Linux?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Metalhead

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2003
Beste Helpmij'ers,

Als fervent Windows aanhanger, kreeg ik het "briljante" idee om Linux eens te instaleren. Ik waag me er niet aan om dat op de hoofdpc te doen. Gelukkig heb ik er nog 1 staan. (kortom, ik verveel me)

Maar nu komt het. Ik ben in het bezit van 2 "soorten" linux. Redhat 8.0 en Ubuntu. (ik weet niet welke versie) Allebei originele cd's. De vraag zal waarschijnlijk wel meer gesteld zijn, maar welke van de 2 is nu het meest geschikt voor een beginneling. Of moet ik een andere versie hebben die nog meer geschikt is voor beginners?

En hoe zit dat met games? Ik neem aan dat de games die ik heb niet op Linux zullen draaien? (kijk zoveel weet ik nu van Linux, 0,0 ) En zijn er nog meer dingen die ik moet weten?

Groetjes,

Metalhead

Begin met ubuntu, (eventueel download je de nieuwste versie 7.04)

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Maar als ik kijk op www.ubuntu.com (officiele site?), dan staat er voordat je download een checkbox: "Check here if you need the alternate desktop CD. This CD does not include the Live CD, instead it uses a text-based installer"

Is dit nodig, of hoef ik dit niet te hebben. En, ook niet onbelangrijk, wordt de nederlandse taal ook ondersteund?

De alternate cd is een versie van de Ubuntu cd zonder het live systeem. Of te wel je kunt Ubuntu er mee installeren maar niet mee uitproberen. De gewonen versie van Ubuntu bevat een livesysteem, je kunt eerst kijken of alles het doet en dan pas kun je het installeren. Als je zeker weet dat Ubuntu het goed doet, dan kun je gewoon de alternate cd gebruiken zodat je niet hoeft te wachten tot alles geladen is. Maar persoonlijk raad ik je de livecd aan zodat je altijd nog een soort van backup hebt als je HD kapot gaat.

Vergeten:

De nederlandse taal wordt gewoon ondersteund, het kan zijn dat nog niet alles vertaalt is maar na het updaten (dacht ik) zul je de meeste nederlandse taalpakketen hebben, vergeet dan natuurlijk niet tijdens het opstarten/installeren voor Nederlands te kiezen

Laatst bewerkt:
RedHat 8.0 links laten liggen, en de Ubuntu live-CD downloaden, branden en draaien.
Daarmee leer je Ubuntu al een beetje kennen, zonder dat je ook maar iets hoeft te installeren.

Enne, wat betreft die games. Goed geraden, die zijn meestal geschreven voor een mswin-specifiek grafisch model, maar onder linux zijn er weer andere spelletjes (en bijvoorbeeld een veel betere versie patience dan bij mswin wordt geleverd). Voor echt intensieve games moet je (nog) niet bij linux zijn.
Lees wel even het berichtje over Windows/Linux compatibiliteit boven in de rubriek, daar staan wel wat tips (die dus niet lukken met een Live-CD, wel met een geïnstalleerde versie)

Laatst bewerkt:
Hij is nu aan het downloaden. Ik ga vanavond eens kijken of het wat is. En wat de games betreft. Ik zeg altijd "verandering van spijs doet eten" Dan kan ik ook eens kijken wat voor games linux te bieden heeft.

Ik kom hier nog op terug. Als iemand nog suggesties of tips heeft.

Bedankt allemaal.

Groetjes,

Metalhead.

Ben ik weer.

Heb ubuntu nu geinstaleerd. Ik kreeg alleen zo'n naar Vista smaakje. Ik was ff aan het puzzelen en toen kreeg ik een venster dat ik mijn wachtwoord moest invoeren om beheerders taken uit te voeren. Kan ik dit zodanig wijzigen dat dit niet meer te voorschijn komt?

Groet,

Metalhead.

Hallo Metalhead.

Ubuntu is ingedeeld op de volgende manier.

Je logt in als een gebruiker, en wil je dingen uitvoeren als een root moet je idd het wachtwoord invoeren.
Wil je dit niet, moet je toch gaan kijken voor een andere linux versie.
Al is mijn mening dat dit van Ubuntu ideaal is, want je verkl**t niks zonder dat je weet waar je het fout zou hebben kunnen gedaan.

Belangrijke dingen zijn allemaal afgescherm met dat wachtwoord.

Maar je Ubuntu desktop klaar zoals jij hem wilt, heb je zelden nog het wachtwoord nodig ;)

Then again, zou je het niet willen kijk dan eens uit naar OpenSuse/Fedora/Mandriva etc.

Ciao :D

Hoi,

Het is niet dat ik dat niet zou willen, maar ik dacht dat je dat misschien op de een of andere manier kon uitschakelen. Net zoals in Windows. Het is gelukkig niet zo erg als in Vista, die je om de haverklap om toestemming vroeg. :D Maar dat was simpel uit te schakelen. Maar wat niet kan kan niet, toch?:thumb:

het is toch perfect dat je niets kapot kan maken.
als je je root wachtwoord niet invul kan je het niet stuk maken.

onder normal gebruik heb je je root wacht woord ook bijna niet nodig.

Dat is ook weer zo. Maar als nieuwbakken Linux gebruiker kwam dat een beetje vreemd over. Ingesteld als enige gebruiker en opeens zo'n venster voor je neus. Maar het is nu opghelderd. Bedankt in ieder geval.

Zo, ik heb nu Xubuntu erop gezet. Deze werkt iets sneller. Het is nogal een traag pc'tje. Ga verder met puzzelen en zet deze op opgelost.

Bedankt een ieder voor de hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan