Lukt simpelweg niet... help

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldekock

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2009
Hallo,

Ik wil iets relatief eenvoudigs, maar kom er niet uit.

De bedoeling is dat ik een formulier heb waar ik klanten kan toevoegen (lukt), tegelijk per klant afgenomen producten toevoegen. (lukt) MAAR als ik op categorie dropdown klik, moeten alleen de lessen te voorschijn komen uit de tabel lessen met de juiste catagorie.De tabel lessen is al vooraf ingevuld

Tabel1: (Klanten) id - klantnummer - naam - pc - wp
Tabel2: (Lessen) id - lesnaam - categorie
Tabel3: (Categorieën) id - categorie - omschrijving
Tabel4: (Afgenomenprod) id - lesnaam - categorie - klantnummer

Voorbeeld: Ik vul NAW gegevens in van klant 1, maak keuze uit categorie en krijg dan alleen de subcategorieën (lessen) te zien die eronder vallen.

Nu gebruik ik een formulier voor de tabel klanten, waarin een subformulier zit (Afgenomenprod). Met de dropdown kies ik bijvoorbeeld een van de categorieën maar kan tenslotte uit alle lessen kiezen. Er wordt dus niet gekeken naar de categorie.

Heeft iemand enig idee, hoe ik dit moet doen, wellicht denk ik helemaal verkeerd. Maar ik moet gewoon meerdere producten(lessen) per klant kunnen toevoegen en deze producten moet gefilterd worden op de keuze van een categorie.

Thnx!

Ga eerst eens normaliseren (tja ik heb de term ook niet bedacht...).

Meer info over normaliseren: http://www.harmhoekstra.nl/kb/entry/14/

Als je netjes volgende deze regels een DataBase gaat samen stellen zul je merken dat tabel4 niet voor kan komen.
Vraagt even wat lees werk en je DB (ontwerp) zul je ook moeten aanpassen, maar het los wel een hoop (toekomstige) problemen op.

Laatst bewerkt:
Goede raad maar....

Ga eerst eens normaliseren (tja ik heb de term ook niet bedacht...).

Meer info over normaliseren: http://www.harmhoekstra.nl/kb/entry/14/

Als je netjes volgende deze regels een DataBase gaat samen stellen zul je merken dat tabel4 niet voor kan komen.
Vraagt even wat lees werk en je DB (ontwerp) zul je ook moeten aanpassen, maar het los wel een hoop (toekomstige) problemen op.

Ik snap van je antwoord dat de structuur niet goed in elkaar zit, maar het geeft me enkel nog meer opties. Wellicht kun je me verder op weg helpen? Ben hier serieus al dagen mee bezig.

Is het huiswerk voor school dat maandag af moet zijn?... dan moet je het toch zelf (be)studeren, en anders, als je er al dagen mee bezig bent kan een uurtje meer goed doorlezen wat er op de site staat die ik je gaf er ook nog wel bij.

Je moet echt de basis goed hebben én begrijpen waarom het zo en niet anders moet/kan anders blijf je problemen houden, zo'n DB blijft alleen maar groeien en dan moet je echt weten waar je op moet letten als er adres gegevens, telefoonnummers contact personen etc. etc bij gaan komen.

Huiswerk?

Is het huiswerk voor school dat maandag af moet zijn?... dan moet je het toch zelf (be)studeren, en anders, als je er al dagen mee bezig bent kan een uurtje meer goed doorlezen wat er op de site staat die ik je gaf er ook nog wel bij.

Je moet echt de basis goed hebben én begrijpen waarom het zo en niet anders moet/kan anders blijf je problemen houden, zo'n DB blijft alleen maar groeien en dan moet je echt weten waar je op moet letten als er adres gegevens, telefoonnummers contact personen etc. etc bij gaan komen.

Huiswerk? Nee, ben de eigenaar van een goedlopende onderneming, die in zn weinige vrijetijd zo'n project opstart. De site ga ik zeker doorlezen. Hoewel ik het jammer vind dat je niet wat concreter kunt zijn. Toch bedankt voor je reactie.

Heb een simpele database gemaakt, met de opzet zoals je die zou kunnen gebruiken.
Als je naar het scherm Relaties gaat, zie je hoe de tabellen aan elkaar gekoppeld zijn. Ik heb daarbij de tabellenstructuur gevolgd zoals je hebt aangegeven. Wat ik zelf niet zou doen, want ik zie eigenlijk het verband niet, is een veld Categorie opnemen in de tabel Afgenomen produkt. Categorie is namelijk al gekoppeld aan Lessen, en hoef je volgens mij dus niet apart op te slaan.
Maar goed, het gaat om het grote plaatje, zullen we maar zeggen.
Wat Withaar bedoelt met Normaliseren, is eigenlijk: deel je gegevens zodanig op in verschillende tabellen, dat je elk(e) (groep van) gegeven(s) maar één keer hoeft in te voeren, en gebruik in de overige tabellen naar verwijzingen naar die tabellen. Ik hoop dat die structuur uit het voorbeeld naar voren komt.

Michel

Bijlagen

Bedankt

Beste Michel,

Bedankt voor je reactie,

Dit lijkt heel erg op de indeling zoals ik die gemaakt heb. Ook qua relaties. Om het nu een step verder te brengen zou ik graag de oorspronkelijke vraagstelling op deze DB willen toepassen. Als ik nu een formulier maak van tblKlanten, zie ik inderdaad de automatische subformulier van afgenomen producten.

Dus concreet, hoe kan ik in dit formulier nu zorgen dat ik een keuzelijst met invoervak heb van CategorieID en als ik bijvoorbeeld indoor cycling kies, ik alleen de lessen uit de tabel lessen krijg te zien (vooraf ingevuld) waarvan de categorieID "Indoor Cycling" is?

Laurens

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt.

4 formulieren:
- FormAfgProd2 (gebaseerd op n query, hier zit een keuzelijst in, met n Requery op form).
- FormAfgProdBewToev (even een voorbeeldje hoe je met keuzelijsten kunt werken).
- FormZoekAfgProdCategorie (zoek het afgenomen product nav categorie).
- FrmAfgProd (Resultaat van zoeken in FormZoekAfgProdCategorie).

Ik heb de relatie verwijderd tussen Afgenomen product en Categorie (en veld Categorie in Afgenomen product), zoals eerder gesteld -> dit zit al in Lessen. Aangezien een klant lessen afneemt, is dit dus niet nodig.

Stappen FormZoekAfgProdCategorie:
- Maak een formulier waar je de afgenomen product gegevens ziet.
- Nieuw formulier, voeg combobox toe -> geef dit een naam.
- Voeg een knop toe (wizard: form openen kiezen en specificeren waarmee met welke velden je wilt koppelen). En If Not IsNull (combobox) toevoegen in VBA.

Stappen FormAfgProd2:
- Maak een formulier waar je de afgenomen product gegevens ziet (query voor overzicht).
- Voeg een combobox toe in formulierkoptekst.
- Nu in VBA na bijwerken Combobox: Me.Requery.

Een van deze 2 methoden kan je ook simpel toepassen voor Lessen.
Let niet op de layout en indeling, ik moet nu weg, dus kon niet verder spelen.
Hopelijk kan je hier toch iets mee.

Bijlagen

Stapje verder

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt.

4 formulieren:
- FormAfgProd2 (gebaseerd op n query, hier zit een keuzelijst in, met n Requery op form).
- FormAfgProdBewToev (even een voorbeeldje hoe je met keuzelijsten kunt werken).
- FormZoekAfgProdCategorie (zoek het afgenomen product nav categorie).
- FrmAfgProd (Resultaat van zoeken in FormZoekAfgProdCategorie).

Ik heb de relatie verwijderd tussen Afgenomen product en Categorie (en veld Categorie in Afgenomen product), zoals eerder gesteld -> dit zit al in Lessen. Aangezien een klant lessen afneemt, is dit dus niet nodig.

Stappen FormZoekAfgProdCategorie:
- Maak een formulier waar je de afgenomen product gegevens ziet.
- Nieuw formulier, voeg combobox toe -> geef dit een naam.
- Voeg een knop toe (wizard: form openen kiezen en specificeren waarmee met welke velden je wilt koppelen). En If Not IsNull (combobox) toevoegen in VBA.

Stappen FormAfgProd2:
- Maak een formulier waar je de afgenomen product gegevens ziet (query voor overzicht).
- Voeg een combobox toe in formulierkoptekst.
- Nu in VBA na bijwerken Combobox: Me.Requery.

Een van deze 2 methoden kan je ook simpel toepassen voor Lessen.
Let niet op de layout en indeling, ik moet nu weg, dus kon niet verder spelen.
Hopelijk kan je hier toch iets mee.

Bedankt voor je moeite in ieder geval. Ik probeer je DB nu te doorgronden, Helaas is mijn niet helemaal duidelijk hoe ik eenvoudig weg een formulier heb, waar ik klanten kan invullen en daar producten aan kan koppelen.

Als ik een formulier maak van tabel klanten, zie ik inderdaad de koppeling met afgenomen prod. Maar geen catagorie koppeling?

Laatst bewerkt:
Vraag herformuleerd

Wellicht kan ik mijzelf iets duidelijker maken.

In de afbeelding als bijlage kun je ook producten toevoegen bij klanten. Tot zo ver zou het mij ook lukken. Maar, is het mogelijk dat er een extra veld komt, voor 'product' die categorie heet, en als je eerste de categorie kiest uit de dropdown, je daarna het bijbehorende product kunt toevoegen? Dus de 1ste dropdown filtert de producten. En net als in de bijlage moet je dan verschillende producten moeten kunnen toevoegen.

voorbeeld.jpg

Laatst bewerkt:
Het klopt dat Access er een beetje een zooitje van maakt, als je van de tabel Klanten een formulier maakt. Access kijkt naar de aan Klanten gekoppelde tabellen, en zet die tabel ook in het formulier.
Beter is het dan ook, om eerst de formulieren te maken die de juiste informatie bevatten, en die dan later te koppelen aan het formulier klanten.
In bijgaand voorbeeld heb ik het formulier <FrmAfgProd> naar de tabel klanten gesleept, en dat is door Access netjes op basis van KlantID gekoppeld.

Ik snap niet helemaal de bedoeling van Categorie; wij hebben die gelinkt aan de tabel Lessen, maar ik krijg het gevoel dat je er iets anders mee bedoelt.

Michel

Categorie

(ben je bijlage vergeten?)

Wellicht een denkfout van mij maar hier komt ie:

Categorie zou zijn: Indoor Cycling, Indoor Steps of Indoor Power
Lessen zouden zijn: Afrika & Drenthe (met cat indoor cycling) Steps Vol1 (met cat indoor Steps) etc.

Bij het toevoegen van een klant die een licentie heeft gekocht voor indoor cycling zou ik dus NAW gegevens willen invullen en bij afgenomen categorieen kiezen uit Indoor Cycling en onder les kiezen uit bv Afrika. Het is dus niet de bedoeling dat alle lessen naar voren komen als je categorie Indoor Cycling kiest.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan