Luidsprekers/Versterkers??

Status
Niet open voor verdere reacties.

KKOPPI

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Hoog tijd om weer eens op te duiken op Helpmij.

Ik ben een noob wat betreft speakers en versterkers. Heb al een tijd een digitale piano maar ben min of meer genoodzaakt mijn koptelefoon te gebruiken, omdat mijn Logitech 20w 2.1 set dat niet trekt. Nu ben ik ook beginnende editor (video en audio) en heb al bij verschillende stagebedrijven gezeten die flinke speakers bij hun gear hadden, van die stevige die ontzettend hard geluid kunnen produceren. Ik weet dat die duur zijn, maar waar moet ik op letten als ik bijv. degelijke speakers op marktplaats ga zoeken? Hoort daar een versterker bij/kunnen die in mijn 3.5mm ingang etc.

Gr

denk eens aan monitor speakers( nieuw vanaf ongeveer €120 per stuk).
ken ik nog uit de tijd dat ik op een omroep zat.
hadden we monitor luidspreker met ingebouwde versterker en eigen voeding(220v).
weet niet hoeveel watt maar er kwam genoeg geluid uit.
als het alleen voor thuis is zou ik niet boven de 30 a 40 watt gaan. (buren :confused: :evil:)

ik weet niet of je piano mono of stereo is, bij mono heb ja aan een monitor speaker voldoende
voor stereo kun je een kabel maken met een splitsing.
waarschijnlijk moet je toch wel een kabel maken van de monitor naar de piano

Succes met zoeken,
Perry

Hartelijk dank perry, mijn piano heeft een phones uitgang, en een L en R (waarvan L=mono), allemaal 6.3.
Monitor speaker lijkt me het sleutelwoord :thumb:

succes met het zoeken van de juiste monitir speaker(s).

Ik ben geen echte deskundige, maar als je een luidsprekerkast zoekt, is het goed te weten dat er verschillende typen zijn:
De beste en daarmee ook de duurste zijn de labyrint of gevouwen/exponentiële hoorn luidsprekerkasten. Door schotten in de kast te plaatsen, bootst men een opgevouwen hoorn na. Dat is wiskundig de beste belasting voor een luidspreker. (Vaak zijn de duurdere studiomonitoren van dit type)
Op de tweede plaats staat de akoestische box. Dat is een volkomen gesloten box. Hierdoor kan men een redelijk rechte weergave karakteristiek bereiken.
Op de derde plaats staat de basreflexkast. Hierbij wordt er in de kast een opening gelaten, die afgestemd wordt op de (bas)luidspreker en die er voor zorgt dat het laag wordt opgehaald. De meeste computersets bestaan uit dit type (voor de subwoofer bv.)
Daarnaast kan men tegenwoordig elektronisch ontzettend veel doen. Bv. een bewegingssensor op de luidspreker plaatsen en met dit signaal de versterker bijsturen. Men kan dan een redelijk lage bas uit een redelijk kleine speaker toveren, maar er zijn meer truuks. Bv. de oude Philips motional feedback boxen. Meestal bevatten deze boxen voor dat doel één of meer eigen versterker(s).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan