Loop op de achtergrond

Status
Niet open voor verdere reacties.

terroraapje

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2010
Hoi allemaal,

Vraagje!
is het mogelijk om via Javascript een loop te maken die continu loopt zonder te refreshen? hij moet namelijk continu de database vol proppen.
zoja kunnen jullie het posten of een voorbeeld geven.

Kan dat niet gewoon met een setInterval()?
[JS]function propDatabaseVol(){
... // hoe db volgepropt moet worden
}
window.setInterval('propDatabaseVol()', 1000); // in millisec.
[/JS]
Dan gaat de functie elke seconde aan de slag, en kan jij alvast extra webruimte voor de database gaan bestellen. ;)

Mety vriendelijke groet,
CSShunter

Ben ik weer, kom weer eens commentaar leveren op prima scriptjes:

setInterval verwacht een functie-referentie, niet een string (ja, het werkt wel, maar het hóórt niet). Dus:
[js]
function propDatabaseVol()
{
// ... hoe db volgepropt moet worden
}
setInterval(propDatabaseVol, 1000); // in millisec.
[/js]
of nog korter:
[js]
setInterval(function()
{
// ... prop 'm maar vol!
}, 1000);
[/js]

That Guy: Ben ik weer
Ja, leuk! :)

En een goede tip: hele volksstammen (en tutorials, incl. w3schools.com) doen het eigenlijk op de verkeerde manier. Zelfs "ppk" van quirksmode.org en het boek "ppk on JavaScript" kan wel eens op deze zonde worden betrapt (in deze).
Groetjes,
CSShunter

hele volksstammen [...] doen het eigenlijk op de verkeerde manier

Ja, precies! En daarom blijf ik scripts verbeteren (ook al is het een verloren wedstrijd) (ook al klinkt het heel erg opschepperig) - het is echt vreselijk om toch steeds weer scripts op te zien duiken van 5 tot 10 jaar geleden. Brrr.

---

Ik had ook ergens een hele coole pagina met allemaal interessante Javascript weetjes. Ik wou 'm linken in mn vorige post maar ik ben de link kwijt. Als ik 'm gevonden heb zal ik 'm posten!

[tijdens-het-posten-edit]
http://javascriptgarden.info/

JavaScript Garden is a growing collection of documentation about the most quirky parts of the JavaScript programming language. It gives advice to avoid common mistakes and subtle bugs, as well as performance issues and bad practices, that non-expert JavaScript programmers may encounter on their endeavours into the depths of the language.

en dan dus vooral deze: http://javascriptgarden.info/#other.timeouts

:thumb:

Laatst bewerkt:
Die zitten ook nu in mijn favorieten. :)

offT:
Ja, het is soms een beetje vechten tegen de bierkaai bij dit soort dingen. Net als bij het "voor 't gemak" gebruiken van Transitorial Doctypes en deprecated html: volksstammen, nee volksbossen die het nog steeds fout doen. Professionals die hun kennis niet updaten, webbouwers die hun eigen site niet valid hebben, html-editors, CMS'en en online-webbuilders die het onheil er in blijven pluggen, gevorderden die het niets kan schelen, en steeds nieuwe beginners die van de wijs gebracht worden door foute web-tutorials, geherdrukte oude boeken en verkeerde leermeesters ...
Maar we laten ons niet kisten: la lutte se continue! ;)
Ik vind trouwens dat het tijd wordt voor een wat krachtdadiger optreden van de browsers:

center-tag-alert.png

/offT

[Edit]Hé-poppelepé, helpmij gebruikt ook <center>, zie broncode deze pagina. ;)[/edit]

Laatst bewerkt:
<off>
Tsja, dat zou nog eens wat zijn! In principe heb je al zoiets als je je pagina in xHTML bouwt en de correcte content-type meegeeft zal de browser klagen dat er een XML fout is als de pagina niet correct is! Maar hey, wie doet dat nou... ;)
We hebben de w3c validator voor CSS en HTML - en JSLint voor Javascript - nu nog zorgen dat iedereen het gebruikt om z'n werk te checken. Ik zeg niet dat je alles 100% moet doen volgens de validators - ikzelf vind JSLint bijvoorbeeld af en toe net iets te streng - maar het helpt zeker.

Nu we het toch over de helpmij site hebben (:p):
HTML:
<script language="JavaScript">
[js]document.write('<IFRAME SRC="' + site + '/?' + random + '"'); [/js]
en dan het gebruik van 2 verschillende libraries en 'normale' Javascript tussendoor...
Aan de andere kant, er zijn maar 13 errors!​

maargoed, dat krijg je als je, zoals je al zei, CMS- en forum software gebruikt. Duik eens in een willekeurige Joomla! website...
</off>

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan