Longhorn bèta in juni verwacht

Status
Niet open voor verdere reacties.

upsidaisy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jun 2004
Longhorn bèta in juni verwacht
Half jaar vroeger dan gedacht

Longhorn, de opvolger van Windows XP, is al vele malen uitgesteld. Des te groter is de verrassing nu Microsoft de eerste officiële bètaversie van het besturingssysteem met zes maanden heeft vervroegd, naar juni 2005.

Microsoft heeft lang volgehouden dat een eerste bètaversie van Longhorn pas eind 2005 zou verschijnen. Heimelijk hoopte het bedrijf echter een eerste versie al halverwege het jaar te kunnen presenteren.

Die deadline gaat het bedrijf halen, zo heeft Microsoft-topman John Montgomery nu laten weten. De bètaversie zal vooral zijn bedoeld voor softwareontwikkelaars. "Ik denk echter dat ook IT-afdelingen van grote bedrijven een kijkje zullen nemen, om eens te zien welke functies het besturingssysteem wel en welke het niet bevat", aldus Montgomery.

Tijdens de Professional Developers Conference in de herfst van 2003 presenteerde Microsoft al een preview-versie van Longhorn. Sindsdien is het besturingssysteem echter fors veranderd.

Het grafische systeem met de codenaam Avalon en een webservices-architectuur genaamd Indigo zijn geschrapt. Ze zullen later alsnog onafhankelijk worden uitgebracht voor zowel Longhorn als voor de huidige generatie Windows-versies.

Ook de derde belangrijke Longhorn-pijler, een vernieuwd Windows-bestandssysteem genaamd WinFS, is uitgesteld. Het is nog onduidelijk of deze later alsnog in Windows zal worden geïntegreerd.

Microsoft wil niet veel kwijt over de functies die wél in de eerste bètaversie worden opgenomen. Volgens Montgomery gaat het vooral om verbeteringen die het systeem gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder moeten maken.

De Longhorn-bèta zal in ieder geval een versimpelde methode bieden om Windows op een grote hoeveelheid pcs te installeren. Ook krijgt Longhorn een nieuw driver-model, zodat hardware (grafische kaarten, printers, etc.) eenvoudiger is aan te sluiten.

Bron:ZDNet

Eerst zei Microsoft dat Longhorn makkelijker zou draaien op 'tragere' pc's dan XP. Dan hoop ik toch echt dat ze veel hebben verbeterd, want de laatste versie van Longhorn die ik erop had gezet (op een Pentium III @ 700mhz) draaide alles behalve snel :confused:

Maar ik moet wel toegeven dat 't er al mooi uitzag :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan