• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maand uit datum filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noel Prove

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Berichten
98
Hallo,

Ik heb een datum en via een andere cel probeer ik de maand in formaat "mmmm" hieruit te filteren.

Helaas als ik de originele datum verander, verandert de maand in de andere cel niet mee.

Heeft iemand hier een oplossing hiervoor a.u.b. ?
 

Bijlagen

  • Datum.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 136
De formules in je document worden niet automatisch berekend en staan op handmatig. Je zult dus of op F9 moeten klikken om de formule te laden of door de formules weer op automatisch te zetten.
 
Bedankt voor het antwoord.

Ik denk het niet hoor, het is enkel cel C8 die niet wordt bijgewerkt en ik vind de reden niet.
Alle andere cellen worden wel bijgewerkt.
 
Het valt me inderdaad op dat de formule niet ververst.
Wanneer ik in een nieuwe cel de formule MAAND(C5) invul, wordt deze wel ververst. Na het aanpassen van de celeigenschappen naar "mmmm", wordt deze niet meer automatisch ververst.
Hier weet ik helaas geen directe oplossing voor.

Er zijn wel 2 omwegen.
1. In een willekeurige cel de de formule =C5 invoegen en de celeigenschappen veranderen naar "mmmm". De waarde veranderd mee, maar de cel bevat meer gegevens dan enkel de maand.
2. Je zou een formule kunnen toepassen in de cel waar je uiteindelijk de maand wilt gebruiken om enkel de maand op te halen.

Voor de 2e omweg moet ik eerst weten waarvoor je de maand wilt weten. Dan kan ik eventueel een formule geven.
 
Het is eigenlijk de bedoeling dat de cel C3 in formaat 'mmmm' verschijnt maar dat lukt dus ook niet.
Heel eigenaardig, ik werk al heel lang met excel en het is de eerste maal dat ik dit tegenkom.
Zou het kunnen te maken hebben met de knoppen die ik geplaatst heb ?
 
C3 is geen datum maar een getal. Nogal wiedes dat 7 januari 1900 het resultaat januari geeft.
B5 is wel een datum, dus:

Gebruik =TEKST(B5;"mmmm")
 
Hallo,

Of in cel C8 de formule =WAARDE(B5)

mvg
Peter
 
Hartelijk dank voor de uitleg.

Kun je me ook zeggen of het mogelijk is om in cel C3 de maand in formaat 'mmmm' te zetten in plaats
van een getal. Ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd maar het lukt me niet.
 
hallo Noel, met een klein omweggetje:
 

Bijlagen

  • Datum met omweggetje.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 133
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan