Luie harde schijf ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
hoi,

In mn oude pc ( pentium 3 met xp pro ) zit een 2e harde schijf in voor mijn mp3tjes. vorige week werd hij uitgeschakeld terwijl de pc nog aan was. Maar dat was normaal aangezien ik de pc ff niet had gebruikt, dan schakeld ie de schijf uit, tot zover niks aan de hand.

Toen ik ccleaner gebruikte voor het uitschakelen van de pc, hoorde ik een soort " tak " geluid ( niet hard, vrij zachtjes ). sindsdien wil ie niet meer starten als de pc start. maar soms komt de schijf na 2 uur ineens alsnog tot leven, en na een herstart doet ie het weer, en zijn alle bestanden gewoon bereikbaar. Kan ik hieruit concluderen dat deze schijf langzamerhand ten dode is opgeschreven ? het betreft hier een maxtor van 20 gig.

Alvast bedankt ! :)

ik denk wel dat je schijf aan zijn einde is gekomen, ik weet niet hoe oud die schijf is maar 20 gig schijfen zijn niet erg populair meer :p ik denk dat je er goed aan doet om een nieuwe te kopen, 500 GB voor ongeveer € 100,-

als je meer info over nieuwe schijf wilt zeg het maar dan stuur ik wel een paar links

suc6

Zou best eens kunnen, het is denk ik - gezien die 20 gig - ook een oudje.
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar voor een redelijke prijs heb je een nieuwe (ga er even vanuit dat je in Elst Gelderland woont ..... anders moet je in Veenendaal kijken natuurlijk):

http://www.paradigit.nl/info.php?group=10&art=10017068

Let er wel op dat het w.s. een IDE-schijf moet zijn en niet een met alleen een S-ATA !

Voor het overige: de traagheid kán te maken hebben met de manier waarop hij is aangesloten.
Zit hij als slave op dezelfde kabel als de master harddisk dan mag het geen probleem zijn, die snelheid.

zit hij echter op dezelfde kabel als de cd- of dvd-drive, dan is de snelheid van de harde schijf even groot als het 'traagste' apparaat dat op die kabel zit .... en dus de cd/dvd. En dat is aanmerkelijk trager dan die van de harde schijven.

bedankt beide voor jullie snelle antwoord, waardeer ik zeer :)

Het betreft hier inderdaad een oudje, deze schijf zat hiervoor in een pc van een (oud) webradio, en heb hem overgenomen. nooit probelemen mee gehad.. tot dus vorige week.

Het geluk is dat alle muziek op die schijf ook op mn nieuwe pc staat, dus verder geen man overboord..

Ik woon zelf inderdaad in elst gelderland, zit dus tussen arnhem en nijmegen in, dus pc winkels zat. Zelf zat ik te denken om geen interne schijf te kopen, maar een externe, die stond zowiezo al gepland voor eventuele volgende aankoop.

Naar die aansluitingen zal ik morgen nog even kijken, maar ben bang dat ie toch echt op zn einde zit.

Nogmaals bedankt ! :thumb:

kijk eens aan wat een tips, dit gaat zeker goed komen, bedankt hiervoor! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan