listview selecteren bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

old Hippy

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2008
Hallo allemaal

ik wil graag als mijn progje opstart dat mijn eerste Item in de listview word geselecteerd.

Iemand een Idee??????

[cpp]Private Sub Form1_Load(sender As System.Object, e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
If ListView1.Items.Count > 0 Then
ListView1.Items.Item(0).Selected = True
End If
End Sub[/cpp]

:)

[edit]TheMightyAtom was sneller :([/edit]

Oeps mannen das is snel bedankt voor de reactie.

Beide oplossingen werken niet voor het geen er moest gebeuren.

Als ik in de listview een Item aanklik dus selecreer dan worden mijn textboxen gevuld met die regel.
dit wil ik dus dat gebeurd met het opstarten.

De code staat in een ListView1_ItemSelectionChanged.
ik denk dat ik onvoldoende uitleg in mijn vraag had.

Ah, OK. Op die fiets.

Kun je ListView1_ItemSelectionChanged() dan niet aanroepen?

[cpp]Private Sub Form1_Load(sender As System.Object, e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
If ListView1.Items.Count > 0 Then
ListView1.Items.Item(0).Selected = True
ListView1_ItemSelectionChanged()
End If
End Sub[/cpp]

Krijg de volgende fout
Error 1 Argument not specified for parameter 'e' of 'Private Sub ListView1_ItemSelectionChanged(sender As Object, e As System.Windows.Forms.ListViewItemSelectionChangedEventArgs)'. C:\Users\PIM_VERBURG\Documents\Visual Studio 2008\Projects\Belangrijke programmas\B en B Admin\B en B Admin\Form1.vb 88 13 B en B Admin

Haal dat 'sender As Object, e As System.Windows.Forms.ListViewItemSelectionChangedEventArgs' dan eens weg bij die sub. (Je ListView1_ItemSelectionChanged-sub)

Dat gebruik je toch niet, of wel?

mijn eerste kolom heeft ListView1.CheckBoxes.

mischien kan het daar mee

Ik weet niet wat je met die CheckBoxes wilt?

Post je code eens, ik pas 'm wel aan. :)

CheckBoxes gebruik ik als je die selecteer dan deletje alleen de aan gevinkte.

met deze code vul ik de textboxen.
Code:
Private Sub ListView1_ItemSelectionChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.ListViewItemSelectionChangedEventArgs) Handles ListView1.ItemSelectionChanged

With ListView1
            If Not .SelectedItems.Count = 0 Then '// check if item is selected.
                With .SelectedItems(0).SubItems(1)
                    If .Text = "" Then
                        Exit Sub

' MsgBox("No value for first SubItem, or No value in Column 2 for the selected item.")
                    Else
                        Voornaam.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(1).Text
                        TextBox_Achternaam.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(2).Text
                        TextBox_Adres.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(3).Text
                        TextBox_Postcode.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(4).Text
                        TextBox_Plaats.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(5).Text
                        TextBox_Telefoon.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(6).Text
                        TextBox_Mobiel.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(7).Text
                        TextBox_Email.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(8).Text
                        DateTimeInput1.Value = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(9).Text
                        DateTimeInput2.Value = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(10).Text
                        AantalPersonenTextBox.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(11).Text
                        Kosten_Per_PersoonTextBox.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(12).Text
                        TextBox_Aantaldagen.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(13).Text
                        KortingTextBox.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(14).Text
                        OntbijtTextBox.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(15).Text
                        WasTextBox.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(16).Text
                        KantoorbenodigdhedenTextBox.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(17).Text
                        DivTextBox.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(18).Text
                        TBTotaal_inkomsten.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(19).Text
                        TextBox_Totaalonkosten.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(20).Text
                        Netto_TextBox.Text = ListView1.SelectedItems.Item(0).SubItems(21).Text

' MsgBox("value found: " & .Text)
                    End If
                End With
            End If
        End With

End Sub

Dit werkt voor mij:

Code:
    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs) Handles MyBase.Load
        ListView1.Items(0).Selected = True
    End Sub

Private Sub ListView1_SelectedIndexChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs) Handles ListView1.SelectedIndexChanged
        Me.Text = ListView1.SelectedItems(0).Text
    End Sub

In Form_Load wordt het eerste item geselecteerd. Dit zorgt ervoor dat het SelectedIndexChanged event van de ListView getriggered word wat op zijn beurt de tekst van het geselecteerde item (de eerste dus) ophaalt. In dit geval laat ik die tekst zien in de titelbalk van het formulier.

Gebruik je wel het SelectedIndexChanged event? In je geplaatste code zie ik dat je het ItemSelectionChanged event gebruikt. Mogelijk werkt het niet met dat event. Probeer dus die regel:

Code:
Private Sub ListView1_ItemSelectionChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.ListViewItemSelectionChangedEventArgs) Handles ListView1.ItemSelectionChanged
te vervangen met:
Code:
Private Sub ListView1_SelectedIndexChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs) Handles ListView1.SelectedIndexChanged

Dat werkt alleen werkte het bij mij niet om dat bij het opstarten de listview op ListView1.Visible = False stond.

Ik Zend hem nu naar de achtergrond en haal als ik hem wil zien naar voren.

Hi bedankt JoZ1 en The Mighty Atom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan