• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maandelijkse aflossing bepalen op een lening met samengestelde interest

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert68

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2012
Hallo,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Hoe bereken ik het volgende;

1. schuld bij aanvang is € 449.509,- daarop een samengestelde interest 7% voor een periode van 10 jaar.(lening en aflossing lopen van 1-11-2010 t/m 31-10-2020)
op deze lening moet iedere maand afgelost worden.

2. Helaas ben ik genoodzaakt het rentepercentage na 50 maanden te verlagen naar 4%. Er is dus een restschuld.
Hoeveel bedraagt de restschuld per 1 januari 2015 (dan zijn er 50 maanden voorbij) EN wat wordt dan het maandelijks af te lossen bedrag met 4% rente?

Heeft iemand een opzet voor beide problemen in Excel waarin bedragen, termijnen en percentages kan aanpassen?

Alvast heel erg bedankt!

Robert

Robert,

Als de bank accoord gaat met de daling naar 4% heb je geen restschuld maar dat begreep je natuurlijk wel.
In Excel kun je met de formule BET(Rentepercentage/12, Aantal periodes, Schuld) tot een bedrag komen voor
rente en aflossing van 5.219,18 per maand. (aantal periodes = 120, 10 jaar a 12 maanden per jaar).

Als je na 50 maanden maar 4% rente wil betalen zakt het bedrag van de rente en aflossing naar een bedrag
van 4.551,06 maar de bank zal nog steeds met 7% willen rekenen.
Dit betekend dat je op 1 januari 2014 met een restschuld blijft zitten van 57.556,67.

Hierbij een bestand met de berekening.
Bekijk bijlage HelpMijBerekenRestschuld.xlsx

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan