BreVDD
Gebruiker
- Lid geworden
- 9 apr 2009
Hallo,
Ik ben bezig met het maken van een supper eenvoudig 'spel':
Mijn vraag is nu:
Ik zou graag hebben waneer het getal geraden is: "if (Ingevoerdegetal == Teradengetal)" dat dan heel dat "programma" opnieuw wordt uitgevoerd met opnieuw een nieuwe variable. Ik weet niet dat er ergens een soort lus bestaat waarbij je er voor kan zorgen dat je terug naar het begin kan gaan. ( Ik gebruikte al een keer while. Ik weet niet of ik nog een keer while moet gebruiken maar dan in het begon. Maar hoe moet ik dan duidelijk maken of continue; dan is voor de 1ste while of 2de.)
Hopelijk versta je me vraag.
Groetjes
Brecht
Het is waarschijnlijk wel een domme vraag.
Ik ben bezig met het maken van een supper eenvoudig 'spel':
Code:
/*
auteur: Brecht VDD
datum: 8 april
Programma (spel): De bedoeling van het spel is dat de computer een getal in het geheugen opslaat.
De speler van het spel moet het getal raden in zo weinig mogelijke beurten. De computer geeft telkens als tip
hoger of lager dan het ingevoerde getal.
*/
#include <cstdlib>
#include <ctime>
#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;
// hier begint het programma
void main()
{
// getal bepalen
int Teradengetal;
int max_Number = 100;
// nodig om elke keer het programma uitvoert, telkens een andere random te hebben
srand( (unsigned)time( NULL ) );
// deze regel zorgt voor random getal, RAND_MAX is standaard variabele die vastligt in C++ , niet meer dan zorgen dat het tussen 0 en 1 ligt en vermenigvuldigen
Teradengetal = (int) (max_Number * rand() / (RAND_MAX + 1.0));
// Welkom + uitleg over het programma
string Naamgebruiker;
cout << "Voer uw naam (voor- of achternaam) in: ";
cin >> Naamgebruiker;
cout << "\n\n\n\n\n\nWelkom "<< Naamgebruiker <<". Tof dat je het spel wilt spelen.\n\n";
cout << "Wat moet je doen?!: \nDe bedoeling van het spel is dat je een getal raad tussen de 0 en 100.\nTelkens als je een getal invoert zal de computer als tip geven dat het gezochte getal hoger of lager is.\n\nVeel plesier\n\tGroetjes Brecht";
system("PAUSE");
system("cls");
cout << "\n\nLaten we starten!?! Voer het getal in dat je denkt dat het gezochte getal is: ";
int Ingevoerdegetal;
int x = 0;
// cout << Teradengetal;
while (true)
{
cin >> Ingevoerdegetal;
x++;
if (Ingevoerdegetal == Teradengetal)
{
cout << "\n\n\t\t!!!\nProfiat\n\t\t!!!\nHet getal was inderdaat " << Teradengetal <<".\nJe vond het juiste getal in " << x << " beurten.";
system("PAUSE");
system("cls");
cout << "Bedankt voor het spelen van het spel. 'klik op enter om aftesluiten";
}
if (Ingevoerdegetal > Teradengetal)
{
cout << "\a\nBeurt " << x << ": Het te raden getal is lager dan " << Ingevoerdegetal << ". \n\nProbeer nog eens. ";
continue;
}
if (Ingevoerdegetal < Teradengetal)
{
cout << "\a\nBeurt " << x << ": Het te raden getal is hoger dan " << Ingevoerdegetal << ". \n\nProbeer nog eens. ";
continue;
}
}
}
Mijn vraag is nu:
Ik zou graag hebben waneer het getal geraden is: "if (Ingevoerdegetal == Teradengetal)" dat dan heel dat "programma" opnieuw wordt uitgevoerd met opnieuw een nieuwe variable. Ik weet niet dat er ergens een soort lus bestaat waarbij je er voor kan zorgen dat je terug naar het begin kan gaan. ( Ik gebruikte al een keer while. Ik weet niet of ik nog een keer while moet gebruiken maar dan in het begon. Maar hoe moet ik dan duidelijk maken of continue; dan is voor de 1ste while of 2de.)
Hopelijk versta je me vraag.
Groetjes
Brecht
Het is waarschijnlijk wel een domme vraag.
Laatst bewerkt: