Maar Hoe Instaleer ik *.tar.gz bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

brownmouse

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2007
hoi ik heb een vraag ik heb sinds kort linux suse 7.0 maar ik weet nie hoe ik .tar.gz en zelfs anderen dingen moet instaleeren wie kan me helpen ik snap daar dus geen fluit vam:confused:

Tar.gz bestanden installeer je als volgt:

Eerst uitpakken met:

tar zxvf <bestandsnaam>

Er wordt nu een map gemaakt met alle programmacode. Nu moet je deze gaan compilen, zorg ervoor dat gcc op je systeem aanwezig is. Vaak zit er een INSTALL-bestandje bij, die je door de installatie leid, maar dit komt in de buurt:

cd <map>
./configure
./make
./make install

Het laatste commando moet je als root of via sudo uitvoeren.

Hoop dat je er wat aan hebt :)!

hoi ik heb een vraag ik heb sinds kort linux suse 7.0 maar ik weet nie hoe ik .tar.gz en zelfs anderen dingen moet instaleeren wie kan me helpen ik snap daar dus geen fluit vam:confused:

Ben je lief ofwat is het?
SUSE 7.0 is oud, volgens mij heeft het ook geen actieve repo's meer.
In linux installeer je normaal gezien niet van .tar.gz bestanden.
Normaal gebruik je voor suse, redhat, fedora, mandriva heb je .rpm.
Voor debian,ubuntu, linspire,.. heb je .deb

Maar gebruik in alstublieft een nieuwe versie van linux alles gaat gemakkelijker.
Dan kan je gewoon software aanklikken in je pakket manager en die download hij zelf installeert hij en update ook nog als er security updates zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
okok!!!!

maar ik ga hem nie kopen dus waar kan ik alles linuxen downloaden en dan geen live cd´s

@Lamp
Het kan ook wel een beetje op een normale manier.
Dat TS een oudere versie kiest van Linux is iets wat hij mogelijk niet kan weten.
Dus dan hoef je niet op zo'n manier te reageren.

Denk hier in het vervolg goed om...

@killermenace
Ik had hem in een ander topic al op een beleefde manier duidelijk gemaakt dat hij best geen oude versie gebruikt.
Even later zie ik dit topic wat hij een paar dagen later start.
Als er niet geluisterd word naar wat je zegt ....
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=309160
Dat hij het niet weet kan ik dus totaal niet inkomen.

Goed je hebt het tegen hem gezegt maar wat als hij die nu wil gebruiken? Blijkbaar wil hij die nieuwe versie niet installeren

Goed je hebt het tegen hem gezegt maar wat als hij die nu wil gebruiken? Blijkbaar wil hij die nieuwe versie niet installeren

Lamp heeft het 'm elders al verteld, ikzelf heb het 'm elders al verteld.
De versie die hij dan persé wil installeren is ronduit onveilig.
Is er een policy hoe daarmee verder om te gaan?

Indien de TS die versie wil gebruiken, dan is hij daar helemaal vrij in.
Wij kunnen alleen maar advies geven hierbij.

Dus als helper zal je mee moeten gaan met wat de gebruiker wil, of indien je dat niet wil verder geen reactie geven op de vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan