• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maar een checkbox mogen selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBijns

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Beste allemaal,
Ik heb in een bestand telkens 4 checkboxen staan dan een paar regels niets dan weer 4 checkboxen.
Is er een manier dat in een zo'n reeks van 4 checkboxen er maar 1 geselecteerd kan worden welke dan WAAR geeft?

Is dit mogelijk zonder VBA?

Alvast dank en een groet,

Peter

Gebruik RadioButtons en zet ze per 4 in een groep.
De groepnaam kan je per object aangeven.

Laatst bewerkt:
Het kán wel, maar is volslagen onlogisch; checkboxen gebruik je als een gebruiker meerdere opties tegelijk mag selecteren. optierondjes gebruik je als je uit een aantal mogelijkheden maar één optie mag kiezen. Elke gebruiker weet en verwacht dat, dus ga daar niet in zitten rommelen.

Beste allemaal,

Ik heb al iets in elkaar geknoeid maar mis nu de kennis om een formule zo te krijgen dat er bijvoorbeeld 5 punten toegekend worden bij een juist keuze of 2 eraf gaan bij een onjuiste keuze.

In het bestand staat wat ik precies wil, en ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben met mijn uitleg.

Groet en alvast weer dank,

Peter

Bijlagen

Ik zou het geheel anders aanpakken. Maak het jezelf niet te moeilijk
Het makkelijkst is om duidelijk te maken dat ze maar 1 antwoord mogen kiezen, anders is de vraag fout!

Even heel snel een voorbeeldje gemaakt van hoe het simpel zou kunnen. Dan blijft het voor jou ook behapbaar.
Verberg de kolommen H, J, K, N en O en beveilig het blad als de Quiz wordt gemaakt. Na de Quiz maak je de kolommen zichtbaar en je score staat in beeld.

Bijlagen

Naar aanleiding van #2 en een oud bestandje van mij, deze oplossing voor jou gemaakt.

Bijlagen

Beste allemaal,

Ik heb er nu dit van gemaakt, natuurlijk moet er een en ander verborgen worden maar dat is niet echt een probleem.

Groet en dank jullie voor jullie antwoorden.

Groet, Peter

Bijlagen

Dus totaal in tegenstelling tot je vraag?
Nu kun je per vraag een vinkje zetten bij 4 checkboxes.
Je hebt dus niets met de reacties/adviezen gedaan.

Laatst bewerkt:
Dat ik niets gedaan heb met de adviezen klopt ten dele, ik vroeg immers om een formule welke de berekening maakte van het aantal goede en foute antwoorden. (ik heb daar niet de goede kwaliteiten en kennis voor helaas vandaar dat ik er ook om vroeg)
Met de checkboxen welke WAAR of ONWAAR geven kon ik die berekening doen, het zal wel via een omweg zijn maar het lukte mij. Zie ook het laatste bestand.

Ik vroeg of het mogelijk was on ervoor te zorgen dat er maar een checkbox geselecteerd kon worden, zonder VBA.
De quiz zal worden verspreid naar oudere mensen welke meestal de macro optie in Excel uit hebben staan om dit aan te zetten stuit bij vele op bezwaren zo niet dat het voor ze onmogelijk is.
Er werd mij ook geadviseerd om toch die checkboxen te gebruiken en te zeggen dat er maar één daarvan geselecteerd dient te worden, welnu op Blad 1 staat ook die mededeling.

Dat ik heel veel bladen heb aangemaakt is mogelijk niet echt handig maar het werkt wel.

Als ik op Blad 17 de gegevens wijzig kan ik zo een nieuwe quiz samenstellen en door de X te plaatsen op andere plekken kan ik de goeden en foute antwoorden instellen.

Ik wil iedereen bedanken voor de inzet en antwoorden welke mij zijn gegeven dat waardeer ik ten zeerste.

Mijn dank is groots en eeuwig durend
Groet, Peter

De radio buttons plaatsen is mij overigens goed afgegaan, echter deze gaven 1,2,3,4 als resultaat en doordat ik zeg maar cijfer blind ben kan ik daar niet mee berekenen hoeveel goede antwoorden of foute er gegeven waren en daar ook niet mee berekenen +5 of -2 .
Nu in mijn laatste bestand werkt het zei het dat het altijd beter zou kunnen of zelfs veel eenvoudiger, maar ik ben er mee gered.

Nogmaals dank, en een welgemeende groet,

Peter

Ik kon het toch niet laten om je bestand toch nog even iets te veranderen.
Met je vinkjes kun je toch 2 antwoorden geven met als gevolg dat je dus op het laatst (theoretisch) 15 vragen maakt waarvan er 15 goed en 15 fout zijn.
En dit stond juist in je 1e vraag of dit voorkomen kon worden.
Dat kan dus met 'radio buttons'

Dat heb ik dus even voor je aangepast voor je eerste 4 vragen.
Tevens je berekening daardoor aangepast in blad 17

De overige vragen mag je zelf aanpassen.

ps
Je antwoord op je eerste vraag moet volgens mij vrouwtjes gup zijn en niet black molly
Kijk ook nog even goed na je berekeningen want het rekenbereik klopt ook niet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super bedankt Popipipo,

Dit is wat ik eigenlijk wilde, ik ga er mee aan de slag om het verder aan te passen.

Overigens de Guppy vrouw en de Black Molly moet toch echt de Black Molly zijn, de oorspronkelijke zeg maar wilde Black Molly is zoals je op de foto ziet.
Het is een wilde Black Molly welke nog niet zo oud is, als ze ouder worden krijgen ze zwarte vlekken, en door die met de grootste en zwartste vlekken steeds maar te kruisen hebben ze de Black Molly welke wij nu kennen de geheel zwarte Black Molly.

Best wel gemeen van mij om zo'n vraag er in te zetten dat wel.

Ik ben erg blij met je aanpassing en spreek mijn dank uit naar je.

Groet, Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan