• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

maandelijkse afbetalingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Caloes

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2006
Hallo, ik zit met een probleempje. Ik heb het foum hier al afgezocht maar geen oplossing gevonden. Ik heb een tabel gemaakt met alle afbetalingen van mijn hypothecaire lening. De intrest en kapitaalsaflossingen zijn verschillend per maand. Nu zou ik graag beneden aan de tabel willen zien wat ik al heb betaald aan intresten en kapitaal zonder heel de tabel te moeten afzoeken. Ik heb dit geprobeerd met de SUMIF-functie maar deze blijkt niet het criteria < aan te nemen van de referentiecel waar de TODAY-functie in staat. Ik kan spijtig genoeg niet de tabel opladen want ik heb enkel internet op het werk, waar de USBpoorten en schijven zijn afgesloten.

Is nogal lastig te zeggen als je er niet bijvertelt hoe je de bedragen hebt genoteerd. Heb je alleen de totalen per maand genoteerd, of per maand de aflossing en de rente in een apparte kolom genoteerd?

Eerst heb ik de maanden gezet daarna het complete bedrag gevolgd door een kolom met de betaalde intrest en daarna een kolom met de tot dan betaalde intrest. Hierna een kolom met de voor die maand betaalde kapitaalsaflossing gevolgd met een kolom met de tot dan betaalde kapitaalsaflossingen. Als laatste is er dan een kolom met het totaal van de tot dan betaalde bedragen.
Met conditional format heb ik de kolom met de maanden die al voorbij zijn in een andere kleur gezet (Ik weet trouwens ook niet hoe dit toe te passen op de andere kolommen want blijkbaar neemt hij altijd de waarde van de geld bedragen t.o.v. de datumwaarde en niet die van de referentiekolom).

Caloes,
Zet even een voorbeeldbestandje neer met fake bedragen.

Maand Afbetaling betaald kapitaal totaal Kapitaal Betaalde intres Totaal Intrest Totaal
jan06 1.000 500 500 500 500 1.000
feb06 1.000 550 1050 450 950 2.000
ma06 1.000 560 1610 440 1490 3.000

Zo staan er 240 afbetalingen. Ik kan natuurlijk altijd in de tabel zien hoeveel ik al heb afbetaald, maar ik zou graag beneden aan de tabel zien aan de hand van de datum van vandaag, hoeveel ik al heb betaald zonder dit te moeten opzoeken. Ook zou ik graag een conditional format toepassen op alle rijen van de maanden die al gepasseerd zijn. Voor de eerste rij is er geen probleem, maar voor de andere rijen gebruikt hij niet meer de cel in de eerste rij als referentie maar wel de waarde van de cellen in de respectievelijke rijen en vergelijkt die met de numerieke waarde van de datum van vandaag.

Een jaar na datum? :confused:

Hang dan een voorbeeldbestandje bij met deze gegevens in. Dan zullen wij de formule er wel in plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan