Lopend totaal maken in een query

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker34

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2011
Hallo beste mensen,
Ik heb een query met de naam(Query gebaseerd op T Af en bijschrijvingen)en
bestaat uit het volgende;
Veld Beginsaldo
Veld Af
Veld Bedrag af
Veld Bij
Veld Bedrag bij
Veld T_saldo
Veld Totaal

Op beginsaldo staat een bedrag bv 100,00
Bij veld Bedrag af staat ook een bedrag en idem dito voor veld Bedrag bij.
Het veld T_saldo telt het veld Begin en veld Bedrag Af en Bij op.
Maar nu wil ik per record in query zien wat het lopend saldo is.
M.a.w. het veld Totaal zou op de 2de record het saldo van
het veld T_saldo (van het eerste record) moeten overnemen zodat
ik in het 2de record het lopend totaal zou kunnen zien.
Is dit mogelijk? Is daar een expressie voor?

Voorbeeld:
Beginsaldo Af Bedrag af Bij Bedrag bij T_saldo Totaal
100,00 bij 1000,00 1100,00 bij 150,00 150,00 af 300,00 -300,00
Het T_ saldo heb ik opgelost met een IIf functie

Maar nu wil ik in het veld Totaal het lopend saldo kunnen zien d.m.v het maken van een expressie
Zodat de query er als volgt uitziet.
Beginsaldo Af Bedrag af Bij Bedrag bij T_saldo Totaal
100,00 bij 1000,00 1100,00
bij 150,00 1150,00 af 300,00 850,00

of als het mogelijk is het veld T_saldo ook te laten verdwijnen in mijn query.
Ik ben een beginnend access 2007 gebruiker, en van VBA of SQL weet ik uiteraard ook niet veel.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Met vriendelijke groet,
Ton

Je kan wel een lopend totaal maken, dat is op zich niet zo moeilijk. Alleen snap ik helemaal niks van je velden structuur: Een veld Beginsaldo zou niet nodig hoeven zijn (eerste inleg is namelijk altijd beginsaldo) en wat doen de velden [Af] en [Bij]? Je hebt toch al een veld [Bedrag Af] en [Bedrag] bij? Hetzelfde voor de velden Totaal en [T_saldo]). Die laatste snap ik al helemaal niet, en je Totaalveld is weer te berekenen. Bovendien mis ik het belangrijkste veld: [Datum mutatie]. En die heb je nodig voor een lopend totaal. Zelf zou ik voor elke transactie een eigen record maken, en dan heb je maar één bedrag veld nodig, en één keuzeveld met de opties Bij/Af, en uiteraard KlantID en Datum.

Maak een voorbeeldje, en we kunnen er wat beter naar kijken.

Hallo michel,
Wat bedoel je met een voorbeeldje? en hoe moet ik dat opzetten?

Ton

Een voorbeeldje is een kopie van de database (zonder gevoelige informatie uiteraard, dus met nepgegevens). Die kun je dan met comprimeren optimaal verkleinen, en dan met WinRar of WinZip verder verkleinen door hem in te pakken.

Voorbeeld bestand

Hallo Octafish,

Ik heb een voorbeeld bestand gemaakt, maar ik weet nog niet hoe ik dat naar je toe kan zenden. Het bestand mag maar maximaal 100Kb groot zijn volgens de waarschuwing bij "Beheer bijlagen:" zodat ik het bestand niet aan het bericht kan koppelen.
Wat nu?

Ton

Als het nog steeds te groot is, mag je 'm mailen. Dan kijk ik er wel even naar.

Laatst bewerkt:
Hallo Michel,
Na veel puzzelen en internet heb ik mijn probleem toch opgelost. Je kan inderdaad een lopend totaal maken in een query met de functie totaal: (SELECT SUM(b.Mutatie) FROM A_ING b WHERE b.id <= a.id), maar het volgende probleem duikt dan weer op, nl je kan geen formulier creeren met een subformulier, dus je kan geen tabel en een query in één formulier verwerken. Het formulier accepteerd die functie die in de query is gemaakt simpelweg niet. Misschien weet jij hiervoor een oplossing?
Met vriendelijke groet,
Ton

Ik snap niet wat je bedoelt met: "je kan geen tabel en een query in één formulier verwerken"; een query op zich kan uiteraard meer dan één tabel of query bevatten, en een query als basis voor een formulier kan dat uiteraaard ook. Het maakt voor het formulier niet uit of de onderliggende query tabellen, queries of een combinatie van tabellen en queries bevat. Zolang er maar één query is die alles bevat, kom je volgens mij een heel eind.
Bovendien kun je in een subformulier een eigen bron gebruiken. Je kunt daarin ook een lopend totaal opnemen.

Hallo Michel,
Je had gelijk, het is mij nu wel gelukt om bovenstaande uit te voeren. Ik heb inderdaad een formulier met daarin een subformulier die het lopend totaal weergeeft.
Hartelijk bedankt voor je advies
Met vriendelijke groet,
Ton

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan