• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

listbox sommige items wel zichtbaar maar niet selecteerbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

sylvester-ponte

Verenigingslid
Lid geworden
19 apr 2007
weet iemand of er listboxen bestaan waarbij je bepaalde items per stuk niet selecteerbaar kunt maken maar wel zichtbaar ?

Dat zal niet lukken denk ik; een listbox laat waarden zie die je kan selecteren. Het is een beetje onzinnig om een keuzelijst aan te bieden met opties die je niet kan selecteren. Laat die dan weg uit de keuzelijsten.

het kan informatief zijn. als je bvb kunt zien of iemand op een dag wel beschikbaar is maar ergens anders al is ingedeeld.

Laatst bewerkt:
ja, maar dan moet je steeds gokken of te zien om iemand nog kan worden ingedeeld . ik zoek iets waarbij je dat in je list box direct kan zien.

Laatst bewerkt:
Dan is een extra kolom met die info het handigst. Of een userform waarin je de persoon nog wél aan kan klikken (dat kun je vermoed ik toch echt niet uitschakelen) maar waarna de rest van de acties worden geblokkeerd. Persoonlijk (maar ik werk vaker in Access) zet ik géén waarden in een lijst die je toch niet kan kiezen. Zo'n persoon (in jouw geval) is dan namelijk per definitie al ingepland. Dus als je Anton mist in de lijst voor een specifieke dag, kan-ie niet. En bij een andere dag staat hij er wél bij, en kan hij dus wél worden ingepland. Duidelijker kan je het m.i. niet maken :). Of ben je een keuzelijstje voor Rutte aan het maken waarbij hij uit alle partijen mag kiezen, maar waarbij alleen VVD, D'66, CDA en CU aan te klikken zijn? In dat geval snap ik je vraag :d.

voor rutte geld: dat als je pvda aanklikt dat groenlinks wel zichtbaar maar niet selecteerbaar mag zijn.

Zo is 'ie goed :)

Hierbij een verbeterde versie waarbij de items in de listbox die niet geselecteerd mogen worden, uitgegrijsd zijn.
Het is wel een beetje gevogel om dit netjes in te stellen.
Ik ga er hierbij wel vanuit dat de listbox geen scrollbars bevat.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan