• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

maand in letters weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvbaal

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Hallo,

Als ik in Excel 2003 de functie =MAAND gebruik krijg ik als resultaat een getal. Dus januari een 1.
Nu wil ik dat het resultaat de maandnaam wordt en geen getal. Ik heb het geprobeerd met opmaak celeigenschappen maar dat werkt niet.
Wie weet raad?

groetjes
Juul

Celeigenschappen op mmmm zetten dan krijg je de hele maand naam; mmm = eerste 3 karakters; mm = 01 en m = 1

Ron

Bedankt voor je reactie. Maar zoals ik al schreef werkt deze methode niet.
Als ik opgeef in cel A1 1-2-2011 en in cel B1 =maand(A1) dan krijg ik een 2. Als ik nu de opmaak verander in mmmm dan krijg ik januari.
Wat nu?

groetjes
Juul

Juul,

zet in B1 niet =maand(A1), maar =A1, met opmaak "mmmm"

De oplossing van @Haije werkt prima

Maar waarom werkt de oplossing van Juul dan niet. Ik kan zijn probleem reproduceren en het is wel verrassend

Ron

Ben er ondertussen waarom. =Month() levert de maand op. Maar als de cel eigenschappen op mmmm zet dan interpreteert hij de maand (1-12) als een getal en dat wordt intern omgezet in een datum formaat. En dan wordt een 2 gezien als 2 januari 1900. En dan is de maand weer januari.
De oplossing van Haije is dan de enige goede oplossing

Ron

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan