Live Messenger veroorzaakt stopfout!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luigino

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Hallo, ik ben een student van 18 jaar, heb deze pc al dik 5 jaar en het wordt opzich wel tijd voor een nieuwe, maar dat kan nog even wachten! Ik heb al sinds maart 2008 last van msn die telkens spontaan uitgaat als ik op msn zit. Ik kan zelf wel goed overweg met pc's en heb vaak dingen geprobeerd ertegen, ik heb het geprobeerd opnieuw te installeren, oudere versies te installeren, het compleet erafhalen en dan opnieuw installeren, maar echt niets helpt. Het extra rare feit is dat het nooit 'crasht' als ik op status "offline weergegeven" met anderen chat, maar zodra ik online kom (varieert heel erg, soms 10 tellen later, vandaag een halfuur later) valt ie gelijk uit.

Ik snap er echt helemaal niets van en ik heb er nou echt schoon genoeg van! Van mijn laatste melding heb ik dit opgemerkt en opgeschreven. Windows beschrijft het als een stopfout, Q322205, ik heb die zelf al gegoogled, veel kwam er niet uit, voor de rest deze site: http://support.microsoft.com/?kbid=322205 maar die is niet echt van toepassing, omdat Live Messenger ten eerste niet een nieuwe software op mijn pc is (al meer dan 3 maanden). Dus voordat ik systeemherstel etc. ga gebruiken zou ik graag anderen om hun hulp en advies willen vragen, voordat ik al mijn bestanden zomaar even kwijtraak aan een mogelijk niet werkende oplossing.

Je bestanden raak je heus niet kwijt door systeemherstel. Bovendien is een backup maken soms echt nodig.

En dat zou een eerste optie zijn die ik zou proberen in dit geval. Doe het zo snel mogelijk, hoe sneller je het doet hoe groter de kans dat je nog een herstelpunt in maart hebt.

Anders is het een dieperliggend probleem dat door windows zelf wordt veroorzaakt en helpt het herinstalleren van msn niet zomaar.

Heb je de pc al gecontroleerd op spyware?

Ik zou zeggen: hou eens een grote onderhoudsbeurt op je pc en als dat het probleem niet verhelpt: format C
en in dat geval zal je toch echt wel een backup moeten maken als je je bestanden wilt behouden. Tenzij je bestanden op een andere partitie staan dan windows natuurlijk.

Je bestanden raak je heus niet kwijt door systeemherstel. Bovendien is een backup maken soms echt nodig.

En dat zou een eerste optie zijn die ik zou proberen in dit geval. Doe het zo snel mogelijk, hoe sneller je het doet hoe groter de kans dat je nog een herstelpunt in maart hebt.

Anders is het een dieperliggend probleem dat door windows zelf wordt veroorzaakt en helpt het herinstalleren van msn niet zomaar.

Heb je de pc al gecontroleerd op spyware?

Ik zou zeggen: hou eens een grote onderhoudsbeurt op je pc en als dat het probleem niet verhelpt: format C
en in dat geval zal je toch echt wel een backup moeten maken als je je bestanden wilt behouden. Tenzij je bestanden op een andere partitie staan dan windows natuurlijk.
Ik heb systeem herstel gedaan, hij kon op z'n vroegst maar die van 19 maar gebruiken, maar toen was t ook al zo, bij het opstarten zei hij iets van dat er geen veranderingen waren in het systeem. Ik sta nu al wel dik een uur op afwezig en hij's nog niet uit.. misschien ligt het aan de letterlijke status 'online'...

Ik sta nu al wel dik een uur op afwezig en hij's nog niet uit.. misschien ligt het aan de letterlijke status 'online'...

Het ligt ook niet aan de status, want een halfuur nadat ik weer begon te chatten met mensen viel het weer uit. Ik snap het écht niet, echt helemaal niks. Dat met systeemherstel is ook niets geworden, hopelijk zijn er andere tips :confused:

Wat gebeurt er precies als messenger crasht?

Valt ie gewoon uit? zoja, hoe dan? (in de zin van geen verbinding meer of in de zin van msn afgesloten)
Krijg je een foutmelding te zien?
Krijg je een bsod?

Wat gebeurt er precies als messenger crasht?

Valt ie gewoon uit? zoja, hoe dan? (in de zin van geen verbinding meer of in de zin van msn afgesloten)
Krijg je een foutmelding te zien?
Krijg je een bsod?

Hij valt zonder enige aankondiging uit, het beeld wordt zwart en pc start opnieuw op, en geeft aan dat het systeem hersteld is van een fout (exacte term weet ik even niet meer) en vraagt dan of ik de gegevens wil verzenden naar Microsoft enz. Voor de rest functioneert de pc prima, ik heb vaker avast (antivirus) er thorough (gedetailleerd) laten scanen, en de enige resultaten zijn dat er een aantal bestanden in het register niet te scannen zijn omwille een of andere reden (gecomprimeerd volgens mij) en heb één keer (in mei) ook een low threat van een Trojan gehad die hij gelijk gefixt/verwijderd had.

Wat is een bsod?

BSOD = Blue Screen Of Death,

het bekende foutmeldingsscherm van windows...

Ik weet dat het snel gaat, maar als je zou kunnen lezen wat er op dat BSOD staat zouden we misschien al een stap verder komen. Nu start je pc automatisch opnieuw op omdat dat zo is ingesteld, zodat je geen tijd hebt om het bsod te lezen. De instellingen veranderen doe je als volgt, houdt de windowstoets (met het logo) ingedrukt en druk 1 keertje op pause/break. Het venster systeemeigenschappen zal openen. Hier kies je voor het tabblad geavanceerd en klik je op instellingen onder opstart en herstelinstellingen. Vervolgens haal je het vinkje weg voor "de computer automatisch opnieuw opstarten" bij foutmeldingen en klik je op ok.

Je kan ook een kijkje nemen in het systeemlogboek. De vreemde gebeurtenis wordt daar vast wel in opgeslagen en misschien worden we er ook iets wijzer van: klik met de rechtermuisknop op "deze computer" en kies voor 'beheren', vervolgens: logboeken, waarna: systeem. Bekijk de waarschuwingen en fouten. Zie je iets dat rond te tijd gebeurd is waar je systeem een keer is gecrasht?

Maar hoe meer ik erover nadenk hoe langer ik vermoed dat het om een soort virus (of spyware) gaat dat zijn slag wil slaan (via msn) maar dit steeds mislukt om een onbekende reden en windows hierbij wel crasht.

Wat voor programma is thorough? (Antivirus? antispyware?)

Heb je een goede firewall ingesteld? welke? maakt het voor msn (en het crashen) verschil of deze aan of uitstaat?

Het feit dat je register niet helemaal kan gescand worden is ook al niet pluis. Probeer in ieder geval de overbodige delen van het register te verwijderen met Ccleaner.

Scan bovendien je pc ook eens met Ad-aware en eventueel met SS&D

Als dat allemaal niets heeft uitgehaald, laat het dan even weten, vertel of er iets boven water is gekomen in bovenstaande handelingen, eventueel kunnen we je daarmee verderhelpen. Anders zullen we dieper moeten proberen graven, maar dat zien we dan wel.

Ik weet dat het snel gaat, maar als je zou kunnen lezen wat er op dat BSOD staat zouden we misschien al een stap verder komen. Nu start je pc automatisch opnieuw op omdat dat zo is ingesteld, zodat je geen tijd hebt om het bsod te lezen. De instellingen veranderen doe je als volgt, houdt de windowstoets (met het logo) ingedrukt en druk 1 keertje op pause/break. Het venster systeemeigenschappen zal openen. Hier kies je voor het tabblad geavanceerd en klik je op instellingen onder opstart en herstelinstellingen. Vervolgens haal je het vinkje weg voor "de computer automatisch opnieuw opstarten" bij foutmeldingen en klik je op ok.
Gedaan. Hij vroeg daarna iets, en ik zei ja. Ik heb de pc sindsdien niet opnieuw opgestart.

Je kan ook een kijkje nemen in het systeemlogboek. De vreemde gebeurtenis wordt daar vast wel in opgeslagen en misschien worden we er ook iets wijzer van: klik met de rechtermuisknop op "deze computer" en kies voor 'beheren', vervolgens: logboeken, waarna: systeem. Bekijk de waarschuwingen en fouten. Zie je iets dat rond te tijd gebeurd is waar je systeem een keer is gecrasht?
Heb ik gedaan, en wat fouten rondom de tijd van pc-'crash' opgeslagen in een txt bestand (en sinds die niet hier up te loaden is en het beetje lang wordt om hier volledig te posten, heb ik het geupload op zo'n site), link: http://sharebee.com/30596ada (Size: 5.82 KB )

Wat voor programma is thorough? (Antivirus? antispyware?)
Lol, avast! is de antivirus en thorough is de wijze van scannen (gedetailleerd dus, volledige scan, niet zo'n fast/algemeen scannetje).

Heb je een goede firewall ingesteld? welke? maakt het voor msn (en het crashen) verschil of deze aan of uitstaat?
Ik heb alleen de Windows FireWall, ik had tot aug 2007 Norton FireWall, maar sinds Norton verlopen was heb ik Windows FireWall (SP2) en die doet het tot nu toe prima. Ik heb 'm nooit uitgedaan omdat ik niet dacht dat het misschien daaraan zou liggen, moet ik dat eens gaan proberen?

Het feit dat je register niet helemaal kan gescand worden is ook al niet pluis. Probeer in ieder geval de overbodige delen van het register te verwijderen met Ccleaner.
Ik probeerde nog in logboeken van avast!'s laatste scan results te komen, maar hij sloeg ze tot nu toe nooit op, dus dat heb ik veranderd en ik laat 'm vanavond (op morgen) scannen en upload dan ook wel een text bestand met alle info erover. Dat programma (Ccleaner) ken ik niet, maar ik vertrouw je er wel op dat het een goed en nuttig programma is.

Scan bovendien je pc ook eens met Ad-aware en eventueel met SS&D
Ik heb 'm zojuist gescand met de nieuwste versie van Ad-Aware, en wat bleek? 1041 [tracking?] cookies met een TIA van 3 (niet ernstig). Voor de rest niets criticals. Spybot heb ik er nog niet overheen laten gaan...

Ik zal straks weer even op msn gaan en kijken wat hij zegt als die fout weer plaatsvindt, ik neem dus aan dat de pc dan niet uitvalt maar een fout laat zien, en zal print screenen of de tekst kopieren als 't kan.

Ik weet niet of printscreen nog mogelijk is bij een bsod, het kan goed zijn dat je je pc sowieso handmatig moet herstarten (gewoon afduwen en terug opzetten, enkele seconden wachten natuurlijk!)

Maar nu heb je tenminste de tijd om de belangrijkste dingen op te schrijven.

Windows firewall werkt niet, toch eentje downloaden en installeren. zonelabs of sygate ofzo.

En ik zou in dit geval toch wel format c gaan doen...

Dit zijn de scan resultaten van de avast! scan, ik heb ze zelf overgetypt met het aantal maal dat de fout voorkwam en verkort waar 't voorkwam. 3 locaties (account van me ma, C:Recycler en System Volume Info).

C:Docu & Sett\Caro\Local Sett\App Data\Last.fm \Client\lastfmhelper.log\
--> Unable to scan: CPIO archive is corrupted (11x)

C:RECYCLER\NPROTECT\00001826.rbf\WPWIN.EXE
C:RECYCLER\NPROTECT\00001826.rbf\123.EXE
--> Unable to scan: Archive is password protected (1261x)

C:System VOlume Information\_restore...\ESRDEF.999
--> Unable to scan: RAR archive is corrupted (2x)

Er was dus niets met het register, ik zei het hiervoor fout, ik bedoelde allerlei archives.

Voor de rest wil ik liever de C schijf niet formatteren, ik vind het wel vervelend dat ik neit op msn kan maar ik zo drastisch erg om alles van me pc af te halen, volledig formatteren en installeren en AL me bestandjes weer even oppakken om online op msn te kunnen... Dan toch maar niet :) Dat is net iets té denk ik =)

Ik heb voor de rest Ccleaner nog niet uit kunnen proberen, nog geen tijd voor gehad, ik doe het hierna terwijl ik werk vanavond. Resultaten zie je dan vanavond/morgen

Een cleane windowsinstallatie heeft nog meer voordelen.

Bovendien kan je het jezelf makkelijker maken door voorbereidend werk te doen met vlite (of nlite, ik wee tniet meer exact welk voor xp of welk voor vista is).

En dan is het even, bestanden backuppen, windows installeren (drivers en dergelijke zouden dan al geïntegreerd moeten zijn via het voorbereidend werk in nlite en bestanden backdownen...

Bovendien kan je van die cleane en up 2 date windowsinstallatie een backup maken die je tijdens problemen dan makkelijk kan terugzetten, veel sneller dan een clean install

Het is nog vroeg om te zeggen dat het opgelost is, maar volgens mij is dat het toch wel.

Mijn neef (electricien) kwam laatst langs en zei dat hij vroeger ook altijd problemen had dat msn zomaar ff crashte, en bij hem lag dat aan de gedeelde mappen. Bij mij gebeurde het ook één keer (in the very beginninig), en daarna schakelde ik 't nooit meer aan... Hij was laatst gaan kijken toen hij er was en bleek dat het toch aanstond... Dat kan verklaren waarom ik, op status offline weergegeven, zolang kon blijven wat ik wilde, maar bij andere statussen (waarbij het mogelijk was om te delen) het telkens uitviel!

Nja ik ben dus laatst uren op msn geweest, online en zonder problemen! I'll keep u posted! For now is het opgelost :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan