Luidsprekers gebruiken voor laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikbenbertus

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
hallo

ik heb 2 SONY SS-j30 luidsprekers staan die ik voor mij laptop wil gebruiken met 3,5mm stekker.
Ik wil gewoon stereo geluid. speakers hebben impedantie van 6 ohm en met rood en zwart draadje die je normaal in de radio stopt.

moet er ook een versterker tussen de boxen en de laptop en zo ja wat voor soort?

(ik heb er niet veel verstand.)

alvast bedankt.

Slechts een heel klein luidsprekertje zou rechtstreeks kunnen werken, iets zoals een koptelefoon. Jou luidsprekers zijn 60 Watt. Je hebt hiervoor nog een versterker nodig waar achterop bij de aansluitingen staat dat je er 6 Ohm luidsprekers op aan kunt sluiten. Zes Ohm is een gebruikelijke weerstand. Bij een vereiste van 8 Ohm kan je er een weerstandje tussen aansluiten. Het beste resultaat krijg je trouwens met twee paar verschillende luidsprekers. De voorkeur moet daarom zeker uitgaan naar versterkers waar er vier op kunnen worden aangesloten.

Zelf heb ik de koptelefoon-uitgang van computer en de televisie en de videorecorder en de DVD speler op de muziekinstallatie aangesloten door-middel van een goedkoop schakelkastje dat de input selecteert. Dat kastje zit aan Video In van mijn versterker. Bij iedere elektronica zaak is zoiets te krijgen. Het heet een AV Selector en er zitten vier knoppen op. Googel maar eens Afbeeldingen of zoek op Marktplaats of Advertentiezoeker.nl Je moet er aan denken dat je een dergelijk signaal niet overstuurt of onderstuurt want dan kan de audioversterker of de voorversterker in de laptop kapot gaan. Met andere woorden, de versterker moet niet ongebruikelijk hard of zacht staan. Dan moet je het volume op de laptop bij-regelen voor dat je de volumeknop van de versterker weer gebruikt.

Bedenk dat er al een heel redelijk klinkend klein sub woofer setje is voor om en nabij de vijftien euro. De kabel die je nodig hebt: een hoofdtelefoon plugje naar tulpplugjes kan je vaak goedkoop krijgen via eBay wanneer je een lange nodig hebt.

Verreweg de meeste losse versterkers/receivers hebben een aansluiting waar je luidsprekers op aan kunt sluiten die een impedantie hebben van 4 tot 8 Ohm.
Het weerstandje ertussen direkt vergeten!
Jouw bestaande speakerset komt van een midisetje, niks mis mee, je moet alleen een leuke versterking zoeken ..
Er staan genoeg versterkers op verkoopsites, een 2x30 watt versterker is al genoeg voor je.

Veel succes verder.

je moet er een versterker tussen zetten. het merk maakt niet uit als er maar een vrije aansluiting is. in de vrije aansluiting zet je een bijpassent snoertje en die doe je ook in je computer.

Er staan genoeg versterkers op verkoopsites, een 2x30 watt versterker is al genoeg voor je.

als het 2x40 watt of meer is, maakt dat uit?
ik probeer hem sowieso 2de hands te krijgen want wat ik snel even bekeken heb kost het nieuw al rond de 100 euro.

maakt opzich niet zoveel uit ...
In Eindhoven staat een leuke Akai ..

als het 2x40 watt of meer is, maakt dat uit?

Het lukt vast wel om je setje compleet te krijgen maar wat wil je er nog meer mee doen en hoe lang wil je er plezier van hebben? Het plaatsen van een versterker die het zelfde wattage heeft is dan belangrijk. Wel is het zo dat die waarden vaak niet juist of heel verschillend worden opgegeven. Is het wattage per kanaal of continue bijvoorbeeld. Ook kan ik je aanraden om dan te letten op het stroomverbruik van de versterker, sommige worden heel warm terwijl andere koel blijven. Vooral omdat je niet veel geld wilde uitgeven. Stroomkosten kunnen verschillend zijn. Sommige versterkers accepteren iedere impendantie tussen bepaalde waarden, zolang er geen maximum wordt overschreden. Dit staat zoals gezegd, dan bij de aansluitingen voor de speakers. bijvoorbeeld "1 en 2: 4 tot 8 Ohm tot een maximum van 16 Ohm." Andere versterkers hebben een vaste waarde en bij de dan gebruikelijke 8 Ohm zul je bij 6 Ohm een weerstand in de kabels moeten plaatsen van 2 Ohm elk. Hierover zijn de meningen verdeeld en een ander gegeven advies is geen verrassing. Het toevoegen van extra weerstand kan slecht zijn voor de kwaliteit van de muziek en zonder weerstand heb je alleen een kortere levensduur van het apparaat. http://www.audiodesign.nl/home-cinema Hoe een kortere levensduur hangt van het apparaat af en van hoe hard je die aan zet. Koop gewoon geen ongeschikte versterker. Verder nog: ik sluit de computer aan op Video maar in de meeste gevallen zal dat de Aux ingang zijn.

Je kunt een niet al te grote en goedkope gebruikte installatie in jou omgeving hier zoeken:
http://www.advertentiezoeker.nl
of eventueel
http://www.gerechtsdeurwaardersveiling.nl
verder advertenties bij supermarkten of kringloop en weggeefwinkels.
Ik slaag altijd op Marktplaats voor dat soort dingen en voor heel weinig.

ik heb net even gezocht bij welke hifi set mijn boxen horen, heb 2 linkjes
afbeelding op google gevonden.
aan de hand hiervan handleiding gezocht op de site van sony. pagina 38.

volgens de afbeelding zou ik het UK model hebben. volgens de handleiding is dat het Europees model.
ik heb mijn box opgemeten: B 220 mm, H 320 mm, D 270 mm

en dan staat bij de handleiding (pagina 37) dat de Europese versterker een DIN-uitgangsvermogen (nominaal) heeft van 40 watt en een continu RMS-uitgangsvermogen heeft van 50 watt.

moet ik dan een versterker van 40 watt of 50 watt?
of is die versterker van 2x30watt wel voldoende wat eerder verteld werd.

sorry dat ik zo moeilijk doe maar voor mij als leek ben ik verward met al deze verschillende cijfers ed.

Laatst bewerkt:
Als je geen feesten geeft met die boxen dan heb je er meer dan genoeg aan om een 2x30 of 2x40 watt versterker te gaan gebruiken ... Om even te onderstrepen : Hoe een kortere levensduur hangt van het apparaat af en van hoe hard je die aan zet.
Je zal vast wel in de buurt een geschikte versterker vinden ...

Ik zou voor het wattage ook eerder denken in verschillende klassen dan aan precieze grenzen.

Voor zo'n kabeltje kun je ook gewoon naar de Expert, HarenseSmid of een andere electronicazaak kunnen gaan.
Een goed aanbod van kevinwiegman naar TS, maar gezien de conclusie : ik probeer hem sowieso 2de hands te krijgen want wat ik snel even bekeken heb kost het nieuw al rond de 100 euro. mag ik er vanuitgaan dat deze iets te hoog gegrepen is.

het is inderdaad wat te duur voor mij.
maar dan weet ik in ieder geval waar ik ongeveer naar moet zoeken.
de versterker die kevinwiegman heeft gevonden heeft 2x60watt deze http://www.informatique.nl/410272/pioneer-a-109.html heeft 2x40 watt (ook voldoende toch), scheelt weer 15 euro.

ik zal de muziek soms hard zetten als er een mooi liedje voor is. heb ik dan wel die 2x60 watt nodig?

Nee mienjong, Je zit er toch recht voor. Een koptelefoon kan ook nog eens in de versterker gestoken worden. Ik neem aan dat je graag een huiskamer installatie wilt, dan is aan te raden dat je twee paar verschillende luidsprekers hebt voor een mooi resultaat. Wil je computer geluid bij spel film/video en muziek dan komt dat sterk tot leven met gewone kleine computerluidsprekers, die betalen zichzelf terug door de stroombesparing en nemen geen ruimte in. Deze kunnen lage volumes voor iemand die er voor zit veel dynamischer weergeven. Je hebt al heel leuke met een surround speaker waar de bediening op zit voor 15 euro. Dat was alleen al 10 jaar geleden en ze hadden ook verschillende namen dus ik kan je niet over de aanschaf adviseren behalve dat ik dit soort dingen van Marktplaats koop en daar kan je ze ook meestal nog wel beluisteren. Ik kocht beesten van luidsprekers 90 cm hoog voor 50 euro per set. Een digitale versterker Akai AM-55 en een zware Kenwood receiver heb ik bij het grofvuil gevonden waar ik een gedoog-vergunning voor heb. Als je de volumeknop over de helft moet zetten heb je een te zwakke versterker. Versterkers heb je vanaf 15 Watt en zijn dan een stuk kleiner. Als jou boxen voor een midi-set zijn, zoals dat heet, dan is het wattage vast ook een beetje overdreven.

Het is voldoende, zéker voor de speakers die jij hebt staan;)

EDIT: je kunt beesten van speakers kopen, maar als er slechts een rendement van 86dB in zit, klinken ze op half volume záchter, dan kleinere speakers die een rendement van 90dB hebben ...

Laatst bewerkt:
Nee mienjong, Je zit er toch recht voor... ...Wil je computer geluid bij spel film/video en muziek dan komt dat sterk tot leven met gewone kleine computerluidsprekers, die betalen zichzelf terug door de stroombesparing en nemen geen ruimte in.

Daar zit wel wat in ja. Ik wil ze gebruiken op mijn kamer (5 bij 3m). Dan zou ik beter gewoon pc boxjes kunnen kopen, kost net zo veel of minder. Als ik over een jaar op een grotere kamer kom kan ik weer beter een versterker kopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan