• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

maanden tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvbaal

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Op mijn bijlage heb ik geprobeerd om mijn probleem duidelijker te maken.
Ik wil de maanden tellen van het juiste jaar.

Wie weet raad?

groetjes
Juul

Bijlagen

In G3:

=SOMPRODUCT(--($B$3:$B$7=RIJ(F3)-2)*($C$3:$C$7=G$1))

dan doorvoeren naar beneden en ook kopiëren naar 2007.

Wigi

Het werkt als een trein.

Bij de opbouw van de formule heb ik wat problemen, ik snap het niet.
Is het misschien te veel gevraagd om te laten weten hoe de formule te werk gaat.
B.v. achter somproduct en dan achter het haakje staat -- waar staat dit voor?

groetjes
Juul

Ja, Het werkt als een trein in mijn voorbeeld, maar in mijn grote bestand niet.

Ik krijg als resultaat # NAAM. Nu is het zo dat ik de gebieden voor het gemak een naam gegeven heb. Dit had ik ook gedaan in mijn voorbeeld en dat werkte wel.
Misschien kan het ook nog liggen aan het feit dat in mijn werkelijke bestand De gegevens van de kolom Maand en de gegevens van de kolom Jaar niet naast elkaar liggen. Of heeft dat geen invloed?

groetjes
Juul

($B$3:$B$7=RIJ(F3)-2)

test of de getallen in het bereik $B$3:$B$7 gelijk zijn aan 1 (en 1 = 3 (rij F3) - 2)

de --

indien het bovenstaande waar is komt er WAAR te staan. -- zet dit dan om naar 1.
indien het bovenstaande onwaar is komt er ONWAAR te staan. -- zet dit dan om naar 0.

($C$3:$C$7=G$1)

test of het jaar correct is.

De SOMPRODUCT functie gaat dan die 1-tjes en 0-letjes met mekaar vermenigvuldigen en optellen.

Wigi

Ja, Het werkt als een trein in mijn voorbeeld, maar in mijn grote bestand niet.

Ik krijg als resultaat # NAAM. Nu is het zo dat ik de gebieden voor het gemak een naam gegeven heb. Dit had ik ook gedaan in mijn voorbeeld en dat werkte wel.
Misschien kan het ook nog liggen aan het feit dat in mijn werkelijke bestand De gegevens van de kolom Maand en de gegevens van de kolom Jaar niet naast elkaar liggen. Of heeft dat geen invloed?

groetjes
Juul

Kijk de genoemde bereiken nog eens na.

Niet naast elkaar liggen is geen enkel probleem.

Probeer geen hele kolom als bereik te kiezen. Houd het bereik klein genoeg.

Wigi

Wigi,

Bedankt voor alle moeite.
Door de verklaring heb ik meer kijk gekregen op de formule en heb ik mijn fout er uit kunnen halen.

Nogmaals hartelijk dank.

groetjes
Juul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan