Lokaal domein... kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

René2322

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2005
Heb thuis een netwerk wat bestaat uit een 6-tal computers met XP. Deze zijn draadloos verbonden met een router/switch welke weer is gekoppeld aan m'n kabelmodem.

Ben nu bezig om een linux servertje op te zetten voor intern gebruik. Gaat allemaal vrij aardig, maar loop nu tegen problemen aan. Krijg wat problemen als ik voor de domeinnaam mijn werkgroepnaam invul.

Mijn vraag: Is het mogelijk om intern een domein te hebben. 't Is niet de bedoeling om 24/7 een dns-server te laten draaien, maar wel om 24/7 het netwerk te kunnen benutten. Kan ik zonder problemen overschakelen in XP van werkgroepnaam naar domein of komt er meer bij kijken...?

(wil dus best een dns-server draaien, is misschien ook wel leuk voor me intranet met me webpagina's, maar het netwerk moet ook te gebruiken zijn als deze server niet actief is)

Mijn grote vriend google bied mij geen uitkomst. Zoekterm domein (ook icm andere termen) geeft mij allerlei info over hostingsites ed.

Dus wie kan mij wat op weg helpen, info geven, of mogelijk een linkje...

BVD, René

Domeinen kunnen toch alleen door servers aangemaakt worden :o? Of roep ik nou iets heel geks.

hoeft niet perse een server te zijn, zolang het maar een systeem is die (infeite) 24/7 draait.

hij moet in ieder geval draaien als 1 van de andere PC's zich wil aanmelden in het domein.
voor de rest heb ik ook verder weinig verstand qua domeinen etc.

Nee; ik bedoel dat je volgens mij een servereditie van Windows nodig hebt.. Met active directory.

Zover mijn kennis reikt heb je daar inderdaad gelijk in.

kan zijn dat er "misschien" aparte stand-alone software is om een domein te draaien (wat me niet lijkt)

Geplaatst door XP_PC
Nee; ik bedoel dat je volgens mij een servereditie van Windows nodig hebt.. Met active directory.

Active directory is niet noodzakelijk. Hoe kregen ze anders met NT4 ook een domein structuur? ;)

Vinnie,

Waarom wil je een domein? Welke toegevoegde waarde zou jou dat geven? Met werkgroepen kun je ook een netwerk maken

dat weet ik, maar de topicstarter heeft het constant over een domein.

maar dat lijkt mij erg overbodig voor een thuisnetwerk.

Geplaatst door m@rio

Active directory is niet noodzakelijk. Hoe kregen ze anders met NT4 ook een domein structuur? ;)

Klopt M@rio, daar heb je gelijk in!
:o :).

In mijn ogen volstaat een werkgroep voor thuisgebruik.

Geplaatst door hc_vinnie
dat weet ik, maar de topicstarter heeft het constant over een domein.

maar dat lijkt mij erg overbodig voor een thuisnetwerk.

Zag jou aan als TS :o

Topicstarter (ik dus) heeft het idd steeds over een domein.

Als ik het goed begrijp is een domein geen optie voor mij. Mogelijk dat iemand mij kan vertellen wat ik dan voor domainname in mijn linuxconfiguratiefiles invoer?

Wilde gok; de naam van je werkgroep?

(dit werkt namelijk in sommige windows configuraties wel, Linux weet ik niet)

Ben m'n topic ook begonnen met het verhaal dat de werkgroepnaam in de linuxconfiguratie niet altijd werkt. Vandaar mijn probleem...

Wat ik eigenlijk dan nog graag wil weten is wat ik kan invullen in de plaats van domein.

Ik heb namelijk een paar weken geleden eindelijk met succes een LFS installatie voltooid. Nu ik het netwerk aan het configureren ben moet ik oa een domainname en hostname (host + domainname) invullen.

Maar ik heb helemaal geen domein... Heb als domainname nu maar m'n werkgroepnaam ingevult. Ik krijg nu 't een en ander niet aan de praat en ben van mening dat het hier aan ligt.

BVD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan