• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Logische optie berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmiesch

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2007
Ik Excel heb ik het volgende staan

Kolom A: Allemaal postcodes
Kolom B: Allemaal coordinaten van deze postcodes(N.B.)
Kolom B: Nomaagls coordinaten van deze postcodes(O.L.)
Kolom D: Het aantal pallets dat afgeleverd moet worden per postcode
Ik heb de beschikking over 4 Bakwagens.
De startplaats van iedere bakwagen is Den Bosch

Kan iemand mij vertellen of ik in excel de meest logische 4 ritten samen kan stellen?

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij vertellen of ik in excel de meest logische 4 ritten samen kan stellen?
Dat kan ik je vertellen.
Ja, dat kan jij samenstellen. :)

Deze vraag lijkt verdacht veel op huiswerk.
Zit ik er ver naast?

Zou mooi zijn als je me zou willen vertellen hoe ik dit kan doen.
En nee dit is geen huiswerk:

Ik werk in een bedrijf met maar een paar medewerkers.
Het berekenen van routes waar wij uitleveringen hebben ging op dit moment op basis van duimzuigen(uit het blote hoofd)

We gaan programmatuur hier voor aanschaffen zodra we iets gegroeid zijn, waarschijnlijk binnen nu en 1 a 2 jaar.
Maar tot die tijd wil ik het in Excel proberen...

Zou je me hierbij kunnen en willen helpen?

Hoe werkt dat met die coordinaten? Waar komen die vandaan?
Kun je een voorbeeld bestandje posten (met fictieve namen) met wat je al hebt staan?

Ik ben bang dat je in een brei komt van wegennet, rijsnelheid, file's bereikbaarheid, laad / los tijden enz.
Het is niet zo moeilijk om 1 vrachtauto per gebied / district in te schalen.

Laatst bewerkt:
Hierbij een voorbeeld.

De gegevens rechts komen wel overeen maar je mag wel uitgaan van 1 auto, daarmee de ideale route berekenen. Snelste!

Bijlagen

Timmiesch, Wat je hier nu vraagt, is een logistiek dynamisch planpakket. Daar praat je over zéér ingewikkelde route-algoritmen. Als logistic controler kan ik je uit zeer recente ervaring melden dat dit niet te doen is om zelf te bouwen (of in iedergeval iets waar je van op aan kunt).
Mijn advies is om het gewoon handmatig te blijven doen, of een goed (betaald) pakket aan te schaffen.

Groet, Leo

Coordinaten alleen zeggen niet alles.
Of je moet kunnen vliegen!

Ron

Ginger, bedankt voor je reactie.

Is het wel mogelijk om alle opties te berekenen? zodat ik daarna handmatig wel de beste kan kiezen?

Timmiesch, Wij maken gebruik van een pakket met een zogenaamde DIMA (distance matrix). Hierin staan ALLE postcodes van nederland tegenover elkaar met rijtijd en afstand. Wij beleveren dagelijks zo'n 150 adressen en het pakket is meer een ondersteuning voor de planners dan dat het echt in 1 keer de juiste routes oplevert. Je hebt namelijk nog véél meer variabelen nodig om tot een goede route te komen (wij rijden trouwens met 3 typen vrachtwagens).
Tot voor kort planden onze planners gewoon geografisch. Een auto reed dus bijvoorbeeld naar Limburg en deed daar z'n ronde. Het planpakket stuurt nu rustig meerdere auto's naar LImburg maar laat vervolgens diverse adressen onderweg beleveren.
Ben ik als logistic controler tevreden over het automatiseren van de routes???? Nee, zeker nog niet! Maar ik gok dat we na een jaar (of zo) alle variabelen zo hebben kunnen instellen dat we meer aan het pakket kunnen overlaten. Tot die tijd is de mens echt een onmmisbare schakel.
Ik zou me dus persoonlijk NIET gaan wagen aan het laten berekenen van optimale routes door Excel aangezien de professionele bedrijven hier ook nog steeds een flinke kluif aan hebben.
Je kan overwegen om bij TLN (transport en logistiek nederland) een abonnement te nemen op een planner. Je kan dan in iedergeval mooie routes maken met alle tijden en afstanden.

Succes met je overwegingen.

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan