• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maanden samenvoegen met bedragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lars878

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2017
Goedemorgen,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb 2 kolommen, 1 met datums en 1 met het aantal kosten dat op die datum is gemaakt. Nu wil ik graag een draaitabel maken waarin staat hoeveel kosten er zijn gemaakt voor elke maand.

Als ik de datums van 2016-09-12 om zet naar mmmm jjjj in celeigenschappen dan heb ik ze nogsteeds allemaal los staan en ik vroeg mij af of er een manier was om dit alles samen te voegen zodat ik een overzicht krijgt zoals dit:

2016 September - 455,- euro
2016 Oktober - 575,- euro
etc.

Ik heb de lijst waarmee ik dit graag zou willen doen bijgevoegd.

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Lars,

Normaliter kun je datums groeperen in een Draaitabel.
Echter zijn de datums in jouw bron (Kolom A, Blad1) opgemaakt als tekst. Niet als waarde/datum.
Daarom lukt het niet.

Converteer de datums naar een datum/waarde.
Dan in de draaitabel (Refresh eerst) rechtermuisknop op datum, en kies Group/Groepeer.

Gr. Lambert

Lambert,

Dank u wel, het is mij nu gelukt om alle maanden te groeperen. Het is mij echter nog niet gelukt om het correcte bedrag achter deze maanden te krijgen. Ik heb op het moment achter elke maand het aantal regels i.p.v. het bedrag dat die maand is uitgegeven.

Het staat nu als volgt:

jan 40
sep 27
okt 23
nov 84
dec 28
Eindtotaal 202

De cijfers is deze tabel zijn dus het aantal regels totaal. Terwijl ik dus een totaal van het bedrag van de kosten elke maand bij elkaar opgeteld wil hebben.

Heeft u hier ook een oplossing voor?

Gr. Lars

Lars,

je hebt je draaitabel op 'Aantal' staan in plaats van 'Som'
rechtermuisknop op 40 --> 'Value Field Settings' --> selecteer 'Sum' --> OK

Lambert

Lambert,

Gelukt! Helemaal top. Bedankt voor de uitleg.

Fijne dag verder gewenst!

Lars

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan