• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Logische matrixformule gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Hoi allemaal,

In het bestandje wat ik heb bijgesloten wil ik graag in D2 op Blad2 een formule hebben die 'WAAR' is als alle cijfers overeen komen. Ik heb wel eens zo'n matrixformule gezien, met allemaal schuine streepjes en als het dan waar is is het een 1 en anders een 0, en als alles 1 is is de uitkomst 'WAAR', maar ik weet niet hoe ik die formule krijg. Bij voorbaat dank.

Bijlagen

Misschien zo?

Code:
=SUMPRODUCT((B2:B30=Blad1!B2:B30)*1)=COUNT(B2:B30)

Dat is hem al VenA, niet wat ik gedacht had dat hem zou worden maar ben er heel blij mee, bedankt!

Wanneer ik op blad2 een cel leeg maak of er tekst invul, dan krijg ik nog steeds uitkomst WAAR uit de formule hierboven, terwijl de rijen niet gelijk zijn. Is dit geen probleem? Zo ja, dan de COUNT vervangen door COUNTA...

Nog een optie (matrixfuncties):
Code:
[NL] =SOM(AANTAL.ALS(B2:B30;Blad1!B2:B30))=AANTALARG(B2:B30)
[EN] =SUM(COUNTIF(B2:B30,Blad1!B2:B30))=COUNTA(B2:B30)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je aanvulling Alexcel, maar ik ga mij aanwennen dat er wel altijd een getal moet staan, desnoods een 0.

Helaas heb ik het niet goed uitgelegd, maar ik heb het bestand opnieuw bijgevoegd.

Het is zo dat ik in het tabblad database de benodigde hoeveelheden bijhou, deze waarden zullen maar héél weinig wijzigen.

In het gebruiksvenster houd ik bij wat de voorraad is.

Dan gaan we weer terug naar de database, daar wil ik graag weten of ik voldoende voorraad heb, te veel of gelijk is prima (gerecht is mogelijk), te weinig is niét goed (gerecht is onmogelijk).

De uitkomst (gerecht is mogelijk of gerecht is onmogelijk) wil ik graag tonen, zodat ik wat meer overzicht heb over de tussenstand van zaken, als ik een superlange formule maak zie ik door de bomen het bos niet meer, dus met de uitkomst wil ik graag verder werken.

Dit heb ik gemaakt in het bestandje met 1 hulpkolom in de database, wat nog best te doen is, maar de kolom met benodigde hoeveelheden zal ongetwijfeld langer worden en er komen ook meer kolommen naast in verband met meer gerechten. Dus ik moet ook kunnen berekenen of ik dat 'ene' gerecht vanmiddag kan maken "en heb ik dan voldoende ingredienten in huis om vanavond ook dat 'andere' gerecht te maken, anders moet ik boodschappen doen". Maar voor nu dus graag een oplossing in 1 formule, in dit bestand in E2, is gelijk aan F7 in bericht #8. bestand is dus opnieuw bijgevoegd en duidelijker gemaakt. Bij voorbaat dank!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedenk eerst maar even wat de vraag moet worden. Een gerecht bestaat uit meerder ingrediënten. Waar zijn de gerechten te vinden en de samenstelling hiervan?

Hoi VenA,

Ik heb hier het volledige bestand gepost, links boven in de database zie je de menu-data-bases: boeken - gerechten - tijd - maten.

boeken - gerechten & tijd gebruik ik bovenaan vanaf F2 t/m F7 met links ernaast de rijnamen. Dit leidt verder nergens heen, is enkel om typefouten te voorkomen en werkt sneller als ik een nieuw gerecht toevoeg. Daaronder staat welke ingrediënten nodig zijn voor het gerecht.

In het keuzevenster houd ik links bij wat ik aan ingrediënten in huis heb. Bovenaan in E2 kies ik hoeveel tijd ik heb, dan het soort gerecht, dan kies ik het gerecht zelf, dan wordt vanzelf het boek met de bladzijde getoond.

Even weer terug naar database:

De benodigde waardes (ingrediënten) in de database moeten dus groter zijn dan of gelijk aan het keuzevenster anders kan ik het eten niet bereiden.

De uitkomst (gerecht is mogelijk of gerecht is onmogelijk) wil ik graag tonen, zodat ik wat meer overzicht heb over de tussenstand van zaken, als ik een superlange formule maak zie ik door de bomen het bos niet meer, dus met de uitkomst wil ik graag verder werken.

Ik heb een soort oplossing gemaakt in het bestandje in bericht #6 met 1 hulpkolom in de database, wat nog best te doen is, maar de kolom met benodigde ingrediënten zal langer worden en er komen ook meer kolommen naast in verband met meer gerechten. Als ik dan moet uitbreiden ben ik een hele tijd bezig met formules toevoegen. En ik moet ook nog kunnen berekenen of ik dat 'ene' gerecht vanmiddag kan maken "en heb ik dan voldoende ingredienten in huis om vanavond ook dat 'andere' gerecht te maken, anders moet ik boodschappen doen". Dus dan is een formule zonder een hulpkolom wel makkelijk. Daarom graag een oplossing in 1 formule, in dit bestand in F7, ik heb nu het originele bestand bijgevoegd verder dan dit ben ik zelf ook nog niet. Bij voorbaat dank!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het hele bestand is dermate slecht van opzet en heeft ook niets met de OP te maken. Dus haak ik ik maar even af.
Hoe verzin je zoiets?
Code:
=CONCATENATE(D9;"                                                                                                  ";D9;"                                                                                                  ";D9;"                                                                                                  ";D9)

Laatst bewerkt:
:D Ja zo'n idee had ik in de loop van de dag al, ik maak gewoon wat en het hoeft van mij niet de schoonheidsprijs, als het maar werkt. Ik gebruik wel een paar hulpkolommen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan