• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maand weergeven vanuit Weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruijfie

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2008
Berichten
54
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje ik zou graag een formule willen die de maand weergeeft aan de hand van een weeknummer.

Ik heb een formule die de maand weergeeft aan de hand van een datum, maar ik mis net het stukje dat die het ook kan weergeven aan de hand van een weeknummer, dit stukje kan ik net niet vinden.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes Tom
 
zie bijgevoegd bestand
 

Bijlagen

  • week naar maand.xlsx
    8,1 KB · Weergaven: 3.018
Met het weeknummer in A1 zal dit het gewenste resultaat moeten geven.

Code:
=DATUM(JAAR(VANDAAG());1;1)-5+7*A1-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());1;1))

Cobbe
 
Beide vind ik een goeie oplossing, maar ik zou graag willen dat de naam van de maand voluit geschreven werd. Ik dacht dat je dat deed door middel van TEXT te gebruiken. maar dan krijg ik als ik week 1 invul December te zien? Dit zou Januari moeten zijn.

De formule die ik gebruik is:
Code:
=TEXT(DATE(YEAR(TODAY());1;1)-5+7*A1-WEEKDAY(DATE(YEAR(TODAY());1;1));"mmmm")

Ik weet wel wat over formules in excel maar wanneer het gaat om Datum en Tijd weet ik er niet zoveel van. Als er een beetje uitleg over kan komen hoe deze formule bijvoorbeeld werkt graag.

Ik weet dat er verschillende manieren zijn met ISO en dergelijke.

Bedankt alvast!
 
Ik had een vraagje ik zou graag een formule willen die de maand weergeeft aan de hand van een weeknummer.
Hou wel rekening met het volgende:
Week 13 loopt van zo 28 mrt tm za 3 apr.
Als je dan 13 opgeeft wat wil je dan zien maart en / of april?
 
Heel goed punt, daar had ik nog niet aangedacht.

Als het zou kunnen beide, maar kan me voorstellen dat dat pitttig is om te maken, als het niet mogelijk is dan maar Maart.
 
Je hoeft je formule toch niet aan te passen voor de weergaven.
Maak je cel op als - Aangepast - mmmm

Cobbe
 
Dat ik daar niet aangedacht heb, sorry stom van me. maar dan nog heb ik het probleem dat week 1 december is, en dat is toch echt januari.. Komt dit misschien door het jaartal?

Er kan een extra cel worden gebruikt voor het jaartal als dat nodig is.
 
Volgens het ISO-systeem:

=TEKST(DATUMWAARDE("04-01-2010")+7*(A1-1)-WEEKDAG("04-01-2010";2)+1;"mmmm")

4 januari valt volgens het ISO-systeem altijd in week 1 van een jaar.
In A1 staat het weeknummer
Om in week 10 te komen moeten er 9 * 7 dagen toegevoegd worden aan week 1.
De eerste dag van die week wordt bepaald door het weekdagnummer van 4 januari volgens het ISO-systeem hiervan af te trekken en er 1 aan toe te voegen. Dan hebben we de maandag van de week die als weeknummer in cel A1 staat aangeduid.
 
Ik had het niet beter kunnen zeggen. :p

Cobbe
 
Bedankt.

Heel erg bedankt het werkt, helemaal top!

Ik snap nu iets meer van deze formule maar ik ga hem zeker nog is een keer goed bekijken.

Heel erg bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan