• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lookup / Countif met datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

goedlichtJoost

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Hallo allemaal,

Ten eerste weet ik niet precies waar ik deze vraag moet plaatsen, ik werk namelijk niet met Excel maar met GoogleDocs Spreadsheet.
maar misschien is het dezelfde oplossing.

Ik heb een kolom met daarin allemaal datums (niet gesorteerd)
nu heb ik twee cellen waarin ik de waarde Vanaf(datum) en tot(datum) invul.
Vervolgens heb ik een cel waarin ik het totaal aantal datums tussen de ingevulde datums wil zien met de volgende formule:
=Countif(B9:B101;">"&K4)-Countif(B9:B101;">"&K5)

In deze cel krijg ik nu het aantal datums wat tussen de twee ingevulde datums ligt.

Dit werkt prima!

Maar vervolgens heeft elke rij met datums ook nog een status.
Er zijn 3 soorten statussen: Pending, Accepted en Denied.
Nu zou ik graag het aantal Pending/Accepted en Denied datums willen zien welke tussen deze twee ingevulde vanaf/tot datums ligt.

Het lijkt me dat ik dan mijn formule moet uitbreiden.
Echter weet ik niet hoe.
Kan iemand mij hiermee verder helpen??

Als 2e stap zou ik dan graag achter de aantallen ook nog de bedragen bij elkaar opgeteld zien. elke datum heeft namelijk ook een bedrag staan

Ik heb een voorbeeld gemaakt in Excel (wellicht dat het hiermee het zelfde werkt als GoogleDocs Spreadsheet) Helaas krijg ik het daar al helemaal niet voor elkaar. Maar het gaat er maar om dat u een idee krijgt van mijn omgeving

Alvast bedankt!

gr
Joost

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In Excel kan het redelijk makkelijk met sumproduct. Ik heb nu echter een geen excel beschikbaar, maar uit het hoofd:

=sumproduct( ((B9:B101 > $K$4)*1) * ((B9:B101 < $K$5)*1) * ((C9:C101 = "Pending")*1) )

Hallo Wampier,

Het lijkt dat ik deze functie ook kan gebruiken in GoogleDocs Spreadsheet.

Echter werkt hij niet naar behoren, hij controleert nu wel of er een Pending is, maar als die er is komt er altijd een 1 te staan, ook al zijn er twee pending. ik zou dan graag een 2 willen hebben

Dat zou goed moeten gaan, maar hopelijk kan ik nog even naar de formule met excel om te finetunen

net even in je excel test document getest en deze formule:

=SUMPRODUCT( ((E5:E31 > $M$4)*1) * ((E5:E31 < $M$5)*1) * ((E5:F31 = "Pending")*1) )

Komt netjes met 9 gevonden instances. Als de data worden aangepast verdwijnen ook de juiste entries

Wampier,

ik heb het uitgebreid getest, en volgens mij heeft de formule in GoogleDocsSpreadSheet een heel andere betekenis?
Zou je hem hier voor ook weten/kunnen maken?

Excel heb ik namelijk even niets aan in verband met samenwerkingen

Code:
ned:  =SOMPRODUCT((E5:E31>$M$4)*(E5:E31<$M$5)*(F5:F31="Pending"))
eng: =SUMPRODUCT((E5:E31>$M$4)*(E5:E31<$M$5)*(F5:F31="Pending"))
Als je wat haakjes , spaties en *1 verwijderd doet hij het denk ik wel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan