Look up data in Access Form

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinokkio89

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Goedendag,

Ik heb twee tabellen:

Tabel1 met de volgende kolommen:
Transactie (Primary Key)
Onderdeelnr
Datum

Tabel2 met de volgende kolommen:
Onderdeelnr (Primary Key)
Onderdeelnaam

Ik heb een Form gemaakt waarmee records aan Tabel1 toe te voegen zijn.

Nu wil ik dat wanneer je een Onderdeelnr op het formulier invult, je automatisch de onderdeelnaam te zien krijgt. De onderdeelnaam die op het formulier weergegeven moet worden is puur ter informatie, en moet niet aan Tabel1 toegevoegd worden.

Weet iemand hoe ik dit kan realiseren?

Ik heb al een One-to-Many relationship aangemaakt van Onderdeelnr (Tabel 2) naar Onderdeelnr (Tabel 1).

Alvast bedankt!

Maak een keuzelijst met de wizard, dan ben je waarschijnlijk gelijk klaar. Deze verbergt namelijk standaard al het sleutelveld (Onderdeelnr in jouw geval) en laat dus het veld Onderdeelnaam zien.

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb nu een Listbox aangemaakt met daarin Onderdeelnaam.

Wanneer ik nu in de Combobox een Onderdeelnr selecteer, blijven alle Onderdeelnamen in de Listbox zichtbaar. Er blijkt dus geen link te zitten tussen deze twee velden.

Ik gebruik meestal een Keuzelijst met invoervak; vanuit typtechnisch oogpunt omschrijf ik die meestal wel als keuzelijst, wat eigenlijk niet goed is, want een keuzelijst bestaat uiteraard ook. Het verschil is, dat een keuzelijst meerdere opties tegelijk laat zien (ook kun je er meer tegelijk kiezen, mocht je dat willen). In beide gevallen (keuzelijst, en keuzelijst met invoervak) geldt dat je ze moet koppelen aan een veld in je tabel. Doe je dat op de juiste manier, dan laat de keuzelijst (al dan niet met invoervak) de gekozen waarde zien als je door de records bladert. Ik vermoed, dat je dus geen veld aan de keuzelijst hebt gekoppeld. Die moet je alsnog invullen bij de eigenschap <Besturingselementbron>.

Michel, nogmaals bedankt voor uw antwoord.

Echter, hoe maak ik dan een keuzelijst met invoervak? Is dit een combobox?
Zo ja, ik heb nu een combobox gemaakt en als Control Source heb ik Onderdeelnr ingesteld, echter de nieuw aangemaakt combobox "reageert" niet op de Combobox "Onderdeelnr".

Ik snap nu niet meer wat je aan het doen bent; in je oorspronkelijke vraag wilde je een tekstvak dat de naam van het onderdeel dat je met je combobox selecteert laat zien.
Nu wil ik dat wanneer je een Onderdeelnr op het formulier invult, je automatisch de onderdeelnaam te zien krijgt. De onderdeelnaam die op het formulier weergegeven moet worden is puur ter informatie, en moet niet aan Tabel1 toegevoegd worden.
Ik vermoed dat je dus eerst met een tekstveld hebt willen werken, omdat je het hebt over het invullen van een onderdeelnr. Met een combobox sla je twee vliegen in één klap: je selecteert het OnderdeelID, maar je ziet de naam van het onderdeel. Kortom: met een combobox heb je geen apart tekstvak meer nodig! Tenminste, als je hem maakt met de wizard, of zelf de juiste instellingen maakt.
Anders wordt het als je meer kolommen uit de combobox wilt zien. Dan heb je aparte tekstvakken nodig, die je met een formule laat verwijzen naar een kolom uit de combobox. Maar daar heb je het nog niet over gehad...

Michel, hartelijk dank voor uw antwoord.

Wat ik wil is dat er een OnderdeelID geselecteerd wordt aan de hand van een combobox. Vervolgens moet er onder (of naast) het zojuist geselecteerde OnderdeelID de OnderdeelNaam worden weergegeven. Het OnderdeelNaam veld is dus afhankelijk van het ingevulde OnderdeelID, en moet niet handmatig te bewerken zijn.

De RecordSource van het Form is de Tabel1. De OnderdeelNaam is echter te vinden in Tabel2.

Ik weet niet hoe ik bovenstaande kan realiseren...

Laten we het nog eens op zijn simpelst uitleggen: met één combobox moet het namelijk gewoon kunnen lukken. Allereerst: je keuzelijst is gebaseerd op Tabel2, met de velden [Onderdeelnr] en [Onderdeelnaam]. Als je de combobox met de wizard maakt, worden beide velden gebruikt, waarbij het veld [Onderdeelnr] verborgen moet worden om jouw wens uit te voeren. Je ziet dan in de keuzelijst de omschrijving, en je slaat het veld [Onderdeelnr] op in de tabel, zoals het ook moet. Je hebt, kortom, helemaal geen extra tekstveld nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan