel moeten werken. (bij Grub in ieder geval wel hier..., met lilo weet ik het niet...)

Succes :D

edit:
Linux weer wissen...
ff denken, als ik het zou doen met een dual boot windows/linux zou ik partition it magic weer pakken, de linux partities wissen en een windows partitie ervoor in de plaats gooien.
Dan zou ik de windows opstart cd pakken (2k en nieuwer, bij 9x en me zou ik het niet weten), deze in command modus (handmatige repair ofzo) laten starten zodat je commandprompt krijg en dan fixmbr en dan fixboot.
Dan rebooten en de bootloader zou weg moeten zijn...

edit 2:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=121066 <<< kijk daar even :D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan