• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maand start niet op de 1e

Status
Niet open voor verdere reacties.

bvermeulen

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2012
Berichten
90
Ik ben bezig om een overzicht te maken van mijn inkomsten en uitgaven zodat ik kan zien wat er maandelijks binnen komt en er ook weer uitgaat, maar "mijn" maand begint niet op de 1e, maar op de 13e van de maand. Dit houdt in dat ik niet standaard de formule =MAAND() kan gebruiken. Mijn maand loopt van de 13e tot de 12e van de volgende maand.

Is er een formule die ik kan gebruiken om ervoor te zorgen dat bijv. 14-09 onder de maand september valt en 10-09 onder de maand augustus?

Ik heb in mijn excelbestand een kolom met de datum, maar ik heb ook kolommen met dag, maand en jaar.
 
Dan is het geen maandoverzicht.
 
Jawel, alleen geen overzicht o.b.v. kalendermaanden :)

Dit een oplossing?

Code:
=ALS(DAG(A1)>=13;MAAND(A1);ALS(MAAND(A1)=1;12;MAAND(A1)-1))

Of (beetje spielerei...):
=KIEZEN(ALS(DAG(A3)>=13;MAAND(A3);ALS(MAAND(A3)=1;12;MAAND(A3)-1));"januari";"februari";"maart";"april";"mei";"juni";"juli";"augustus";"september";"oktober";"november";"december")

Datum in A1.
 
Laatst bewerkt:
Opgelost

Die code die je doorgeeft werkt precies zoals ik wil, AlexCEL!

Dank je wel!
 
Stapje verder

Welke formule kan ik gebruiken wanneer "mijn" maand december is, maar het werkelijk jaar 2016, de uitkomst 2015 is?

Dus 05-01-2016 is volgens "mijn" maand 12, maar deze moet dus als 2015 vermeld worden. 05-01-2017 komt dan straks als 2016 te staan.
 
volgens mij kan het zo. want het enige wat er gebeurd is dat jou jaartelling als het ware altijd 12 dagen achterloopt.
Code:
maand(A1-12) en JAAR(a1-12)

met die kiezen formule kun je dan eventueel die maandnamen weergeven
 
Laatst bewerkt:
waarom choose als Text(datum,"mmmm") hetzelfde oplevert
 
Simpel: wist niet dat dit kon...

Dus code wordt zoiets:
Code:
=TEKST(A1-12;"mmmm")

Weer wat geleerd vandaag :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan