Loop naar begin programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

simsdaan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Ik heb met Visual Basic een programma geschreven waarmee je een email adres kunt genereren. Je tikt de naam in van de leraar en zo komt er het email adres van die leraar uit (op onze school is dat namelijk altijd zo). Dit is de broncode:

Code:
Public Class Form1
    ' De volgende regel is door Visual Basic zelf ingevuld. Het betekent ongeveer dit: Als er op button1 wordt geklikt dan gebeurd er het volgende
    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        Do While TextBox2.Text.Length = 0 Or TextBox1.Text.Length = 0 loop Form1 
            'Deze regels vertellen dat firstname, lastname, email, stanislascollege en punt een string zijn. Een string is een woord dat andere woorden kan bevatten.
            Dim FirstName As String
            Dim LastName As String
            Dim email As String
            Dim stanislascol As String
            Dim punt As String
            Dim helenaam As String
            ' Hier wordt aan de computer vertelt wat er in die "strings" zitten. In stanislascol en punt zit altijd hetzelfde namelijk . en @stanislascollege.nl
            ' In FirstName (voornaam) en LastName (achternaam) kan altijd iets anders zitten. (TextBox1.Text) vertelt de computer dat hij moet kijken wat de gebruiker heeft ingevuld
            ' in het tekstvakje. De computer maakt zet die tekst vervolgens in de bijbehorende string (FirstName in dit geval)
            FirstName = (TextBox1.Text)
            LastName = (TextBox2.Text)
            stanislascol = ("@stanislascollege.nl")
            punt = (".")
            'Hier worden verschillende Strings samengevoegd. De string email bevat Firstname dan punt dan lastname en dan stanislascollege
            ' Hier komt uitenindelijk dus zoiets uit: voornaam.achternaam@stanislascollege.nl
            email = FirstName & punt & LastName & stanislascol
            helenaam = FirstName & LastName
            'Msgbox is een gewoon een venster. Deze MsgBox regel laat de inhoud van string email zien dus eigenlijk het resultaat
            'Deze regel laat de tekst zien die je hier ziet ;-)
            MsgBox(email)
            'Deze regel verwijdert alles dat op het klembord zit (je ctrl+v dus)
            Clipboard.Clear()
            'Deze regel zet de inhoud van de string email op het klembord (het is dus een soort ctrl+c code)
            Clipboard.SetText(email)
    End Sub

Wat ik nog wil verbeteren is dat als iemand in de hokjes niets invult dat hij (of zij) dan een foutmelding krijgt en dat hij of zij weer terug komt in het hoofdmenu. Weet iemand hoe dat moet (je ziet dat ik al wat met Do while heb geprutst maar ik kwam er niet uit)

waarom niet gewoon een ifje?
Code:
if text1.text = "" or text2.text = "" then
   msgbox "Ja, nee, eerst wat invullen"
   [COLOR="SeaGreen"]'hier code die je 'terug stuurt naar hoofdmenu'[/COLOR]
else
[COLOR="SeaGreen"]   'hier de code die dus het adres genereert[/COLOR]
end if
oid.
:thumb:

Laatst bewerkt:
Hoi Vegras.
Bedankt voor het antwoorden. Zelf heb ik ook al gekeken of ik If kon gebruiken. Maar welke code moet ik dan intikken om het programma weer van voor af aan te laten gaan?

Code:
    ' De volgende regel is door Visual Basic zelf ingevuld. Het betekent ongeveer dit: Als er op button1 wordt geklikt dan gebeurd er het volgende
    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
if text1.text = "" and text2.text = "" then
msgbox"[B]Hier je Foutmelding[/B]"
[B]HoofdMenu.Show
Me.close[/B]
Else
Do While TextBox2.Text.Length = 0 Or TextBox1.Text.Length = 0 loop Form1 
            'Deze regels vertellen dat firstname, lastname, email, stanislascollege en punt een string zijn. Een string is een woord dat andere woorden kan bevatten.
            Dim FirstName As String
            Dim LastName As String
            Dim email As String
            Dim stanislascol As String
            Dim punt As String
            Dim helenaam As String
            ' Hier wordt aan de computer vertelt wat er in die "strings" zitten. In stanislascol en punt zit altijd hetzelfde namelijk . en @stanislascollege.nl
            ' In FirstName (voornaam) en LastName (achternaam) kan altijd iets anders zitten. (TextBox1.Text) vertelt de computer dat hij moet kijken wat de gebruiker heeft ingevuld
            ' in het tekstvakje. De computer maakt zet die tekst vervolgens in de bijbehorende string (FirstName in dit geval)
            FirstName = (TextBox1.Text)
            LastName = (TextBox2.Text)
            stanislascol = ("@stanislascollege.nl")
            punt = (".")
            'Hier worden verschillende Strings samengevoegd. De string email bevat Firstname dan punt dan lastname en dan stanislascollege
            ' Hier komt uitenindelijk dus zoiets uit: voornaam.achternaam@stanislascollege.nl
            email = FirstName & punt & LastName & stanislascol
            helenaam = FirstName & LastName
            'Msgbox is een gewoon een venster. Deze MsgBox regel laat de inhoud van string email zien dus eigenlijk het resultaat
            'Deze regel laat de tekst zien die je hier ziet ;-)
            MsgBox(email)
            'Deze regel verwijdert alles dat op het klembord zit (je ctrl+v dus)
            Clipboard.Clear()
            'Deze regel zet de inhoud van de string email op het klembord (het is dus een soort ctrl+c code)
            Clipboard.SetText(email)
End if
    End Sub

Misschien zoiets??
Hij controleert of er iets staat in de textbox. Zoniet dan Gaat hij naar HoofdMenu, hier kun je ook een andere naam zetten(bijv. Form1 ofzo

Laatst bewerkt:
Je moet je code in een compleet nieuwe Sub/Function zetten
die code kan je dan op elk moment opnieuw aanroepen.

Public Class Form1

Private Sub Form_Load(..........
Call MijnSub()
End Sub

Private Sub MijnSub()
'Jouw Code Hier
End Sub

End Class

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan