• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lookup op rij EN kolom waarde & lookup naar werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

ACMLCJ

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2021
Hallo,
Wie kan mij de goede richting opduwen.
Ik heb verschillende werkbladen met tarieven.
Tarieven worden bepaald obv een gewicht (range) [verticaal] en zipcode [horizontaal].

In een ander werkblad wil ik het benodigde werkblad invullen (vanuit een dropdownlist), en dan obv andere waarden het tarief opzoeken.
Dus bijvoorbeeld:
3 werkbladen (NL-BE-GE) met gewicht/zipcode
invulsheet:
1. land
2. zipcode
3. gewicht
retour: tarief

Zie ook de bijlage.
Ik ben benieuwd!
Groet, Loet

Kan dat ook, een onzichtbare bijlage?

Ik ben ook benieuwd naar de bijlage...

Alvast twee vragen:
1. Waarom 3 werkbladen, kan dit niet ééntje worden (een "database"). Wordt alles simpeler van denk ik.
2. Gebruik je Excel 365?

Ik ben ook benieuwd naar de bijlage...

Alvast twee vragen:
1. Waarom 3 werkbladen, kan dit niet ééntje worden (een "database"). Wordt alles simpeler van denk ik.
2. Gebruik je Excel 365?

-->
Bijlage is niet goed gegaan. Sorry. Opnieuw dus.

--> Ja, ik gebruik excel365, x.zoeken en x.vergelijken zijn de nieuwe functies op vergelinken en index. Volgens mij zit daar de oplossing, maar ik kom er niet uit.
--> Hoewel de tabbladen qua structuur gelijk zijn is de inhoud vanzelfsprekend anders. de kolom met postcode en vanzelfspreken de tarieven....
Uiteindelijk moeten totaal 12 tabbladen (12 europese landen) gematched worden op verschillende postcodes...

Dank!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Voor het tarief:
Code:
=LET(A;A4;B;B4;C;C4;M;INDIRECT(A&"!E3:ZZ70");P;INDIRECT(A&"!E1:ZZ1");L;INDIRECT(A&"!C3:C70");R;ALS.FOUT(VERGELIJKEN(C;L;1)+(ZOEKEN(C;L)<>C);1);K;VERGELIJKEN(B;--SUBSTITUEREN(P;TEKEN(10);"");0);ALS.FOUT((C>0)*INDEX(M;R;K);"fout"))
En voor "volume-gewicht":
Code:
=LET(A;NL!A3:A70;C;NL!C3:C70;X;VERGELIJKEN(C4;C;1)+(ZOEKEN(C4;C)<>C4);INDEX(A;X)&" - "&INDEX(C;X)&" kg")
Vrij complex, maar dat komt door de opzet van het werkboek... Zie ook bijlage.

Let op:
- Postcode moeten overal op eerste rij staat!
- In de postcodes in regel 1 staan harde enters (teken 10)... maakt het ingewikkelder
- De tabbladnaam moet gelijk zijn aan de landcode, en deze moet daarna consistent gebruikt worden (dus niet GE en DE door elkaar)
- Voor volume/gewicht tabel heb ik de tabel in werkblad NL gebruikt, aangezien deze overal gelijk was.

Met Power Query moet het wel mogelijk zijn om 1 tabel te maken o.b.v. de afzonderlijke tabellen. Daarna worden eventuele formules simpeler, ga ik nog eens naar kijken als anderen mij niet voor zijn.

Bijlagen

In bijlage ook nog de optie met Power Query (PQ) gedemonstreerd. Het vergt enige moeite (maar ook niet heel veel) om alle tabellen in één lange grote tabel ("tarieven") waarna de opzoekformules een stuk simpeler worden...
Het mooie is dat je de afzonderlijke tabellen gewoon kunt updaten, waarna de lange lijst met tarieven gewoon mee wijzigt..

Bijlagen

Dank je wel Alex!

Ik moet hierop even studeren, maar de power query optie staat mij wel aan :-)

Gr. Loet

Succes ermee.

Er is online veel te vinden over Power Query (Youtube). Begin maar eens met inladen en bewerken van tabellen en het combineren van query's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan