Local Printer in Host, maar niet in Client

Status
Niet open voor verdere reacties.

nonono

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Een lokale printer HP LaserJet 4L is gekoppeld aan een Compaq Deskpro PC via de LPT1 poort.
In Ubuntu 9.10 is de printer geïnstalleerd met:
HP Linux Imaging and Printing / Installation Wizard
(http://hplipopensource.com/hplip-web/install_wizard/index.html)

In CUPS 1.4.1 (http://localhost:631/printers/) wordt de printer teruggevonden onder HP_LaserJet_4L
(CUPS HP_LaserJet_4L.png)

In System > Administration > Printing
rechtsklik HP printer > Properies (Settings HP_LaserJet_4L.png)
en onder Policies is aangevinkt: Enabled en Shared.

In NetworkPrintingWithUbuntu (https://help.ubuntu.com/community/NetworkPrintingWithUbuntu)
lees ik:
When a locally attached printer is defined, eg using the Printer Admin utility, that printer is automatically published from this "print server" host to the network, depending on the server directives in the CUPS configuration file.
A remote Ubuntu "client" host can then be able to see and use the printer attached to the server. The network printer automatically appears in the client's Printer Admin utility.

Als ik nu op de laptop in Ubuntu 10.04 naar System > Administration > Printing ga, dan is er in het window geen HP_LaserJet_4L afbeelding en in Printer Admin utility ook geen "Queue Name" voor de printer.

De Compaq Deskpro PC is via de kabel met het internet verbonden en de laptop draadloos.

Op de laptop Add / Network Printer in System > Administration > Printing, dan zijn er o.a. de mogelijkheden
- Find Network Printer, maar dan wordt niets gevonden
en bij:
- Internet Printing Protocol (IPP)
- LPD/LPR Host or Printer
moet Host en Queue ingegevn worden.

Hoe vind ik de printer vanaf de laptop?

CUPS HP_LaserJet_4L.png
Settings HP_LaserJet_4L.png

Geef eens de uitvoer van het volgende console-commando, uit te voeren op de Compaq:
lpstat -p -d

(eventueel ook de uitvoer van het volgende commando, als dat wat oplevert/toont):
lpstat -p

Geef ons ook een schermafdruk van de volgende URL, uit te voeren op de Compaq:
http://localhost:631

Edit: Meld ook de inhoud van het volgende bestand op de Compaq: /etc/printcap

We zien het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Commando's vanaf de Compaq:

~$ lpstat -p -d
printer HP_LaserJet_4L is idle. enabled since Thu 12 May 2011 10:52:05 AM CEST
printer MFC660CN is idle. enabled since Thu 12 May 2011 10:53:16 AM CEST
no system default destination

~$ lpstat -p
printer HP_LaserJet_4L is idle. enabled since Thu 12 May 2011 10:52:05 AM CEST
printer MFC660CN is idle. enabled since Thu 12 May 2011 10:53:16 AM CEST

De MFC660CN is geïnstalleerd, zowel op de Compaq als op de laptop, met Brother MFC-660CN printer for Ubuntu 9.10 (http://www.vlara.co.uk/blog/?p=37). Deze functioneert in beide gevallen zonder problemen.

http://localhost:631/printers/

http_localhost_631_printers_.png

Kijk of de volgende tip helpt (uit te voeren op de laptop):

On your Linux system, configure the printer settings as if the printer was on the local parallel port. This will result in the printer filters being set up and an entry in the /etc/printcap with a part like:

lp:lp=/dev/lp0:sd=/var/spool/lpd … etc

now change the 'lp=/dev/lp0' part into:

'rm=<host name>:rp=<queue name>'

in order to let lpd contact the print server <host name> and submit the job to <queue name>.

Het stukje dat jij invult als aanpassing wordt in jouw geval:
rm=192.168.1.64:rp=HP_LaserJet_4L

[Ik ga er hier vanuit dat de Compaq nog steeds 192.168.1.64 heeft, zoals in je vorige vraag.]

Tijs.

Ik heb even een afbeelding van de printcap file toegevoegd.

“spool” wordt natuurlijk ook door de MFC-printer gebruikt? of?

Of moet deze regel toegevoegd worden?

printcap.png

Ahum...

Als ik jouw printcap bestand bekijk is die MFC lokaal aangesloten via USB.
lp=/dev/usb/lp0

Stel dat je gewoon gedaan had waar ik het over had (dus de Laserjet toevoegen alsof die lokaal was aangesloten), dan het je in het printcap gedeelte dat erbij gekomen was voor die printer het lp=/dev/lp0
kunnen vervangen door waar ik het over had om het (als het goed is) werkend te krijgen over het netwerk:

Mijn hulp hier op het forum is niet bedoeld om te gaan speculeren over dingen die het wél doen (of daarop toelichting te geven), maar om hulp te bieden bij dingen die het níet doen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Sorry dat er een misverstand is, maar ik begrijp de opmerking over speculeren niet.

Ik dacht, dat de printcap op de laptop bedoeld werd. Ik heb nu de afbeelding van de Compaq printcap toegevoegd.
Bij de HP printer staat Compaq vermeld i.p.v het ip-adres. Ik zal dit wijzigen in het ip-adres om te kijken of dit van invloed is.

printcap_compaq.png

Ik stel voor dat je niet gaat wijzigen in de printcap van de Compaq. Doe gewoon wat ik zei op de laptop over toevoegen printer etc.

Interessant alternatief: Evt. kun je ipv. mijn aangegeven methode kijken wat er gebeurt als je die regel die nu in de printcap van de Compaq staat letterlijk overneem in die van de laptop. Ik zou verwachten dat het dan meteen werkt, of minstens als je in die toegevoegde regel rm=Compaq vervangt door rm=192.168.1.64

Succes,

Tijs.

Wijzigen in de printcap van de Compaq heeft inderdaad geen zin, want deze file wordt automatisch gegenereerd.

Ik heb dit topic nogmaals doorgelezen, maar er mist iets: “Doe gewoon wat ik zei op de laptop over toevoegen printer etc.”

Ik heb dit topic gestart met de vraag “Hoe vind ik de printer vanaf de laptop?” Op de laptop is geen printer toegevoegd. Dus er is ook niets te veranderen in de printcap file.

Tot dusver is er alleen gekeken aan de kant van de Compaq. Of zie ik iets over het hoofd?

Je ziet idd. heel veel over het hoofd. Het is je bedoeling dat op de laptop de printer die je deelt op de Compaq beschikbaar komt, nietwaar?

Betekent dus dat je eerst wat van de Compaq moet weten (namelijk de queue-naam, zoals vermeld in printcap en een (ip-adres)aanduiding hoe de Compaq te bereiken is), waarna je 'm kunt gaan toevoegen op de laptop.

Niet voor niets begon mijn instructie met het installeren van een 'nep-'printer op de laptop, waarna je daarvan de instellingen 'ombouwt' in \etc\printcap zodat de juiste queuenaam op de Compaq bereikt wordt.

Bladeren op een Linux-netwerk naar een gedeelde printer heb ik (zoals je gemerkt hebt) net wat minder kaas van gegeten, maar ik reik je een oplossing aan, gegeven dat je ook op de printerserver (=Compaq) toegang hebt om zaken op te vragen.

Ben je daar niet tevreden mee, meld dat dan even. Ik verwijder dan meteen het abonnement op deze discussiedraad.

Tijs.

Ik ben inderdaad een leek, maar kun je mij dan zeggen in welke post jouw instructie staat voor het installeren van een 'nep-'printer op de laptop.

Staat in posting #4 van deze discussiedraad.

Tijs.

Dit betekent, dat de printer op de laptop geïnstalleerd wordt/is met de regel

Deze regel staat ook in de Compaq printcap, zij het dat hier de naam Compaq staat vermeld en niet het ip-adres. Dit is ook niet te wijzigen, aangezien de printcap file automatisch gegenereerd wordt.

Ik zal de zaak nog maar eens verder bestuderen. Bedankt voor je moeite zover.

Sinds wanneer wordt het printcap automatisch gegenereerd? Anders gesteld: Als het automatisch wordt gegenereerd, waar komen dan de basis-gegevens vandaan?

Ik zou (als ik jou was) het gewoon eens uitproberen op de laptop. Als het niet aan te passen is, dan lijkt me dat meer een rechtenkwestie (geen sudo etc. gebruikt bij het wijzigen van \etc\printcap) dan het verhaal over 'automatisch gegenereerd'...

Tijs.

In post #7 heb ik de afbeelding print_compaq.png toegevoegd.
Op regel 1 staat vermeld:” #This file was automatically generated by cupsd ….... “
De gegevens komen uit de /etc/cups/printers.conf file

Nog een toevoeging:
Je kunt ook gewoon op de laptop een Netwerkprinter toevoegen, waarbij je aangeeft dat het om een netwerkprinter gaat, en protocol is Internet Printing Protocol (ipp)
Daar dan als Host invullen: Compaq (of het ip-adres: 192.168.1.64)
en als Queue: /printers/HP_LaserJet_4L

Dit zou zéker moeten werken. Je kunt (na het invullen van de gegevens) ook nog op een knop Verify klikken om te zien of communicatie met de netwerkprinter mogelijk is.

[
Wellicht werkt het ook als je weer een netwerkprinter toevoegt, maar dan van het type "LPD/LPR Host or Printer".
Daar dan als Host invullen: Compaq (of het ip-adres: 192.168.1.64)
en als Queue: HP_LaserJet_4L
]

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het is dan toch gelukt.

Niet via LPD/LPR. Aanvankelijk lijkt het goed te gaan. Er worden een aantal stappen doorlopen en tenslotte “Print Test Page”.
Printer State: Processing – Connecting to printer...
Na verloop van tijd: printer not connected

ipp
De velden ingevuld zoals aangegeven. Een test file met gedit gemaakt. Onder Print moet dan gekozen worden voor “printer”. En met succes wordt de pagina op de server afgedrukt.

Proficiat. Bedankt :d :d

Mooi dat het gelukt is! :)

Ik bedacht me later dat je waarschijnlijk de optie "Publish shared printers connected to this system" op de delende computer (dus de Compaq) nog aan moest zetten in System -> Administration -> printing
In het dan geopende paneel bij: Server -> Settings

Gegeven gegeven dat je vanaf die andere laptop al hebt kunnen printen geeft mij het idee dat die optie al aanstond op de Compaq.
Wil je nog even nakijken en terugmelden of dat vinkje van "Publish shared printers connected to this system" reeds aangezet was op de Compaq pc, voor het totale beeld?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het vinkje bij "Publish shared printers connected to this system" was inderdaad reeds aangezet op de Compaq.

Dan nog maar even een algemene opmerking aan het adres van Ubuntu op dit punt.
Een netwerk kan dus meerdere pc's en laptops omvatten. Aan verschillende pc's zou een printer aangesloten kunnen zijn (parallel en/of usb).
In System > Administration > Printing en dan Add:
onder Network Printer staat de optie Find Network Printer
Waarom wordt hier geen printer gevonden en je wel toegang tot een aangesloten printer kunt krijgen als je vanaf een client handmatig de gegevens ingeeft?
Op dit punt vind ik Ubuntu niet echt gebruiksvriendelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan