• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maandelijkse aflossing van cumulatieve rentevoet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patralis

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 sep 2019
Hallo,

In 1 van de voorbeeldexamens voor het vak Informatica, onderdeel Excel is de volgende vraag gegeven:

Vraag 1 (3 punten)
Je werkt voor de maffia en bent verantwoordelijk voor het verstrekken van leningen. Iemand komt naar jou om €12.500 te lenen. Je hebt van de baas de richtlijnen gekregen om telkens twee afbetalingsplannen (over 12 maanden) voor te stellen:
• Een vast maandelijks bedrag dat na een aantal maanden verhoogt. In dit geval zal het een verdubbeling zijn vanaf maand 7, maar dit moet aanpasbaar zijn. Voor dit afbetalingsplan wordt er een rentevoet van 30% gehanteerd voor de lening.
• Een progressief maandelijks bedrag. In dit geval zal het maandelijkse bedrag telkens met 25% stijgen (bv. maand 1 = €100, maand 2 = €125,...). Voor dit afbetalingsplan wordt er een rentevoet van 35% gehanteerd voor de lening.

Het eerste lukt omdat ik er logischerwijs van uit ga dat als je 6 maanden 'normaal' en 6 maanden 'dubbel' betaald dat je gewoon je totale terugbetaling moet delen door 18 en vervolgens met een ALS-functie de aflossingstabel doortrekken.

Maar nu voor de tweede vraag snap ik niet hoe je aan het bedrag van je eerste maandelijkse aflossing komt. In de oplossing van het voorbeeldexamen staat er geen formule maar gewoon het getal ingevuld met extreem veel cijfers na de komma, aangezien dit bedrag nodig is om de aflossingstabel op te stellen, is het wel cruciaal. Heeft iemand enig idee hoe je dit bedrag kan uitkomen? De oplossing is dus 311,30286228247 euro maar ik heb echt geen idee hoe je hier aan komt...

Met vriendelijke groeten

Patralis

Maffia, woekerleningen, geld witwassen? Mooie invulling van het vak informatica! Bedoel je dit?

Er zijn in totaal 12 aflossingen.
Het totaal van de aflossingen exclusief rente moet gelijk zijn aan €12.500
Het aflossingsbedrag wordt iedere maand met 25 procent verhoogd.
Stel, 1e aflossing is a.
Tweede is dan 1,25*a.
Derde is 1,25*1,25*a
Et cetera.

We hebben nu een meetkundige rij waarvoor geldt:

a*(1-1,25^12)/(1-1,25) = 12500

Reken a uit.
Vermenigvuldig a met 1,35 (35 procent rente) en je krijgt voor de 1e aflossing 311,30286228247

Tardis

Laatst bewerkt:
Reken a uit. Dus a is 311,30286228247 gedeeld door 1,35 = 230,59471280
> Stel 1e aflossing is a. Ik krijg dan voor de 1e aflossing 230,59471280 =F1 en vervolgens formule G2 =F1*1,25 doortrekken dan kom ik bij 12 rijen op 12.500. 1e aflossing is dan geen 311,30286228247

Dus er zit naar mijn mening een foutje in de uitleg van Tardis.

=F1*(1-1,25^12)/(1-1,25) is dan 12.500

Laatst bewerkt:
Er staat: "Er zijn in totaal 12 aflossingen. Het totaal van de aflossingen moet gelijk zijn aan €12.500" Een aflossing is een aflossing en heeft niets met het rentedeel te maken. Dus daar begint de spraakverwarring.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan