• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lotto getallen vergelijken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fubi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Fubi

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2004
Hallo, ik zit met een probleem.

Ik heb een lijst van bv 3 mensen die elk 6 cijfers hebben ingevuld.

Nu zou ik graag willen weten hoeveel juiste cijfers elke persoon heeft.

dus moet hij per datum vergelijken hoeveel dezelfde cijfers er voorkomen.
Nu heb ik dus een =som.als voor elk getal, maar als ik een lijst van 16 mensen ga gebruiken word dat bestand zo groot na een tijd, dat het een slakkebak word :)

Nu had ik gehoopt dat er een simpelere methode was om de 6 getallen van een nieuwe trekking te vergelijken met de 6 getallen die de personen gekozen hebben.

lotto.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zou geen makkelijkere methode weten voor wat jij wilt. Het enige wat overbodig is is de het som-gedeelte in je formule. Dus geen:
=SOM(SOM.ALS($C5:$H5;N$2/N$2)
maar:
=SOM.ALS($C5:$H5;N$2/N$2

Maar ja... dat helpt je niet veel verder :rolleyes:

Succes!

:confused: Hopen op een addon van excel ofzo waarin een simpele oplossing instaat ofzo :/

Hallo Fubi,

Ik doe een zip erbij en denk dat je er misschien iets aan heb.
Dit heb ik een poosje geleden voor iemand van helpmij gemaakt en die was er goed mee geholpen.
Dit is gemaakt voor 10 cijfers, maar dat kun je natuurlijk veranderen.

Suc6

Groetjes Hoornvan

Bijlagen

Hoi Fubi,

De meest simpele oplossing:

Zet onder de personen de 6 getallen die de personen gekozen hebben, desnoods met verwizing naar een tabel waar deze staan. Deze staan nu in J2:J7, door het invoegen van de rijen staat de trekking in C10:H10.

Met de matrix-formule:
J10: =als(of(aantal($c10:H10)<6;aantal(J$2:J$7)<6);"";aantal(vergelijken(J$2:J$7;$C10:$H10;0)))

bereken je het aantal getallen dat uit de reeks J2:J7 voorkomt in C10:H10.

Invoeren matrix-formule:
Formule intypen, vervolgens Crtl + Shift + Enter tegelijk indrukken. In de formulebalk komt de formule tussen {} te staan.

Jeroen

Thx, jzeedijk, dat is nu exact wat ik zocht :thumb:

@ Hoornvan, dat van jou kan ik ook perfect gebruiken voor een ander lotto-activiteit :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan