Re: Re: NAV 2002
Geplaatst door saldos
Graag gedaan Marco.
Ik denk dat het persoonlijk is of je een virus scanner goed vind of niet.
Die onderzoekjes zoals die Bennie post zijn er maar een paar, maar ik kan je zo 20 andere onderzoekjes posten waaruit blijkt dat Norton weer de beste uit de bus komt, dus die onderzoekjes zeggen mij niet zoveel.
http://www.symantec.com/press/2001/n010620.html
http://www.symantec.com/press/2001/n010108.html
Als ik het persoonlijk zeg dat vind ik dat Norton wel de beste is.
Ik heb dankzij Norton nog nooit in mijn leven nog nooit een virus besmetting gehad.
Maar natuurlijk moet je er ook zelf voor zorgen dat je geen bijlagen opent waar je niet zeker over bent of dat je rare dingen gaat downloaden, want uiteindelijk komen virus definities altijd later dan de virussen.
Ik betrap je weer op onzorgvuldig lezen. Als je mijn linkjes goed had bestudeerd, had je juist gezien dat Norton wat betreft virusdetectie ERG hoog scoort. Sterker nog, Norton heeft zelfs meer 100% Virus Bulletin Awards gehaald dan Kaspersky. Een pluim dus op de Symantec-hoed.
Ik geloof ook niet dat
daar het probleem ligt. Een anti-virusprogramma is echter beduidend meer dan alleen maar gespuis buiten de deur houden.
Hoe het zit met met de service en ondersteuning? Hoe zit het met de stabiliteit van de software? Om maar wat te noemen. Zaken van niet te onderschatten belang.
Juist op
deze punten laat Symantec het behoorlijk afweten. Een paar voorbeelden:
Wie de
berichten op het Symantec-forum, maar ook op Helpmij leest, zal vaak te horen krijgen dat het product (of een onderdeel daarvan) - bij problemen -
opnieuw geïnstalleerd moet worden. Dat is misschien nog tot daaraan toe, maar kennelijk zit de uninstaller zo krakkemikkig in elkaar, dat er menig keer zelfs een apart programmaatje ("Rnav2003.exe removal utility") aan te pas moet komen om de boel correct te verwijderen en opnieuw aan de praat te krijgen.
Ik ken geen ander anti-virusprogramma dat een "apart" programma nodig heeft, om de boel weer aan de praat te krijgen.
Hoe zit het met service en support? Minstens zo belangrijk bij de aanschaf van een softwareproduct.
Sinds kort heeft Symantec ook
telefonische ondersteuning ingevoerd om klanten te helpen bij problemen. A raison van €29 (je leest het goed) "per incident" kan de klant bij Symantec terecht. Ik ken geen andere Helpdesk die zulke exorbitante bedragen vraagt voor hulp.
Hoe bovenstaande je lelijk kan opbreken, blijkt uit het volgende schrijnende verhaal. Bij veel PC's wordt Norton namelijk vóór-geïnstalleerd meegeleverd. Maar wat als je een crash krijgt en de boel opnieuw moet installeren? Dat gebeurde zekere Ab Veldman uit Veenendaal, die het volgende te horen kreeg van Symantec:
"U heeft een zogenaamde OEM versie van ons produkt. Dit houdt in, dat de fabrikant van uw computer het
recht heeft om wijzigingen in onze software aan te brengen, om deze beter op diens computers te laten
werken.
Helaas mogen wij u daarbij geen online ondersteuning geven. Voor ondersteuning verwijs ik u naar onze
telefonische helpdesk, telefoon 020 5040511. Dit is betaalde ondersteuning en kost u 29 Euro. Of u neemt
kontakt op met de fabrikant van uw computer voor verdere ondersteuning.
Ik vertrouw erop u op deze manier voldoende van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
J.Hernandez
Online Support."
Bron.
Kijk, dat is ondersteuning waar we natuurlijk met smart op zitten te wachten...
Misschien is het wel goed om wat verder te kijken dan alleen maar naar: "biedt mijn anti-virusprogramma mij wel of niet voldoende bescherming tegen virussen".
Groetjes,
Bennie