logboek inkijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

denooy

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2005
L.S.
ga op vakantie met de camper, laptop [macintosh] met vista besturing en een dongel van UPC mee.
Zo nu en dan even emailen etc. en gelijk uitloggen en de dongel verwijderen.
Thuis..een hele grote rekening van UPC. geprotesteerd en een uitdraai ontvangen.
Wat blijkt......op een datum zijn er van 21.51 uur tot 05.56 uur 214mb's gedownload, terwijl de laptop
uit is en de dongel opgeborgen, wij heerlijk lagen te slapen..... iemand met mijn pincode gesurft?
En zo zijn er nog meer datums en bijna allemaal 's nachts !!
De vraag is nu of ik in mijn laptop nog ergens kan zien wat mijn surf en downloadgedrag was en ik
dan UPC er op kan wijzen dat dit niet mijn gedrag is en ik dus niet hoef te betalen.

Ik hoop dat het kan, scheelt veel geld!

Groet.

Piet de Nooy.

Als dat als bewijsmateriaal geldt?
Je kunt de geschiedenis van je browser proberen te kopiëren.
Bij de meeste browser kun je die geschiedenis zien door tegelijkertijd de toetsen Ctrl en H in te drukken.
Je bent dus gewoon gehackt en bewijs dat maar eens...

Je zou nog onder "mijn computer" met R-muis naar beheer kunnen gaan en dan daar bij systeemwerkset of zo de logboeken kunnen exporteren en die toesturen, dat je laptop niet aan zo zijn geweest.

https://www.google.nl/search?q=upc+...TF-8#es_sm=93&espv=210&q=upc+dongel+++gehackt

Logboeken van Windows laten misschien zien wanneer laptop uit of aan was, maar dat zegt niks over het gebruik van de dongel. Wil je dat aantonen dan heb je logs nodig van de GSM masten. Probleem in dit soort zaken is dat het daadwerkelijk bewijs van het gebruik in handen is van de partij die jou ook de rekening stuurt.

Verder is het juridisch natuurlijk zo dat zelfs als het buiten jouw schuld om is gebeurd dat niet automatisch betekent dat de rekening voor UPC is. Het kan goed zijn dat je gewoon moet betalen en de rekening privaatrechtelijk moet zien te verhalen op de daadwerkelijke verbruiker.

En zonder beschuldigend te willen overkomen de volgende vragen:
-Waren er kinderen mee op vakantie
-Is de rekening wel voor het gebruik van de dongel en niet toevallig van een mobiel die zo af en toe nog even verbinding maakt met internet

Bedankt allemaal, ik heb de windows logboeken gevonden, gekopieerd en uitgeprint.
De pc was inderdaad uit op het moment van al die gehackte mb's en volgens mij heeft dat toch niets met de dongel verder te maken, daar je dan toch uitgelogd bent ? [ hij was wel uit de laptop gehaald hoor, anders past die niet in de tas.
We waren met twee personen [ 70 en 61 jaar jong, maar 's nachts slapen wij, alleen die hacker niet!]
Ik ga mij buigen over deze gegevens en ga met UPC in de slag.

nogmaals bedankt .

Piet de Nooy.

Goed idee. Met een beetje geluk is UPC coulant en wordt de rekening kwijt gescholden.

Vraag ook eens na op de camping, want als er iemand dit soort dingen doet dan ben je vast niet het enige slachtoffer.

Reden waarom ik mijn vorige vragen stel is dat ik al heel wat jaartjes mee loop en in de praktijk merk dat er zelfs voor de vreemdste zaken heel vaak een logische verklaring is. Om namelijk misbruik te maken van jouw niet actieve dongel zal iemand een kloon moeten maken. En dit kan, voor zover ik goed op de hoogte ben, alleen als je de dongel in handen hebt gehad. Andersom geredeneerd. Als het ook draadloos zou kunnen, zouden mobieltjes massaal gekloond worden om gratis te kunnen bellen.

Sla de logboeken ook nog even digitaal op door ze naar een pdf printer sturen, bijv na installatie van pdfcreator.
Vraag bij UPC het MAC nummer op van de hack-dongel (als dat kan) ... dan kunnen ze die vergelijken met die van jou.
en van het IMEI nummer, die is uniek!
https://www.security.nl/posting/28051/
Als het een ander IMEI nummer is dan ben je het niet geweest.
Rest nog: ben je onvoorzichtig geweest met je inloggegevens?

Logs nodig van de GSM masten: lukt dat ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan