Mac aan om 01.00 uur:(

Status
Niet open voor verdere reacties.

marticorni

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2005
Beste Helpmij-ers!

Ik heb sinds september 2007 een iMac en op een of andere manier gaat hij elke keer automatisch aan elk begin van de nacht om 1.00 uur precies. Ik heb bij Energiestand gekekeken onder schema, maar nergens staat de opdracht aan te gaan.

Waar kan ik dit uitschakelen?
Het is zeer vervelend aangezien ik er wakker van wordt en het zonde van de stroom is.. :(

Ik weet niet of dit ook opgaat bij Macs, maar staat dat niet ergens ingesteld in het BIOS?

Weet ik niet, heb namelijk geen Mac in bezit. Staat er tijdens het opstarten misschien ergens in beeld bijvoorbeeld ''Press ... key for setup''?

Nee, een Mac start niet op zoals Windows! haha.
Maar bedankt voor je post ;)

Laatst bewerkt:
Een Mac heeft idd geen Bios zoals PC's.

Zet je je mac ook uit of alleen in de sluimer? Anders moet je ook rekening houden met de vinkjes op het Optie tab in het energie paneel. Anders kan via Wake-up Lan je Mac ook wakker gemaakt worden.

Heb je toch geen programma er op geïnstalleerd die het kan doen? Ik gebruik zo juist m'n iBook als wekker met "Awaken".

Zet je je mac ook uit of alleen in de sluimer? Anders moet je ook rekening houden met de vinkjes op het Optie tab in het energie paneel. Anders kan via Wake-up Lan je Mac ook wakker gemaakt worden.
Heb je toch geen programma er op geïnstalleerd die het kan doen? Ik gebruik zo juist m'n iBook als wekker met "Awaken".

Mijn mac gaat helemaal uit om 23 uur. Onder energiestand in het schema heb ik wel staan dat hij elke dag automatisch UIT gaat om 23.00 uur, maar nergens ingegeven wanneer hij aanmoet.
Ik maak geen gebruik van Wake-Up Lan.
Ik heb naar mijn weten geen enkel programmaatje dat hem aan zet, maar misschien dat het een auto-updateprogrammaatje kan zijn. Ik heb zojuist gekeken naar Apple update, Microsoft Update, andere updates, maar hier staat alleen dat hij wekelijks controleert, niet elke nacht om 1.00 uur.

Heb je Leopard? Daar gebeuren meer rare dingen met het energie-beheer merk ik.
Ik heb zelf een iBook die niet meer vanzelf in sluimer gaat.

In de Support forums van Apple zelf vond ik een er een topic over.

Oplossing:
PRAM resetten. Kijk in je handleiding van je Mac hoe dat gaat, want dat verschilt iets per machine.

Verwijder een eventuele com.apple.AutoWake.plist omdat deze je PRAM (chip) soms weer kan overschrijven met verkeerde settings.
Als je ooit een tijd voor Wake-up hebt ingesteld en weer verwijderd wordt in het plist bestandje niet de hele regel verwijderd maar alleen de tijd leeg gelaten. Hierdoor word een verkeerde waarde in de PRAM weg geschreven.

Als ze bestaat vind deze in; ../Bibliotheek/Preferences/SystemConfiguration/
(verwijderen van een .plist is geen probleem. Ze worden indien nodig vanzelf weer aangemaakt)

Ja ik heb Leopard.

Net AutoWake.plist verwijderd en die PRAM gereset.
Ik ben benieuwd wat mijn mac vannacht zal doen. Als het gelukt is zal ik het melden, en zoniet dan ook (volg je het nog? :P)

Bedankt, geryka!

Ik ben om 1:00 uur iig nog wakker, en m'n Mac dus ook ;) :D
Vooral ook de updates voor Leopard blijven volgen, want die heeft ie nog hard nodig blijkt...

Nou, geweldig.
Vannacht geen last gehad van een Mac die aansprong.

Opgelost dus door die AutoWake.plist te verwijderen en die PRAM te resetten.

Voor mensen met hetzelfde probleem: de PRAM resette ik door tijdens het opstarten Option > Command > P > R allemaal tegelijk in te drukken voor het opstartscherm tót het tweede opstartgeluid ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan