Lussen (ga naar)

Status
Niet open voor verdere reacties.

BreVDD

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2009
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een supper eenvoudig 'spel':

Code:
/* 
auteur: Brecht VDD
datum: 8 april

Programma (spel): De bedoeling van het spel is dat de computer een getal in het geheugen opslaat. 
				De speler van het spel moet het getal raden in zo weinig mogelijke beurten. De computer geeft telkens als tip
				hoger of lager dan het ingevoerde getal.
*/

#include <cstdlib>
#include <ctime>
#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

// hier begint het programma
void main()
{
	// getal bepalen
	int Teradengetal;
	int max_Number = 100;
	// nodig om elke keer het programma uitvoert, telkens een andere random te hebben
	srand( (unsigned)time( NULL ) );
	// deze regel zorgt voor random getal, RAND_MAX is standaard variabele die vastligt in C++ , niet meer dan zorgen dat het tussen 0 en 1 ligt en vermenigvuldigen
	Teradengetal = (int) (max_Number * rand() / (RAND_MAX + 1.0));
		// Welkom + uitleg over het programma
	string Naamgebruiker;
	cout << "Voer uw naam (voor- of achternaam) in: ";
	cin >> Naamgebruiker;
	cout << "\n\n\n\n\n\nWelkom "<< Naamgebruiker <<". Tof dat je het spel wilt spelen.\n\n";
	cout << "Wat moet je doen?!: \nDe bedoeling van het spel is dat je een getal raad tussen de 0 en 100.\nTelkens als je een getal invoert zal de computer als tip geven dat het gezochte getal hoger of lager is.\n\nVeel plesier\n\tGroetjes Brecht";
	system("PAUSE");
	system("cls");
	cout << "\n\nLaten we starten!?! Voer het getal in dat je denkt dat het gezochte getal is:  ";
	int Ingevoerdegetal;
	int x = 0;
	// cout << Teradengetal;

while (true)
	{
		cin >> Ingevoerdegetal;
	x++;
		if (Ingevoerdegetal == Teradengetal)
		{
			cout << "\n\n\t\t!!!\nProfiat\n\t\t!!!\nHet getal was inderdaat " << Teradengetal <<".\nJe vond het juiste getal in " << x << " beurten.";
			system("PAUSE");
			system("cls");
			cout << "Bedankt voor het spelen van het spel. 'klik op enter om aftesluiten";
		}
		if (Ingevoerdegetal > Teradengetal)
		{
			cout << "\a\nBeurt " << x << ": Het te raden getal is lager dan " << Ingevoerdegetal << ". \n\nProbeer nog eens. ";
			continue;
		}
		if (Ingevoerdegetal < Teradengetal)
		{
			cout << "\a\nBeurt " << x << ": Het te raden getal is hoger dan " << Ingevoerdegetal << ". \n\nProbeer nog eens. ";
			continue;
		}
		}
}

Mijn vraag is nu:

Ik zou graag hebben waneer het getal geraden is: "if (Ingevoerdegetal == Teradengetal)" dat dan heel dat "programma" opnieuw wordt uitgevoerd met opnieuw een nieuwe variable. Ik weet niet dat er ergens een soort lus bestaat waarbij je er voor kan zorgen dat je terug naar het begin kan gaan. ( Ik gebruikte al een keer while. Ik weet niet of ik nog een keer while moet gebruiken maar dan in het begon. Maar hoe moet ik dan duidelijk maken of continue; dan is voor de 1ste while of 2de.)

Hopelijk versta je me vraag.

Groetjes

Brecht

Het is waarschijnlijk wel een domme vraag.

Laatst bewerkt:
Je moet sowieso alle variabelen handmatig op de beginwaarde stellen. Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt met je lus..

Dat hok kun je krijgen door om je code
Code:
 [ /code] te zetten. (zonder spaties)

Je moet sowieso alle variabelen handmatig op de beginwaarde stellen. Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt met je lus..

Dat hok kun je krijgen door om je code
Code:
 [ /code] te zetten. (zonder spaties)[/QUOTE]

Ik zou dus willen dat het opnieuw wordt uitgevoerd vanbij het begin. Maar het probleem is dat ik al een keer "while" gebruikt heb. Bij wil gebruik je dus "continue" om opnieuw te starten. Maar als ik nu wil dat heel het programma opnieuw wordt uitgevoerd dan meot ik opnieuw een "while" gebruiken maar hoe kan ik duidelijk maken welke "while" ik dan opnieuw wil laten uitvoeren als ik "continue" zet?

:s duidelijker :s

waarom pas je niet gewoon je bestaande loop aan?

zoiets als:
Code:
bool einde = false;
while (!einde) { // zolang NIET geraden
     //doe dingen
     if (Ingevoerdegetal == Teradengetal){
         cout << "gefeliciflapstaart!\n";
         einde = true;
     }
}

Bedoel je dan dit?

Code:
/* 

Programma (spel): De bedoeling van het spel is dat de computer een getal in het geheugen opslaat. 
				De speler van het spel moet het getal raden in zo weinig mogelijke beurten. De computer geeft telkens als tip
*/

#include <cstdlib>
#include <ctime>
#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

void main()
{
	bool einde = true;               // <=========================== dit is veranderd
		// getal bepalen
	int Teradengetal;
	int max_Number = 100;
	// nodig om elke keer het programma uitvoert, telkens een andere random te hebben
	// deze regel zorgt voor random getal, RAND_MAX is standaard variabele die vastligt in C++ , niet meer dan zorgen dat het tussen 0 en 1 ligt en vermenigvuldigen
	Teradengetal = (int) (max_Number * rand() / (RAND_MAX + 1.0));
		// Welkom + uitleg over het programma
	string Naamgebruiker;
	cout << "Voer uw naam (voor- of achternaam) in: ";
	cin >> Naamgebruiker;
	cout << "\n\n\n\n\n\nWelkom "<< Naamgebruiker <<". Tof dat je het spel wilt spelen.\n\n";
	cout << "Wat moet je doen?!: \nDe bedoeling van het spel is dat je een getal raad tussen de 0 en 100.\nTelkens als je een getal invoert zal de computer als tip geven dat het gezochte getal hoger of lager is.\n\nVeel plesier\n\tGroetjes Brecht";
	system("PAUSE");
	system("cls");
	cout << "\n\nLaten we starten!?! Voer het getal in dat je denkt dat het gezochte getal is:  ";
	int Ingevoerdegetal;
	int x = 0;
	// cout << Teradengetal;

while (true)
	{
		cin >> Ingevoerdegetal;
	x++;
		{
			cout << "\n\n\t\t!!!\nProfiat\n\t\t!!!\nHet getal was inderdaat " << Teradengetal <<".\nJe vond het juiste getal in " << x << " beurten.";

cout << "Bedankt voor het spelen van het spel. \n klik op enter om opnieuw te spelen";
			system("PAUSE > 0");
			system("cls");
			einde = true;                           // <========= dit is veranderd
		}
		{
			cout << "\a\nBeurt " << x << ": Het te raden getal is lager dan " << Ingevoerdegetal << ". \n\nProbeer nog eens. ";
			continue;
		}
		{
			cout << "\a\nBeurt " << x << ": Het te raden getal is hoger dan " << Ingevoerdegetal << ". \n\nProbeer nog eens. ";
			continue;
		}
		}
}

Als ik dat uitvoer start hij niet van het begin en blijft het gezochte getal hetzelfd. Wat doe ik verkeerd?

Laatst bewerkt:
ik heb geen C-kennis, maar ik zou een variabele maken die bijhoudt of het spel net is opgestart.
Bij het ingaan van de while lus wordt hiermee het te raden getal bedacht en komt er een tekstje van 'type het getal'. De regels waar dit eerder gebeurde kunnen dan weg.
Zodra het getal is geraden wacht je op een invoer van de speler of hij wel of niet wil spelen. Als dat zo is zet je de variabele weer zo dat het opnieuw begint en anders stop je er mee.

o ja, en je hebt drie if's staan die controleert of het getal gelijk, groter of kleiner is.
Het is wel zo netjes om hier if, else if en else van te maken...

ik heb geen C-kennis, maar ik zou een variabele maken die bijhoudt of het spel net is opgestart.
Bij het ingaan van de while lus wordt hiermee het te raden getal bedacht en komt er een tekstje van 'type het getal'. De regels waar dit eerder gebeurde kunnen dan weg.
Zodra het getal is geraden wacht je op een invoer van de speler of hij wel of niet wil spelen. Als dat zo is zet je de variabele weer zo dat het opnieuw begint en anders stop je er mee.

o ja, en je hebt drie if's staan die controleert of het getal gelijk, groter of kleiner is.
Het is wel zo netjes om hier if, else if en else van te maken...

IK verta niet echt wat je bedoelt met: een variabele maken en die bijhoudenh of het spel net is opgestart en dat dat dan het te raden getal bedenkt

Ik bedoel dat je een variabele (bool nieuw = true) maakt.
hiermee weet je of er een nieuw spel begin (nieuw = true) of dat een speler nog bezig is te raden (nieuw = false)

In de while lus ga je eerst controleren of er een nieuw spel begint.
Als dat zo is, dan ga je
a) jouw al bestaande variabele Teradengetal vullen
b) je geeft een tekst 'welkom, voer een getal in:'
c) de variabele nieuw zet je op false, zodat in de volgende loop dit niet opnieuw wordt gewijzigd

Deze eerste twee dingen a) en b) staan nu al buiten de while lus, die moet je daar dus weghalen.

Vervolgens wordt het spel gespeeld.

Als de speler het getal heeft geraden, zet je 'gefeliciteerd' neer.
Daarna vraag je of de speler nog een keer wil spelen met een cin >>
Als dit zo is (speler typt 'j'), dan zet je de variabele nieuw weer op true
Zo niet, dan stop je het spel.

Is het zo wat duidelijker? Ik kan wel domweg code hier neer zetten, maar het natuurlijk mooier als je begrijpt wat er mis gaat en dit zelf kan aanpassen.

Ik bedoel dat je een variabele (bool nieuw = true) maakt.
hiermee weet je of er een nieuw spel begin (nieuw = true) of dat een speler nog bezig is te raden (nieuw = false)

In de while lus ga je eerst controleren of er een nieuw spel begint.
Als dat zo is, dan ga je
a) jouw al bestaande variabele Teradengetal vullen
b) je geeft een tekst 'welkom, voer een getal in:'
c) de variabele nieuw zet je op false, zodat in de volgende loop dit niet opnieuw wordt gewijzigd

Deze eerste twee dingen a) en b) staan nu al buiten de while lus, die moet je daar dus weghalen.

Vervolgens wordt het spel gespeeld.

Als de speler het getal heeft geraden, zet je 'gefeliciteerd' neer.
Daarna vraag je of de speler nog een keer wil spelen met een cin >>
Als dit zo is (speler typt 'j'), dan zet je de variabele nieuw weer op true
Zo niet, dan stop je het spel.

Is het zo wat duidelijker? Ik kan wel domweg code hier neer zetten, maar het natuurlijk mooier als je begrijpt wat er mis gaat en dit zelf kan aanpassen.

Ja ik versta het

Bedankt

Ik zal het eeen keer proberen maaar als je tijd over hebt mag je het altijd een keer in code zetten hoor :o

Nu heb ik dit:
Code:
/* 

*/

#include <cstdlib>
#include <ctime>
#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

void main()
{
	// zorgt voor herhalen
	string voornaam;
	string achternaam;
	cout << "Mijn voornaam is ";
	cin >> voornaam;
	cout << "Mijn achternaam is ";
	cin >> achternaam;
	int >> Teradengetal;
	while (true)
	{
	bool nieuw;
	{
		//inleiden spel
		if (nieuw == true)
		{
			// welkom
			// starten stoppen
			cout << "\nDag " << voornaam;
			cout << "\nTyp 1 om te spelen en 2 om te stopen: ";
			int keuze;
			cin >> keuze;
			if (keuze == 1)
			{
				nieuw == false;
				//int Teradengetal;
				int max_Number = 100;
				Teradengetal = (int) (max_Number * rand() / (RAND_MAX + 100.0));
				system("cls");
				cout << "Voer en getal in dat je denkt dat het te raden getal is: ";
				continue;
			}
			if (keuze == 2)
			{
				cout << "Daaaaaaaaaaaag";
				system("pauze > 0");
			}
		// spel is bezig
		if (nieuw == false)
		{
			int x = 0;
			int Ingevoerdegetal;
			cin >> Ingevoerdegetal;
			{
			cout << "Bedankt voor het spelen van het spel. \n klik op enter om opnieuw te spelen";
			system("cls"); 
			nieuw == true;
			}
		{
			x++;
			continue;
		}
		{
			x++;
			continue;
		}
		}
	}
	}
}
Maar ik heb nu juist nog een probleem met Teradengetal.

Hij komt niet voor in alle delen.

errors:
Code:
1>------ Build started: Project: Raad het getal (uitbreiding), Configuration: Debug Win32 ------
1>Compiling...
1>Raad het getal (uitbreiding).cpp
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(27) : warning C4091: '' : ignored on left of 'int' when no variable is declared
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(27) : error C2143: syntax error : missing ';' before '>>'
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(27) : error C2143: syntax error : missing ';' before '>>'
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(43) : warning C4553: '==' : operator has no effect; did you intend '='?
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(47) : error C2065: 'Teradengetal' : undeclared identifier
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(63) : error C2065: 'Teradengetal' : undeclared identifier
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(65) : error C2065: 'Teradengetal' : undeclared identifier
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(68) : warning C4553: '==' : operator has no effect; did you intend '='?
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(70) : error C2065: 'Teradengetal' : undeclared identifier
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(76) : error C2065: 'Teradengetal' : undeclared identifier
1>c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(86) : fatal error C1075: end of file found before the left brace '{' at 'c:\users\brecht\desktop\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding)\raad het getal (uitbreiding).cpp(19)' was matched
1>Build log was saved at "file://c:\Users\Brecht\Desktop\Raad het getal (uitbreiding)\Raad het getal (uitbreiding)\Debug\BuildLog.htm"
1>Raad het getal (uitbreiding) - 8 error(s), 3 warning(s)
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========

Kan er iemand mij helpen.

Weet je soms een manier om de gegevens van Teradengetal te schrijven naar een plaats waar alle onderdelen van het "programma" aankunnen

Laatst bewerkt:
Je hebt nu een paar zaken niet goed:

Code:
int >> Teradengetal;
Wat wil je hiermee? Het lijkt me dat hier alleen maar hoeft te staan dat je een variabele Teradengetal als int definieerd, dus:
Code:
int Teradengetal=0;

Code:
bool nieuw;
Deze zou ik buiten de while (true) houden, omdat anders bij elke loop (en dus bij elke poging van de speler) de variabele nieuw opnieuw wordt gemaakt.
Bovendien zou ik deze gelijk op true zetten, want je begint altijd met een nieuw spel
Dus net boven de while (true):
Code:
bool nieuw=true;

De { en } die je onder de bool nieuw; hebt gezet zijn niet nodig, want je declareert alleen maar een variabele.

Code:
if (nieuw == true)
Deze sluit je m niet af met }, waardoor de code in de war raakt.
dus net boven // spel is bezig een } tikken

Code:
int x = 0;
Deze moet ook buiten de while (true), want de x moet niet bij elke poging op 0 worden gezet.

Echter bij een nieuw spel (dus in het blokje if (keuze == 1)) moet de x wel weer op 0 zetten, omdat hier het spel (opnieuw) begint.

Code:
nieuw == false
en dan degene die in de if (keuze==1) staat.
hiermee vergelijk je alleen en zet je niet de waarde false in de nieuw. Dus hier moet je nieuw=false van maken.

Code:
x++
Deze zet je na de tekst, terwijl de poging al geweest is, dus ervoor zetten

Als het getal is geraden, maak je het scherm gelijk schoon, wat uiteraard niet wenselijk is. Dus de csl voor de tekst proficiat

na de proficiat heb je nieuw == true, dit is hetzelfde weer met hierboven en moet nieuw = true worden.

tot slot :p

Code:
moet ook uit de while(true) lus, omdat anders continue hetzelfde getal wordt gekozen

na het raden van het getal heb je nu een system("pauze > 0");
Deze commando ken ik niet, hier heb ik een break van gemaakt om uit de loop te springen.

Hieronder nu maar wel de code zoals hierboven is besproken.
Kijk maar naar de wijzigingen t.o.v. jouw oorspronkelijke code en probeer te begrijpen waarom deze wijzigingen zijn gemaakt.

Code:
#include "stdafx.h"
/* 

*/

#include <cstdlib>
#include <ctime>
#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

void main()
{
	// zorgt voor herhalen
	string voornaam;
	string achternaam;
	cout << "Mijn voornaam is ";
	cin >> voornaam;
	cout << "Mijn achternaam is ";
	cin >> achternaam;
	int Teradengetal=0;
	bool nieuw=true;
	int x = 0;
	while (true)
	{
		//inleiden spel
		if (nieuw == true)
		{
			// welkom
			// starten stoppen
			cout << "\nDag " << voornaam;
			cout << "\nTyp 1 om te spelen en 2 om te stopen: ";
			int keuze;
			cin >> keuze;
			if (keuze == 1)
			{
				nieuw = false;
				x = 0;
				//int Teradengetal;
				int max_Number = 100;
				Teradengetal = (int) (max_Number * rand() / (RAND_MAX + 100.0));
				system("cls");
				cout << "Voer en getal in dat je denkt dat het te raden getal is: ";
				cout << Teradengetal;
				continue;
			}
			if (keuze == 2)
			{
				cout << "Daaaaaaaaaaaag";
				break;
			}
		}
		// spel is bezig
		if (nieuw==false)
		{
			int Ingevoerdegetal=0;
			cin >> Ingevoerdegetal;
			{
				system("cls"); 
				nieuw = true;
			}

{
				x++;
				continue;
			}
			{
				x++;
				continue;
			}
		}
	}
}

Bedankt voor de hulp.

Ik zal het vanavond nog een keer zelf probren te maken om zeker te zijn of ik het wel kan.

Ik snap wel alles maar ik versta juist niet goed hoe bool werkt.

Je moet dus:
Code:
bool Denaamvandebool;
is dat genoeg om een bool te maken?
En dan hoef je alleen maar te zeggen: Denaamvandebool == true; /Denaamvandebool == false;

Dus is dat eigenlijk een eenvoudigere versie van 0 en 1?!

Laatst bewerkt:
Dat klopt, maar ik zou altijd bij het maken van de bool ook al aangeven of deze true of false is, dus:
Code:
bool Denaamvandebool = true;
bool Nogeenbool = false;
[/bool]

Hierna kun je controleren met
[code]if (Denaamvandebool)
{
}

if (Nogeenbool==false)
{
}

sorry, ik heb nog een vraag.

Waarom moet '#include "stdafx.h"' er staan?

al dat er niet staat gaat het niet maar ik weet niet waarom het er moet staan.

Code:
// stdafx.cpp : source file that includes just the standard includes
// fsffffd.pch will be the pre-compiled header
// stdafx.obj will contain the pre-compiled type information

#include "stdafx.h"

// TODO: reference any additional headers you need in STDAFX.H
// and not in this file
==> wat doet dat bij source file? (voor wat dient da?)

Code:
// stdafx.h : include file for standard system include files,
// or project specific include files that are used frequently, but
// are changed infrequently
//

#pragma once

#include "targetver.h"

#include <stdio.h>
#include <tchar.h>

// TODO: reference additional headers your program requires here
==> wat doet dat bij include file (wat is het nut daar van?)

Laatst bewerkt:
Dat weet ik ook niet.
Ik werk normaal nooit in C en heb dit vanuit een standaard projectje proberen te linken. Hier stond deze regel al standaard bij...

In jouw eerste versies had je deze regel toch ook niet erbij, dus dan zou het bij jou zonder deze regel ook moeten werken?

Dat weet ik ook niet.
Ik werk normaal nooit in C en heb dit vanuit een standaard projectje proberen te linken. Hier stond deze regel al standaard bij...

In jouw eerste versies had je deze regel toch ook niet erbij, dus dan zou het bij jou zonder deze regel ook moeten werken?

Ja dat zou je denken maar als ik dat dan weg laat gaat het niet.

Maar ja ik ga wel nog een keer kijken op internet omdat te vinden.

Is dat niet moelijk als je nooit in C/C++ werkt om dan zo een code te typen?

hmmm, merkwaardig.
Maar misschien kun je dan aan de hand van deze nieuwe code jouw oude code zo aanpassen zodat het weer zonder de eerste regel werkt :)

Nee, erg lastig is dit nog niet. Het is in de basis (if then else etc etc) gelijk.
Als het echt dieper in C/C++ met pointers e.d. gaat, dan haak ik wel af :p

hmmm, merkwaardig.
Maar misschien kun je dan aan de hand van deze nieuwe code jouw oude code zo aanpassen zodat het weer zonder de eerste regel werkt :)

Nee, erg lastig is dit nog niet. Het is in de basis (if then else etc etc) gelijk.
Als het echt dieper in C/C++ met pointers e.d. gaat, dan haak ik wel af :p

a ok :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan