• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Logical formula

Status
Niet open voor verdere reacties.

roepel

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2009
Goedendag,

ik probeer een multiple logical formula op een kolom 'los te laten' maar krijg helaas steeds foutmeldingen. Gebruik Excel 2010.

Ik wil graag een waarde koppelen aan een bepaalde kolom (kolom E), de opties + hierin gekoppelde waardes staat in kolom X en kolom Z.

Kolom E bestaat uit 10 verschillende opties (bijv. kleuren). Alle mogelijke kleuren staan in kolom X en de bijbehorende waarde in kolom Z.
Nu probeer ik dus dmv een formule een nieuwe kolom met de bijbehorende waardes uit kolom Z te krijgen.
Dit is wat ik zover heb, maar dus telkens met error. Enig idee?

=IF(E2=$X$2,$z$2, IF(E2=$X$3,$z$3, IF(E2=$X$4,$z$4, "0")))

BVD,

Plaats s.v.p. een voorbeeldbestand (excel).

Kijk ook eens naar de functie VERT.ZOEKEN (nl) / VLOOKUP (en)

Laatst bewerkt:
Dank beiden voor jullie reacties.
Met het voorzetje van Cobbe is het me gelukt :)

@Alex, een voorbeeldbestandje was inderdaad handig geweest. Ik heb nu voor een andere kolom hetzelfde probleem alleen deze is wat lastiger omdat ik hier wil kijken of een waarde in een bepaalde 'range' valt. Nu wel met voorbeeldbestand ;)

De formulie die ik nodig heb is, als de waarde in kolom A tussen 1 van de waardes in Kolom K en kolom L valt dat deze dan het aantal 'punten' uit kolom M meekrijgt.
Ik had zelf al het e.e.a. geprobeerd met IF(AND(.... formule maar wederom enkel errors :(
Hoop dat dit zo duidelijk is.

Bvd!
Geweldig forum by the way :)Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Met vert.zoeken

b2=VERT.ZOEKEN(A2;$K$2:$M$11;3;1)

let wel op: ik heb de tabel van vert.zoeken gewijzigd (van laag naar hoog i.p.v. omgekeerd).

Zie de bijlage.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan