maak het watt van de voeding uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

kvbmaster

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2007
de voeding van mun pc is helemaal doorgebrand en wou ik er een andere inzetten maar het is maar 200 watt en als ik er een 300 watt inzet lukt dat wel of gaat die dan kapot en had ik nog een vraag als ik een videokaart van 200 watt op een voeding aansluit van 300 geeft dat geen schade en wil het ook als die videokaart bijvoorbeeld 400 watt is?

en dan de laatste vraag is er ook een programma dat je de watt kan zien wat op je pc zit want op een pc van mij staat het niet op de voeding

alvast dank u:P:thumb:

Even een simpele uitleg:

Als je een voeding hebt die maar 200 Watt kan leveren en je sluit daar dingen op aan die 300 watt nodig hebben, gaat deze voeding naar de gallemiezen.

Andersom zal de voeding het overleven, dus je hebt een 400 watt voeding die maar 300 watt hoeft te leveren.

Al klopt het aantal watt dat op een voeding staat niet helemaal precies. Bij een A-merk voeding klopt het meestal wel, maar bij een goedkoop merkje, zou ik deze cijfers niet helemaal vertrouwen.

Laatst bewerkt:
oww dus meer is altijd goed dan krijgen sommige dingen geen schade van ofzoiets

Vergelijk het met bijvoorbeeld een schemerlamp.
Hierop zit vaak een stikkertje bijvoorbeeld Max 60 Watt
Als je hierin een lampje draait van 40 Watt zal dit goed gaan, maar draai je er een 100 Watt lamp in, zal de fitting van de schemerlamp erg heet worden en er kan zelfs brand ontstaan.

oww dus meer is altijd goed dan krijgen sommige dingen geen schade van ofzoiets

De voeding is een heel belangrijk onderdeel van de pc, bezuinig hier absoluut niet op. Wat het belangrijkste verschil is tussen goede en slechte voedingen is dat goede voedingen het aantal watt dat ze volgens de specificaties kunnen leveren ook echt continue kunnen leveren. Een slechte voeding kan het vermogen dat op de sticker staat niet continue en stabiel leveren maar alleen kort. Daarnaast zijn voedingen van goede merken efficiënter en stiller, en heb je minder last van het inzakken van de voltages, en dat is weer goed voor alle componenten binnen de pc.

Dus het vermogen maakt zeker uit, maar kijk ook naar hoeveel stroom, dus ampere, ze kunnen leveren. Zo heb je veel meer aan een 12 volt rail die 40 ampere kan leveren, ipv een 12 volt rail die slechts 18 ampere kan leveren.

Goede merken zijn o.a Be Quiet, Antec, GigaByte, Zalman.
Slechte merken zijn o.a Sweex, Trust, Q-Tec.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan