• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

LOOKUP( SEARCH( functie verbeteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

SeRoMaRu

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2014
Beste,

Ik zit met de volgende functie:

=LOOKUP(1000;SEARCH(Achternamenlijst;[@[Volledige naam]]);Achternamenlijst)

Deze functie zorgt echter voor veel processor belasting door de bijna lus. De functie geeft dat bijvoorbeeld Piet Jansen wordt ingedeeld onder "Jansen." De formule zoekt in de Achternamenlijst waarin achternamen staan, naar iets dat overeenkomt met de volledige naam, waarbij het de achternaam in de cel weergeeft.

Is er een mogelijkheid om deze functie te verbeteren?

Met vriendelijke groet,
Robert

Laatst bewerkt:
Robert,

kun je een voorbeeld van je bestand (uiteraard zonder gevoelige info) opladen?

Dank voor uw bericht.

Helaas is dit niet wat ik bedoel, dit is een voorbeeld bestand. In het echte bestand kan er bijvoorbeeld ook jr. achter staan, hij moet dan echt zoeken naar de juiste familienaam zodat alleen de achternaam er staat en niets meer. Hij moet echt de zoekfunctie bevatten.

SeRoMaRu,

Ik snap de vraag niet meer, in #1 vraag je om een alternatief voor een functie, wordt deze gegeven dan wordt deze in #5 niet goed
omdat het antwoord echt de zoekfunctie moet bevatten?
Nog een vraagje hoe ga je om met achternamen als Peters en Petersen om?
Eventueel kun je een VBA programma naar de familienaam kunnen laten zoeken waarbj Jr., jr. of junior wordt genegeerd.
Blijft een lastig programma helemaal als je buitenlandse namen probeert te ontleden.
Zou je niet beter terug kunnen gaan naar de bron van de lijst en kijken of je ze daar kunt (laten) scheiden.

Elsendoorn2134

Misschien geeft dit excelfile meer mijn probleem weer. Dit is waarom het niet gescheiden dient te worden, maar enkel als 'label' er bij moet zodat het erna gesorteerd kan worden in een pivot.

Excuses voor mijn onduidelijkheden, het was zeker een goede oplossing maar niet voor mijn probleem. @Elsendoorn2134

Heel erg bedankt allemaal!!!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan