Opgelost Maandnummer naar maandnaam

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jacobusje

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2021
Berichten
89
Goedenavond,

Na al een uurtje op dit forum rond te struinen en het niet gevonden te hebben dan toch maar de vraag.

In een query heb in onderstaande code gezet om een selectie van een maand te kunnen maken uit een reeks regels met een datumveld.
De selectie lukt wel en ik krijgt het maandnummer terug, januari;1, februari;2, maart;3 enz
Maar graag zou ik i.p.v. het maandnummer de maand zelf terug krijgen.

Code:
Maand: Month([Datum])

Kan iemand mij daarmee helpen?
 
Daar kan/moet je de Format functie voor gebruiken.
Code:
Format([Datum],"mmmm")
 
In een query (in de Nederlandse versie gebruik je de ; als scheidingsteken, in VBA de komma. Vandaar dat je in antwoorden soms een komma als antwoord krijgt, en soms een puntkomma :).
 
Oké, mooi om te weten.

Maar door de code heb ik nu plots een ander probleem...
Bij het rapport waar de query in zit komen de maanden er nu op alfabetische volgorde uit en niet meer op maandvolgorde
Dat krijg ik er niet uit.
Niet met sorteren en groeperen, niet met maand oplopend in de query.
Ook niet als ik de code uitvoer met 1, met 2 of met 3 M-en
Is er een manier om de de code uit te breiden / aan te passen zodat dit probleem wordt verholpen?
 
Logisch, want je sorteert dus alfabetisch. Ik zou, als ik jou was, dus een extra veld toevoegen aan de query met de formule die je al had:
Code:
MaandNr: Month([Datum])
Want daar markeert verder niks aan. Maar ik snap je proces nog niet helemaal; als ík rapporten maak die ik wil filteren, dan filter ik het rapport op een formulier. Dan maakt het niet uit, want dan gebruik ik een keuzelijst met de maanden met die keuzelijst op basis van twee velden (1-12 en Januari-December) zodat ik de bron op het nummer filter, en de keuzelijst op de maandnamen in de juiste volgorde.
 
Het is gelukt door de eerste code weer toe te voegen en daarop te sorteren.
Daaronder groeperen op de code met de 4 M-en.
Bedankt voor de hulp.

Ik heb een formulier waarmee een tabel wordt gevuld met een datum en 2 getallen.
Die datums gaan over meerdere jaren en maanden.
Ik filter er niet iets uit maar groepeer en sorteer alleen maar, daarom met een rapport
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan