• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

locaties onderscheiden in laag en hoog ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vbgteb

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2012
L.s.,

Ik heb in een magazijn 20 rijen met productlocaties. Deze locaties zijn als volgt opgebouwd:
1.1.1 (is laag; handmatig te picken(product) (de punten zijn onderdeel van de locaties)
1.1.2 (is laag; handmatig te picken(product) (de punten zijn onderdeel van de locaties)
1.1.3 (is laag; handmatig te picken(product) (de punten zijn onderdeel van de locaties)
1.1.4 t/m 1.1.13 (is hoog, machinaal picken)

Deze indeling herhaalt zich in elke rij t/m 14.13.13

Ik ontvang dagelijks een extern bestand om producten te picken. Vanuit dit bestand kan ik een lijst genereren in Excel. Op die lijst komen dus bovenstaande productlocaties voor. Deze lijst kan ik uiteraard in Excel sorteren(in bovenvermelde volgorde). Deze sortering komt ook overeen met volgorde van orderpicken.
Ik wil nu graag dat op die lijst zichtbaar(kleur?) wordt welke locaties laag(handmatig picken)en welke locaties hoog(machinaal) zijn. Dit is voor het bedrijfsproces "orderpicken" erg efficiënt.
Met voorwaardelijke opmaak lukt het mij niet, vertikaal zoeken ook niet. Ik vermoed een formule met ALS, maar kom er niet uit.
Bijlage: voorbeeld daglijst
In totaal zijn er ± 2000 locaties, waarvan er 324 laag zijn.

wie weet hoe dit te doen, of welke functie te gebruiken ?

Bvd Vincent

Bijlagen

Dat is met een simpele functie in VBA te doen:

Code:
Public Function Picklocatie(target As String) As String
    Dim HoogLaag() As String

HoogLaag = Split(target, ".")
    Picklocatie = IIf(CInt(HoogLaag(UBound(HoogLaag))) < 4, "laag", "hoog")
End Function

Maar er meldt zich vast nog wel iemand die in Excel zelf een simpele oplossing heeft :D
BTW, in je voorbeeld document staan alleen locaties met de kwalificatie hoog ;)

Laatst bewerkt:
Dat is geen best voorbeeld vgbteg.
1.1.1 - 1.1.2 - 1.1.3 - 1.1.4 hebben de kwalificatie 'laag'
en 1.1.4 t/m 1.1.13 'hoog'.
Maar wat met alle andere waarden die je niet vermeldt?
Zoals daar bv. zijn (enkele willekeurige waarden): 1.2.1 - 1.2.2 - 1.3.2 - 2.2.1 - 2.3.2 - 10.12.5 ?

Bekijk bijlage 198001Bekijk bijlage Map2.xlsBekijk bijlage Map2.xlsHallo zapatr,

Ja, excuus, mijn weergave is niet helemaal helder bij nader inzien. En het bestandje was onjuist. Ik zal het verduidelijken en het juiste bestand toevoegen.

Ook de locaties 1.2.1 t/m 1.2.3 zijn laag, 1.2.4 t/m 1.2.13 zijn weer hoog. Tevens 2.1.1 t/m 2.1.3 weer laag en 2.1.4 t/m 2.1.13 weer hoog. Idem 2.2.1 t/m 2.2.3 weer laag en 2.2.4 t/m 2.2.13 weer hoog,2.3.1 t/m 2.3.3 is laag en 2.3.4 t/m 2.3.13 weer hoog. 10.12.1 t/m 10.12.3 is laag en 10.12.4 t/m 10.12.13 weer hoog. Enz.
Zo ook voor rij 3 t/m rij 14. Ik hoop dat het zo iets duidelijker en overzichtelijker wordt.

Mijn functie doet precies wat je wilt maar er is volgens mij ook wel een makkelijke oplossing zonder VBA.
In de bijlage is de VBA functie toegepast.

Bekijk bijlage Map1.xls

Laatst bewerkt:
Code:
=IF(RIGHT(SUBSTITUTE(A2;".";REPT(" ";100));100)*1>3;"hoog";"laag")

Met deze formule bepaal je of het hoog of laag is.

Kijk, dat bedoel ik dus :thumb:

Het bestand van edmoor, met een aanpak via gewone formules toegevoegd.
Baseer je Voorw.Opmaak op deze kolommen, of integreer de formule in de Voorw.Opmaak.

Bijlagen

vervolg locaties hoog/laag..

Hallo members,

Had niet vermeld dat de locatie een waarde is die voortkomt uit een formule, want ik kreeg de foutmelding NAAM of WAARDE. maar kon ik oplossen. Nu wil ik nog inderdaad de formule integreren in de Voorw.Opmaak. Dat probeer ik. Lukt dat me niet zal ik met vragen terugkomen. Bedankt tot zover iedereen. Fantastisch.

mvg

Als ik het goed begrijp is alleen van belang of het getal na de laatste punt al dan niet lager is dan 4.
Als voorw. opmaak kun je dan (ook) gebruiken,
voor A2:
Code:
=--RECHTS(A2;LENGTE(A2)-VIND.SPEC(".";A2;VIND.SPEC(".";A2)+1))<4
Die opmaak kopieer je dan naar beneden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan